Het grote Klout experiment

JDC
29 oktober 2011, 07:50

Klout, naar eigen zeggen dé referentie voor het meten van online invloed, kondigde een tijd geleden aan dat het zijn methodologie om scores te berekenen aanpaste. Oprichter Joe Fernandez zei dat dit wel kleine gevolgen kon hebben voor de Klout scores van zijn gebruikers. Oeps, meteen het understatement van het jaar want veel mensen zagen hun score op een nogal dramatische wijze dalen met een resem reacties tot gevolg. Tijd voor het grote Klout experiment.

Er bestaan duizenden posts en video’s over hoe je je Klout score kunt verhogen. Er bestaan ook veel posts over de beperkingen van Klout en hoe bedrijven het foutief gebruiken om online invloed te definiëren. En tot slot zijn er ook mensen die er gewoon niet om geven. Ik heb steeds tot het tweede en derde “kamp” behoord maar met de nodige nuances. Klout is een toepassing, zondermeer.

Sociale status

Voor veel mensen is Klout echter zowat synoniem van hun sociale status. Je kon het merken toen de impact van de recente wijzigingen voelbaar werd. Ik weet niet hoe het in de lage landen is maar in Angelsaksische landen, met de VS voorop, is er een hele heisa ontstaan rond de aanpassingen. Mensen voelen zich bij de neus genomen, “gepakt”. En de “experts”, die zijn verdeeld.

Overal zie je tweets en posts opduiken waarin Klout “gebruikers” op een nogal Calimero-achtige manier jammeren dat ze “nu toch zo hard hadden gewerkt aan hun score”. Sommigen spreken zelfs over de Klout Apocalypse en er is – uiteraard – een protestbeweging op gang gekomen.

Het is heel grappig om te zien dat een cijfer zo een hetze kan veroorzaken en het zegt veel over hoe we als mensen, die om de oren worden geslagen met begrippen als ‘online invloed’, geven om onze ‘status’ zoals die wordt gedefinieerd door één of ander algoritme.

Klout en zijn vele “fans” heeft zelf altijd beweerd dat al wat je moet doen om te scoren het creëren van goede content is. Daar zit zeker een kern van waarheid in maar er is veel meer. Om te scoren in Klout bestaan er andere manieren. En velen kennen die.

De problemen met Klout

Er zijn verschillende problemen met Klout. Ik ga er maar enkele herhalen:

– Een eerste probleem met een systeem dat je invloed bepaalt is dat het gericht is op de openbare en meetbare sociale dimensie, niet op wie je bent of wat je doet, ongeacht het kanaal.

– Een tweede probleem is dat bedrijven die het gebruiken het, vaak uit een negatieve reputatie paranoia, overschatten.

– Een derde vaststelling is dat Klout spelregels bepaalt die per definitie een vertekend beeld geven. Zo zijn er heel wat invloedrijke mensen die niet geïnteresseerd zijn om hun Facebook account of LinkedIn profiel te koppelen aan Klout waardoor ze al minder invloedrijk lijken dan mensen die dat wel doen.

– Het systeem is gewoon gebouwd voor adverteerders (de Perks) en integraties, niet voor jou en mij.

– En tot slot: niet iedereen voelt de behoefte of heeft de tijd om elke dag, laat staan elke week, te tweeten…

Hoe zit het nu met dat grote Klout experiment?

Klout beweert dat je om een goede score te halen, vooral content moet produceren die aanspreekt en met mensen moet interageren. Fijn. Laat ons dat nu eens op een gezonde en eenvoudige manier testen. Hier is hoe.

1) Een nieuwe Twitter account.

Tot nu toe gebruikte ik Twitter als @conversionation. Conversionation is nu echter een bedrijf dus gebruik ik die account voortaan alleen daar voor en start ik met een nieuwe persoonlijke account, simpelweg mijn naam @JPDeClerck. De bijna 16.000 volgers van @conversionation zullen nog te woord worden gestaan uiteraard maar niet meer door mij alleen. Het is niet de eerste keer dat ik van nul start, ook andere projecten en blogs die ik opzette heb ik na een tijd losgekoppeld van mezelf en daar zitten er ook enkele bij met duizenden volgers. Ik kan nu met een schone lei beginnen.

