Het gesprek aangaan met klanten op social media: 5 cases ter inspiratie

Het gesprek aangaan met klanten op social media: 5 cases ter inspiratie

Social media engagement, van de term hebben we allemaal gehoord en iedereen is het er over eens dat het belangrijk is. Engagement op social media is zo waardevol doordat bedrijven direct de interactie aan kunnen gaan met hun klanten, naamsbekendheid kunnen opbouwen en uiteindelijk ook de verkopen kunnen stimuleren. Eerder verscheen op Marketingfacts al een stap-voor-stap-handleiding voor online engagement. Vandaag geef ik jullie 5 voorbeelden hoe je de engagement met je doelgroep aangaat en creëert.

Engagement op social media begint met het delen van content voor jouw doelgroep. Op het moment dat die content relevant genoeg is, wordt je doelgroep getriggerd om te reageren. Dat is wanneer het echte werk start. Hoe zorg je dan echt dat het gesprek tussen jou en de klant gaat plaatsvinden?

Ter inspiratie vijf voorbeelden van eigen bodem.

AXE

Geheel passend bij de campagnes van AXE over vrouwen en verleiding stelt AXE de simpele vraag 'Hot or not?' Op het moment dat er 'not' gereageerd wordt, haakt AXE hierop in. Door dit te doen met een simpele vraag krijgt AXE vrijwel gegarandeerd antwoord. Als gevolg daarvan zijn niet alleen de initiële reageerder, maar ook andere mensen herhaaldelijk met AXE bezig waardoor ze weer 'top of mind' worden. 

NS en Harry Potter

NS stuurt een persbericht uit dat hun dochter Abellio de treindiensten in Schotland gaat exploiteren. In principe geen aansprekend nieuws voor de meeste Nederlandse klanten van de NS. Door het echter om te vormen naar “NS-dochter Abellio gaat Harry Potter-lijn rijden” wordt het saaie nieuws ineens omgevormd naar opmerkelijk en opvallend nieuws. Dit is ook terug te zien in de vele reacties op Twitter, waarop de NS weer goed inspeelt.

In bovenstaande conversaties zie je hoe de NS verder het gesprek aanzwengelt en constant de klant met nieuwe gespreksstof blijft voeden. Bovenstaande tweets waren dan ook niet de laatste van het gesprek. Bovenstaand voorbeeld is geplande content van de organisatie waarop vervolgens gereageerd wordt.

Rabobank

De Rabobank weet een overwegend negatieve mededeling, de afschaffing van een product, om te buigen in de aanbeveling voor een nieuwe dienst. Dit doen ze in twee reacties door als eerste te vragen welk probleem de chipknip altijd oploste en wat nu onopgelost blijft. Op het moment dat ze weten welk probleem nu ontstaat, gebruiken ze een van hun andere producten om dit op te lossen. Hierdoor slaat de Rabobank twee vliegen in één klap. 

De lolcatz van Coolblue

In de volgende case is het Coolblue dat inspringt op een conversatie op Twitter.

Door een simpele emoticon met een knipoog weet Coolblue zich midden in de conversatie te plaatsen zonder dat het stoort. Laten we kijken wat er verder gebeurt.

Coolblue voert een gesprek door het gebruik van memes en andere afbeeldingen. Passend bij het jonge karakter van het merk en inhakend op de voorzet van de consument. Dit gesprek werd op Twitter en blogs vaak gedeeld. De afbeeldingen van katten, korte filmpjes en uitingen blijven maar komen in dit gesprek, dat uiteindelijk meer dan 35 tweets bevat en de volgende ochtend eindigt in eeuwige vriendschap. Of het is nu toch liefde?

Blinde opticien

Als laatste een lokale opticien die ook al eens op De Beste Social Media verscheen. Vincent Optiek doet het helemaal anders en lapt alle regels aan zijn laars. Juist daarom valt hij op en is zijn Facebook-pagina succesvol te noemen.

En nu aan de slag met je eigen content en engagement. Na al deze voorbeelden in ieder geval genoeg inspiratie!


Delen

0
10


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Dit zijn sterke voorbeelden waarbij de bedrijven er goed mee omspringen. Komt niet geforceerd over. Maar dat is wel wat ik steeds meer zie. De sport is nu wie het leukste is en de beste inhamer verzint, om maar zoveel mogelijk aandacht te krijgen. Daar krijg ik inmiddels bijna een afkeer tegen....

    geplaatst op
  • Goed stuk!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.