• Mobile
    wordt gesponsord door

iBeacon zorgt voor sterke groei van location-based marketing

Markt voor location-based advertising groeit naar 10,7 miljard euro in 2018

iBeacon zorgt voor sterke groei van location-based marketing

Volgens een rapport van analist Berg Insight gaat de wereldwijde markt van realtime location-based advertenties van 1,2 miljard euro in 2013 naar 10,7 miljard euro in 2018 toenemen. Dit is een verwachte jaarlijkse groei van 54 procent voor deze opkomende vorm van adverteren. De groei is met name te danken aan de snelle adaptatie van iBeacon-technologie, die vorig jaar door Apple is geïntroduceerd.

Met deze groei is het aandeel van location-based advertenties 38,6 procent van de mobiele advertentiemarkt in 2018. Location-based advertenties zijn daarmee 7 procent van de totale wereldwijde digitale advertentiemarkt en 2 procent van het totale marketingbudget.

Er wordt in 2014 een sterke toename van iBeacon-oplossingen verwacht door senior analist Rickard Andersson. iBeacon en de Bluetooth Low Energy-standaard hebben het wegkwijnende bluetooth-marketing weer nieuw leven ingeblazen, aldus Andersson. De implementatie door retailers als Macy's, Tesco, Walgreens en American Eagle, gecombineerd met investeringen van technologiebedrijven als PayPal, Qualcomm en Texas Instruments en startups als Estimote, Swirl en Shopkick, zorgen mede voor deze snelle adaptatie in de markt.

iBeacons bij de drogist

Drogisterijketen Walgreens kondigde vorige week aan met iBeacons te starten bij het merk Duane Reade in New York. Met de iPhone-app van de drogisterij richt het keten zich in eerste instantie op aanbiedingen gebaseerd op historische data van de klant en contextuele aanbiedingen of informatie wanneer de klant een koopbeslissing maakt. In tweede instantie wordt tevens het loyalty-programma gekoppeld.

Bron afbeelding: iTunes

Doordat gemeten kan worden hoe klanten door de winkels lopen en waar ze veel tijd besteden, komt er steeds meer informatie hoe de klant de winkel beleeft. De verwachting is dat deze informatie wordt gebruikt om de winkels verder te verbeteren.

Nederland loopt (nog) achter

Ondank de verwachte wereldwijde groei zijn er nog geen grote projecten in Nederland te melden. Inmiddels wordt in Nederland bij Tulpenland en het Groninger Museum gebruikgemaakt van iBeacon-technologie. De eerste uitrol bij retailers laat nog op zich wachten. Deze lijkt wel aanstaande, gezien de berichten dat V&D, Praxis en Albert Heijn de mogelijkheden momenteel onderzoeken. En dat is niet vreemd, want met een goede mobiele internetdekking en de vele smartphonegebruikers in Nederland, hebben wij hier de juiste ingrediënten om met iBeacon te experimenteren.


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Dank voor je bijdrage Remco, goed om te merken dat je zo gepassioneerd spreekt en schrijft over de mogelijkheden en toepassingen van beacons (ibeacons) !

    Zoals ik je laatst al tijdens de Online Tuesday vertelde gaan we met Spaarspot nog voor het einde van het jaar ruim 5000 winkels in Nederland uitrusten met onze beacons zodat consumenten met onze App punten kunnen sparen door de winkels binnen te lopen. Hiernaast gaan wij voor de aangesloten winkels veel data genereren, zodat ons spaarplatform voor iedereen waarde biedt.

    Ook ik geloof in de kracht van location based marketing, maar vooral de mogelijkheden die beacons bieden voor de consument (informeren), retail (insights, analytics) maar ook overheid, culturele instellingen en nog veel meer. Enige waar we voor moeten waken is dat er een overschot aan informatie (push) richting consument komt, maar ook daar pleit Remco cs voor.

    Ik roep hierbij dan ook iedere marketeer, retailer en/of instelling op om je eens goed te verdiepen in de mogelijkheden die beacons bieden (er is hier genoeg over geschreven, zie bv onze mattermap https://www.mattermap.nl/bekijk/XlC5D/ibeacons-wat-zijn-het-en-wat-doen-ze-by-spaarspot), cases te bestuderen, maar vooral om er zelf mee aan de slag te gaan.

    In denk namelijk dat we aan de vooravond van een nieuw tijdperk staan, waarin het steeds eenvoudiger wordt om ook offline alles te gaan meten en te analyseren, mits de consument hier voordeel van heeft en -uiteraard- zijn privacy niet wordt geschend.

    Veel plezier!

    Michel Burgerhof
    Mede-oprichter, directeur product management & business intelligence Spaarspot BV

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.