Dit zijn de 4 verbeteringen in het algoritme van Facebook

Minder clickbait, meer linkshares en hoop op een frequency cap

Dit zijn de 4 verbeteringen in het algoritme van Facebook

We zijn nog nauwelijks bijgekomen van de schrik van het Instagram-algoritme, maar de volgende verbeteringen van het Facebook-algoritme dienen zich alweer aan. De veranderingen moeten de tijdlijn relevanter maken. In dit artikel de vier verbeteringen die we binnenkort kunnen verwachten.

Clickbait wordt gefilterd

We hebben ze allemaal wel een keer gezien. Titels met uiterst nieuwsgierigmakende titels zoals: "Dit zou de reden kunnen zijn dat je geen baan vindt" of "Deze celebrity heeft zich vreselijk misdragen dit weekend. Loopt zijn carrière gevaar?". Je klikt snel door maar keert binnen enkele seconden erg teleurgesteld weer terug naar Facebook. Grazia is hier erg goed in en slaagt er bij elke post wel in de kriebels van nieuwsgierigheid op te wekken. Als je van smeuïge celebrity roddels houdt tenminste.     


Wie zou het zijn? Wie dan?! Oké, ik klik toch maar even door.

Omdat je klikt op de link, ziet Facebook deze post als relevant voor jou. Hierdoor komen posts van Grazia vaker in je tijdlijn voorbij. Ook al vind jij de post nadat je hebt doorgeklikt eigenlijk zwaar teleurstellend. Aan deze 'clickbait' posts wordt voortaan extra aandacht besteedt. Ze worden in het vervolg anders beoordeeld zodat je tijdlijn hier minder mee besmet wordt. Hoe gaat Facebook dat doen? Dat brengt me op de volgende verbetering.

Leestijd wordt bijgehouden

Voortaan houdt Facebook bij hoelang het duurt voordat je weer terugkeert naar Facebook nadat je hebt doorgeklikt op een post. De redenatie: hoe langer het duurt, hoe langer je aan het lezen bent, hoe interessanter je het vindt, hoe relevanter de post. Als je dus na enkele seconden al terug bent op Facebook, wordt de post als niet-relevant beschouwd, ook al heb je wel doorgeklikt.

Linkshares wegen voortaan zwaarder

Uit tests van Facebook is gekomen dat een post met een linkshare twee keer meer doorkliks genereert dan een post met alleen een link in de tekst. Dit heeft volgens Facebook te maken met de artikelbeschrijving in de linkshare waarin vaak het intro van een artikel wordt weergegeven en dat er meer ruimte is om door te klikken. Dit is gebruiksvriendelijker op mobiele apparaten. Hieronder het verschil tussen een linkshare en een link in de tekst:

Verschil Facebook post met linkshare en link in tekst
Links: een linkshare met titel en artikelbeschrijving. Alles in het groene vierkant is klikbaar.
Rechts: een link in de tekst en een afbeelding. Alleen de link in het groene vierkantje is klikbaar.

Eindelijk een frequency cap voor je Facebook advertenties?

Er is hoop voor datgeen waar menig Facebookadverteerder op zit te wachten. Van de onderstaande uitspraak die Facebook deed in hun blog werd ik stiekem een beetje enthousiast:

"We’ll also be making an update to reduce how often people see several posts in a row from the same source in their Newsfeed."

Ze gaan er dus op letten dat je minder vaak een post van dezelfde afzender in een korte tijd ziet. Zou een limiet op de frequentie op je Facebookadvertenties dan de volgende stap van verbetering zijn? Google Adwords heeft deze mogelijkheid al enige tijd, dus waarom het vooruitstrevende Facebook niet?

Wat betekenen deze verbeteringen voor bedrijven en organisaties?

Dat clickbait-posts (waarschijnlijk) minder worden getoond in de tijdlijn, betekent meer plek voor ‘normale’ posts. Wel moeten we erop letten dat de landingspagina dusdanig interessant is, dat mensen ook blijven om te lezen of verder klikken. Ook is aan te raden om vaker linkshares te gebruiken, aangezien deze zwaarder gaan wegen en dus meer bereik zullen genereren dan een post met een link in de tekst.

Bovendien zorgt een linkshare voor twee keer zoveel doorkliks. Dat is wat we willen, toch? En last but not least: de frequency cap. Deze zal een prachtige uitkomst bieden om grip te krijgen op de frequentie van jouw advertenties. Op dit moment beheers je de frequentie met het budget en het regelmatig controleren van de frequentie. Dit is vrij onhandig en tijdrovend. Ook de optie om je te richten op ‘uniek bereik’ biedt maar een halve uitkomst. Deze unieke mensen zien jouw advertentie dan maar een keer. Dat is te weinig om in het geheugen te worden opgeslagen. Ik hang in ieder geval de vlag uit als deze optie er komt! Jullie ook?


Delen

0
3


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Alice, Facebook heeft al een tijdje de mogelijkheid om frequency te controleren bij advertenties. Dit is mogelijk door bij objective voor Brand Awareness te kiezen en vervolgens te optimaliseren naar 'Reach'.

    geplaatst op
  • Hoi Thomas,

    Daar kun je inderdaad instellen dat maximaal één keer per dag je advertentie wordt getoond. Maar wanneer jouw campagne een aantal maanden loopt, kan het alsnog zijn dat iemand jouw advertentie 20x ziet in die periode. :(

    geplaatst op
  • Alice,

    Dan interpreteer je die functie duidelijk verkeerd, je kunt namelijk instellen hoeveel dagen er minstens tussen de impressies moet zitten. Als je daar bijvoorbeeld 7 instelt cap je je ad set op eens per 7 dagen.

    geplaatst op
  • Zou toch mooi zijn als frequency capping voor andere campagneobjectives, zoals engagement. Altijd zonde dat o.a. in remarketingdoelgroepen de frequency te hoog wordt, frustrerend voor zowel gebruikers als adverteerders.

    geplaatst op
  • Hoi Thomas,

    Bij mijn meest gebruikte campagnedoelen (Klikken naar website, Betrokkenheid bij paginabericht) heb ik daar de mogelijkheid niet toe. Zou mooi zijn dat daar verandering in komt.

    geplaatst op
  • @Thomas,

    Ik zie de mogelijkheden die jij schetst niet terug. Volgens mij kun je alleen de advertentieweergave optimaliseren voor Uniek bereik per dag. Ik ben toch benieuwd hoe jij dit aanpakt!
    Een frequency cap zou in ieder geval zeer wenselijk zijn, vooral voor onze Remarketing/Dynamic Product Ads.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.