Liveblog #onlinetuesday #36: de kracht van datavisualisatie

11 juni 2013, 17:42

De mens is visueel ingesteld. Dat verklaart direct de grote populariteit van infographics en andere datavisualisaties. Maar die visualisaties zijn niet alleen prettig om naar te kijken, maar geven soms ook nieuwe inzichten. Kennis die verscholen ligt in data komt opeens tot leven. Kennis waar je als marketeer iets mee kunt of waar je klanten iets mee kunnen. Ontwikkelingen, rare eenden in de bijt, verbanden in sociale netwerken: het komt allemaal aan het licht tijdens online tuesday.

Gert Franke (Clever Franke)

Gert Franke is mede-oprichter en directeur van Clever Franke, een interactief ontwerpbureau dat zich specialiseert in informatie- en datavisualisatie. Hoe werkt nu communiceren met data? Met die vraag gaat Gert van start. Hoe ziet datacommunicatie eruit? Niet anders dan andere communicatie. Het begint natuurlijk bij de data. Die kan van veel verschillende bronnen komen. Vervolgens gaan we kijken naar hoe deze data moet worden gecommuniceerd. Daarvoor hanteert Gert de volgende methode:

acquire -> parse -> filter -> analyse -> visualize -> enright -> interact

In de praktijk loopt deze workflow echter niet zo gestroomlijnd. Vaak is er bijvoorbeeld op voorhand al een idee.

Gert gaat vervolgens verder in op het 'visualize' vlak. Er zijn heel veel verschillende soorten visualizaties. Er is een set van 28 type visualizaties die in nagenoeg alle visualizaties worden gebruikt. Zij het niet 1 op 1, dan zijn het wel adaptaties daarvan.

Waar moet een goede datavisualisatie aan voldoen?

  • Functioneel (dat het werkt)

  • Tell a story (het moet een verhaal vertellen, hoe klein het ook is)

  • Appealing (het moet er goed uitzien, mensen zo triggeren om te lezen)

  • Relevant (up to date, specifiek)

Doel van datavisualisatie

  • Make decisions

  • Viewing data in context (triggeren om te lezen)

  • Finding patterns

  • Understanding a story (in staat stellen om een verhaal te vertellen)

  • Getting inspired (data in context te laten zien)

Een voorbeeld van een project van Clever Franke ism Google is consumerbarometer.com.

Pieter Joost Verhoef (Brayzen)

Pieter Joost Verhoef is de oprichter en eigenaar van Brayzen, experts in het integreren van offline lokale marketing met online social and mobile marketing. Pieter Joost heeft het in zijn presentatie over de kracht van datavisualisatie in location-based marketing.

Een aantal databronnen die met de komst van smartphones een boost hebben gehad:

Zelf verzameld:

  • POS > mobile payment platforms

  • Loyalty > branded apps

  • Foot traffic > WiFi

Verzameld door derden:

  • Straat teams > operators

  • Lussen, camera's > app / OS

Verrijkt door professionele derden:

  • Publiek (bv. CBS) > crowdsourced

Location based datavisualisatie

Er bestaan 3 categorieën:

  • oudoor

    Bijvoorbeeld Google dat op basis van historische data kan voorspellen hoe druk wegen op een gemiddelde maandag zal zijn.

  • proximity

    Rondom de winkel. Social media data is hier het belangrijkste voorbeeld. Met name Foursquare en fotonetwerken zijn in dit kader interessant.

  • indoor

    Er zijn diverse 'indoor positioning systems' die inzicht geven in wat er offline gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld zien waar mensen in je winkel lopen.

Frédérik Ruys (VPRO)

Frédérik Ruys is 'informatie-ontwerper' bij Vizualism en data-journalist bij de VPRO. En die laatste rol werkte hij o.a. aan het fraaie tv-programma 'Nederland van Boven'. Frédérik richt zich voornamelijk op datavisualisaties in combinatie met storytelling, met uiteraard voorbeelden uit dat tv-programma.

Frederik vertelt in zijn presentatie over zijn ervaring bij het maken van het programma 'Nederland van Boven'. Dat lospeuteren van data is vaak een ingewikkeld verhaal. Met name omdat er bij veel afdelingen toestemming moet worden gevraagd. Als de data dan eindelijk wordt verkregen moet het worden gevisualiseerd. Daarbij is het uitfilteren van incomplete data een flink karwei. Vervolgens moet daar een verhaal van worden verteld. Een truck die hierbij veel gebruikt is, is door 1 record te pakken en vanuit dat perspectief het verhaal te vertellen.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

1 Reactie

    xGNjRTBSBG

    tramadol online buy tramadol safely – tramadol addictive or not


    17 oktober 2013 om 00:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!