Dit is het geheim van Facebooks nieuwe algoritme

Waar de content die personen zien 'echt' op gebaseerd is

Dit is het geheim van Facebooks nieuwe algoritme

Het grootste geheim en tegelijk het meest wonderbaarlijke mechanisme is toch wel het algoritme van Facebook. Als bedrijf en persoon wil je er graag invloed op hebben. Gisteren is Facebook naar buiten getreden met een aantal factoren waarop hun algoritme is gebaseerd. 

Facebook's newsfeed values

Facebook is gisteren naar buiten getreden met zijn ‘News Feed Values’. Hierin wordt beschreven waar het algoritme op gebaseerd is en welke factoren van invloed zijn op de content en de personen die je te zien krijgt in je tijdlijn. Facebook geeft aan dat de tijdlijn een combinatie is van vrienden en familie, informatieve posts en entertainment. Een kleine aanpassing die zij nu maken zorgt ervoor dat er meer updates van vrienden en familie boven in je tijdlijn staan. De rest volgt daaronder. De volgorde wordt gebaseerd op de acties van de persoon zelf.

De tijdlijn beïnvloeden doe je zo

Volgens Facebook beslissen gebruikers zelf wat zij zien in hun tijdlijn: Facebook rangschikt dit alleen. Hoe doen gebruikers dat? Op de volgende manieren kunnen personen hun voorkeuren laten blijken:

  • Berichten liken, delen of reageren op berichten
  • Optie als eerste weergeven inschakelen bij pagina’s en personen
  • Advertenties markeren als nuttig
  • Berichten rapporteren of verbergen
  • Pagina’s en personen ontvolgen
  • Advertenties verbergen

Daarnaast wordt ook bijgehouden hoelang een persoon naar een video kijkt en hoelang het duurt voordat een persoon weer terugkeert naar Facebook nadat diegene heeft doorgeklikt naar een artikel of website. Hoe langer je weg bent, hoe relevanter het wordt beschouwd.

Gevolgen voor bedrijven?

Als je de News Feed Values zo leest, is er niks nieuws aan deze voorwaarden. Alleen wordt er nu nog meer aandacht geschonken aan de updates van vrienden en familie. Dit heeft enkel gevolgen voor bedrijven die weinig interactie hebben met hun fans. Bedrijven die veel likes, reacties en shares hebben, merken weinig van deze kleine aanpassing.

Ik vermoed dat Facebook met deze openlijkheid begrip wil kweken vanuit het bedrijfsleven en wil laten zien dat de gebruiker de touwtjes in handen heeft. Facebook zegt bedrijven hiermee aan te willen moedigen om door te blijven gaan met het maken van relevante content.

"We encourage Pages to post things that their audience are likely to share with their friends."

Daarnaast zal de bekendmaking te maken hebben met het feit dat Facebook er laatst van beschuldigd werd hun trendingtopics op politieke onderwerpen te sturen. Medewerkers zouden bepaalde politieke onderwerpen trending maken, zodat conservatief getint nieuws uit de trendingtopics verdween. Facebook ontkent dit. Met deze ‘values’ wil Facebook vermoedelijk laten zien dat ze de content van onder andere de trendingtopics niet zelf in de hand hebben.

Wat denken jullie? 


Delen

0
3


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Leuke blog! Staat een klein foutje in eerste alinea: zort i.p.v. zorgt.

    geplaatst op
  • @Rianne,

    Gefixt! Dank je Rianne.

    geplaatst op
  • Interessant! Op zich geen nieuws maar vooral een bevestiging van hetgeen waar we ons op kunnen focussen. Bedankt voor de blog :)

    geplaatst op
  • Ja dat is vervelend, ik hoop maar dat we er zelf invloed op kunnen uitoefenen, wanneer we dit wensen.
    Ook in het bedrijvengedeelte bij 'Paginaoverzicht' is het een rommeltje, alles staat hier door elkaar en is niet te beinvloegen. Enorm irritant.

    geplaatst op
  • Ik had met "het geheim van het algoritme van Facebook" wel op iets meer gehoopt dan "als je de News Feed Values zo leest, is er niks nieuws aan deze voorwaarden" :-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.