Het grote Viral Friday jaaroverzicht 2015

24 december 2015, 12:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Dit is het grote jaaroverzicht 2015 met de top 10 lekkerste virals van het afgelopen jaar. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

1. Clash of Clans: Revenge (Official Super Bowl TV Commercial) – 90.985.943 views

Dit is by far de meest bekeken branded video van 2015. De video voor de game Clash of Clans was bedoelt als commercial tijdens de Super Bowl, maar werd tegelijkertijd ook een enorme viral hit. De cameo van Liam Neeson is geweldig. De acteur is de actieheld bij uitstek en staat bekend om zijn intens bedreigende quotes (voornamelijk bekend uit de Taken films).

Het toepassen van de quotes matcht niet alleen bij de spel qua intensiteit van de game, maar is daarnaast ook komisch. Het schoolvoorbeeld van dat een succesvolle viral geen megaproductie hoeft te zijn. Deze video is een hit en met bijna 91 miljoen YouTube views in 2015 de absolute nummer 1 van dit jaaroverzicht.

2. Hyundai: A Message to Spa – 69.892.860 views

Sympathiek, ludiek, emotioneel en uniek zijn een paar hokjes die de Japanse autofabrikant Hyundai mag afvinken met deze viral. Dit zijn tevens de redenen dat de video bijna 70 miljoen keer bekeken is op YouTube. Een megaproductie van heb ik jou daar, waar de autofabrikant wil laten weten dat jij de inspiratie voor hun innovatie bent. Hoewel de boodschap die Hyundai overbrengt eerder inventief dan innovatief is (wat de bedoeling is) heeft deze spectaculaire viral heel wat awareness opgeleverd.

3. Diversity & Inclusion – Love Has No Labels – 55.801.038 views

Plekje nummer 3 in de top 10 van 2015 is voor de Amerikaanse variant van SIRE genaamd Ad Council. Video’s met een maatschappelijk boodschap die ogen openen doen het vaak goed. Ad Council heeft goed gekeken naar de actuele topics in Amerika (het homohuwelijk en racisme) en daar slim op ingespeeld met deze video die 55 miljoen keer op YouTube werd bekeken en enorm vaak is gedeeld op socialemedia.

4. Create Your Own Game feat. Messi, Bale, James, Özil, Müller, Rubio – 45.355.244 views

Adidas was het sportmerk in 2015 wanneer het op virals aankomt. Naast deze video hadden de video’s van de sportgigant there will be haters en take it ook niet misstaan in dit jaaroverzicht. Video’s van de populaire sportmerken met een hoofdrol voor topatleten scoren altijd lekker, vooral wanneer het een greep is uit de populairste voetballers van de wereld zoals in deze viral. De video is 45 miljoen keer bekeken en heeft naar alle waarschijnlijkheid gezorgd voor heel wat Adidas voetbalschoenen op de verlanglijstjes van jonge voetbalfans.

5. EDEKA Weihnachtsclip: #heimkommen – 43.879.872 views

De beste kerstviral van 2015. De Duitse supermarkt Edeka weet wel van wanten als het aankomt op videocontent. Deze video zit vol met emotie, verassing, kerstgevoel en een goede boodschap. In een vrij korte tijd werd deze video al 43 miljoen keer bekeken en overtroeft deze video daarmee de eerdere viral hit van Edeka, Super Geil. John Lewis maakte overigens ook een mooie kerstviral die zeker het kijken waard is.

6. Always #LikeAGirl – Unstoppable – 38.132.708 views

Maandverbandproducent Always is er voor vrouwen door dik en dun en zet vrouwen in hun kracht met deze video. Always speelt met deze viral perfect in op een sentiment dat herkenbaar is voor veel mensen. De match tussen merk, boodschap en doelgroep is mooi en zal positief werken voor het imago van Always. De video is 38 miljoen keer bekeken op YouTube.

7. “Slap her”: children’s reactions – 31.348.655 views

Ik schreef al eerder in dit overzicht wat over maatschappelijke video’s en eye-openers en dat gaat ook op voor deze video van de Italiaanse socialemedia krant Fanpage. Een impactvolle viral in een schitterende taal die 31 miljoen YouTube-views scoorde.

8. Android: Friends Furever – 21.695.909 views

Met de pay off ‘Be Together. Not the Same.’ zet smartphonebesturingssysteem Android zich af tegen het iOS dat op de iPhone draait en maakt met deze video duidelijk hoe geweldig dat is. Geen video met technische features, maar een video waar het internet het meest gek op is: fluffy animals. Met een vrij eenvoudige productie is er heel wat aandacht voor de boodschap gecreëerd. De video is meer dan 21 miljoen keer bekeken.

9. DC SHOES: ROBBIE MADDISON’S “PIPE DREAM” – 20.891.799 views

Kledingmerk DC heeft de meest spectaculaire video van 2015. Het kledingmerk richt zich op extreme sports en hoe kan je dat beter claimen dan met een extreme video? De video waarin verschillende extreme sports worden gecombineerd tot een nieuwe sport van de buitencategorie werd 20 miljoen keer bekeken.

10. This Unicorn Changed the Way I Poop – #SquattyPotty – 10.995.015 views

Qua aantal views (11 miljoen) heeft deze video eigenlijk geen plaats in het jaaroverzicht, maar hij verdient zijn plek omdat de video te bizar voor woorden is. SquattyPotty is een wat ongebruikelijk product (krukje dat gehurkt de grote boodschap doen op de wc mogelijk maakt) en daarom is deze video ongebruikelijk gepast. Mijn persoonlijke favoriet!

Ward Cuiper
Manager Content Marketing bij Mindshare

Hi I'm manager Content Marketing at Mindshare Netherlands. All I talk about is: | Content | Social | Digital | Influencer marketing | Advertising | and geeky stuff

Categorie
Tags

1 Reactie

    ChantalM

    Mooie filmpjes. Heerlijk genoten. Al vraag ik mij af of die hier bij marketingsfacts thuis horen. 😉


    24 december 2015 om 14:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!