2) Alleen volgen wie ik ken/die me boeit.

Ik kon gewoon iedereen niet meer volgen of met mensen interageren. Van zoveel mensen weet ik niet eens waarom ik ze ooit heb gevolgd. Dus, om gezond te blijven en Twitter echt op een persoonlijke manier te kunnen gebruiken, volg ik alleen nog mensen die ik ken en apprecieer. Dat zijn er nu 30, het zullen er natuurlijk meer zijn maar je moet ergens beginnen. Volgen is overigens niet hetzelfde als conversaties voeren. Het is niet omdat ik je niet volg dat ik niet met je wil praten.

3) Geen andere netwerken gebruiken: focussen op content.

Ik heb mijn nieuwe Twitter account geregistreerd bij Klout. Uiteraard vraagt het platform je daarbij om je andere sociale accounts te koppelen en je vrienden uit te nodigen. Officieel omdat ‘reach’ telt maar, laat ons eerlijk zijn, het is natuurlijk ook een handige manier om nieuwe ‘leden’ te werven. Doe ik dus niet. Enkel content. Gewoon het feit dat ik bij Klout registreerde deed mijn Klout score overigens al toenemen. Ik ben nu de “trotse” eigenaar van een Klout score van 10.

OK, wetenschappelijk is het misschien niet verantwoord maar als je, zoals Klout beweert, de standaard van online invloed bent op basis van engagement (en nu ik een “kleinere” Twitter account heb, moet het veel makkelijker worden om met mensen te praten) en het schrijven van content die mensen aanspreekt (en dat gebeurt toch soms), moet het slechts een kwestie van tijd zijn voor ik meer invloedrijk ben dan mijn andere Twitter accounts.

Zonder truckjes, registreren van andere netwerken en uitnodigen van vrienden die wel wat anders te doen hebben. Heb jij trouwens de Klout Apocalypse overleefd?

PS: het is tegenwoordig, dankzij K+, een andere en iets minder recente nieuwigheid van Klout erg “in” om je appreciatie voor mensen te tonen door ze zo een K+ te geven in een bepaald domein. Dank je aan de mensen die dat op m’n vroegere Twitter account deden. Zelf weiger ik het echter te doen – noem me cynisch – omdat ik niet wil meewerken aan het hele Klout gedoe. Ik toon mijn appreciatie liever in tastbare voordelen waar je iets aan hebt zoals een klant, vrijkaart, referentie, mail of – als ik eens tijd heb – LinkedIn aanbeveling voor je CV.

PS2: aan bedrijven die kijken naar de Klout score van hun toekomstige werknemers (ze bestaan): wat jullie doen is volstrekt idioot.

PS3: het zal Klout allemaal worst wezen. Ze hebben ondertussen nog maar eens 30 miljoen USD opgehaald. Want weet je wat? De adverteerders zijn blij.

Uit het Engels.

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Mark de Bruin

    Jean-Paul, complimenten voor je posting. Succes met je experiment.


    29 oktober 2011 om 09:04
    iscoop

    @mdebruin: bedankt, blij dat alvast 1 persoon het er mee eens is 😉


    29 oktober 2011 om 09:13
    Nanske

    Ik heb het zelf al kunnen ondervinden 🙂 Gisteren naar aanleiding van mijn blogpost over de iphone actie van Telenet enorm veel RT’s en mentions gehaald. Ook op Facebook heel veel comments en likes daarover… Nadien getweet dat ik als freelancer wil starten met ook weer veel reacties… Op Klout, niks, maar dan ook niks van te merken..


    29 oktober 2011 om 09:52
    iscoop

    @Nanske Klout… Wel interessant dat je weer als freelancer wil werken, mail me es 😉


    29 oktober 2011 om 10:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!