Het belang van inspiratie in een webshop

18 februari 2015, 08:30

4 tips om erop in te spelen

De blogs schieten tegenwoordig de grond uit. Veel bedrijven doen dit natuurlijk vanuit SEO-technische overwegingen. Maar wat denk ik nog wel het grootste succes is achter bloggen, is dat het mensen inspireert. Het typeert ook wel de klant van nu, men wil geïnspireerd worden. Dit zie je ook terug in de groei van platformen als Pinterest, Bloglovin’ en Instragram, waarin de focus ligt op het plaatsen en delen van beeldmateriaal. Het gros richt zich vooral op fashion maar food, lifestyle, reizen en living doen het ook goed. Ofwel, de winkel wordt geacht veel meer te zijn dan een plek waar je iets kunt kopen. Hoe kun je hier nu slim mee om gaan? Wat kunt je eraan doen om de shopper te inspireren?

1. Start met bloggen

Mocht je hier nog niet mee zijn begonnen, dan raad ik je aan om dit alsnog te doen. Zoals ik al aangaf, is dit niet alleen goed omdat je webshop zo steeds van nieuwe content voorzien wordt en bepaalde zoekwoorden te boosten. Jij bent een expert, zo ziet de klant het. Specialisatie is steeds belangrijker en klanten zien jou dan ook als de specialist in jouw werkzaamheden.

Deel dus diezelfde kennis en expertise dat ervoor gezorgd heeft dat klanten naar jou gaan. Het is tijdrovend en ik snap dat je druk bent, maar zorg minimaal één maal per week voor een artikel, een update uit de industrie of bepaalde ontwikkelingen binnen de organisatie. Het gaat om storytelling, jouw verhalen kunnen anderen inspireren.

2. De weg door de webshop

Mocht je zowel aan bricks als clicks doen, dan kun je een voorbeeld nemen aan HEMA. Daar kregen ze ook door dat de klant eigenlijk steeds meer inspiratie zoekt, bovendien zul je je moeten passen als je wilt dat de traditionele winkel overeind blijft. Mensen moeten een reden hebben om naar binnen te gaan, al hebben ze in eerste instantie geen koopintentie. Dit geldt voor je webshop net zo: je wilt dat mensen niet alleen naar jouw shop komen omdat ze iets nodig hebben.

Te vaak hoor ik nog dat men zich focust op een zo kort mogelijk verblijf op de site. Ik heb dit nooit begrepen, waarom zou je dat willen? Tuurlijk moet het aankoopproces zo simpel en snel mogelijk kunnen, maar dit wil niet zeggen dat het niet interessant is om visitors te hebben die niets kopen. Nee, klanten moeten ook naar je shop komen vanuit andere interesses. Om te kijken of er nieuwe producten op staan bijvoorbeeld of om gewoon even rond snuffelen. Er kan vroeg of laat altijd een koop uit ontstaan.

Als jouw shop een inspiratiebron is voor anderen, dan is dat toch het mooiste wat er is? De customer journey door moet een bron van inspiratie zijn. HEMA transformeerde haar winkels door in plaats van de ouderwetse rekken meer met tafels te werken. Dit is wel duurder aangezien je meer winkel oppervlak nodig hebt en er relatief weinig op een dergelijke tafel kan, maar ze hebben het uitstekend gedaan.

Als je er nu binnen loopt staan er tafels opgesteld waarbij gewerkt wordt met kleuren combinaties, product combinaties en staat alles net even wat anders opgesteld, waardoor de HEMA-producten toch net even wat beter uit de doeken komen.

Dit is tevens de reden waarom IKEA het ook zo goed doet (naast hun simpel, strak en goedkoop-formule). Mensen lopen graag door IKEA door de vele hoekjes en ruimtes die ze ingericht hebben met hun meubilair en nog eens leuk aankleden met accessoires en kleine artikelen. Naast de spullen die men nodig heeft, kunnen ze ook ideeën opdoen. Er zijn tegenwoordig genoeg technische snufjes die je kunt toepassen in je webshop waardoor het shoppen net even wat leuker wordt en het aankoopproces of het bekijken van producten écht een experience wordt.

3. Lanceer een magazine

Een magazine is ook een mooi voorbeeld dat kan dienen als bron van inspiratie. Warenhuis V&D lanceerde afgelopen jaar haar eigen magazine en wil zo inspelen op de groeiende vraag naar inspiratie. Ook de IKEA-gids doet het nog steeds uitstekend. Het is voor velen een waar feestje als de IKEA-gids op de mat valt: lekker op de bank met een kop thee en de IKEA-gids erbij om ideeën op te doen.

Maar ook supermarkten als Jumbo en Albert Heijn doen dit. Ze vertellen waar hun producten geproduceerd worden, interviews met de boeren, nieuwe recepten en hangen er een thema aan, bijvoorbeeld ‘glutenvrij’, ‘zomerse salades’ of ‘slank’. Nu begrijp ik dat het laten drukken van magazines wellicht te duur is, maar het creëren van een lookbook-pagina in je webshop is dan een goed alternatief. Investeer in een goede camera en maak foto’s van de producten in verschillende settings en situaties.

4.Inspiratiepagina’s

IKEA gaat nog een stapje verder, wat zij ook hebben toegepast is dat élke categorie is voorzien van een eigen inspiratiepagina. Steeds worden er weer nieuwe foto’s toegevoegd aan deze pagina’s, zodat ze continu vernieuwd en aangevuld worden. Dus je kunt je laten inspireren door allerlei manieren waarop woonkamers ingericht zijn, ideeën op doen voor het praktischer inrichten van de keuken, tot aan 14 frisse blikken op de badkamer. Voor ieder wat wils. Kijk eens hoe je dit kunt toepassen binnen je eigen webshop.

De een biedt natuurlijk een makkelijker product aan om mensen mee te inspireren dan de ander. Als fitnessgoeroe of woonwinkel is inspireren misschien makkelijker dan bij iemand die grasmaaiers verkoopt. Echter, soms gaat het niet zozeer om de producten zelf. Misschien komen de materialen wel voort uit een ontwikkelingsproject of iets dergelijks en kun je bezoekers inspireren door de wijze waarop je inkopen doet, deel dit!

Plaats productdemonstraties, deel je passie en schrijf over opvallend nieuws. Wees creatief, want veel te vaak belemmeren we onze eigen creativiteit. Alleen mensen en bedrijven die zich laten inspireren door anderen of ergens gefascineerd door zijn, zijn in staat om out of the box te denken en anderen te inspireren.

Maartje Denkers
Online Marketing Specialist bij Guapa Media Full Service E-commerce

Maartje Denkers is werkzaam als Marketing Specialist bij Guapa Media Full Service E-commerce. Ze weet met haar passie voor data analyse en marketing strategie traffic, conversie en retentie te verhogen voor diverse webshops. Door nauwe samenwerking met collega developers worden optimale e-commerce resultaten behaald.

Categorie

4 Reacties

    Johan

    HEMA en V&D, dat zijn nou niet bepaald de retailers die er momenteel zo rooskleurig voorstaan, ondanks hun volgens jou ‘inspirerende aanpak’..


    18 februari 2015 om 18:20
    Hans-Online

    Matige blog Maartje, kom inspireer ons met online e-commerce trends die ons allen doen verbazen. Een blaadje uitbrengen, tafels in een fysieke winkel… of materialen beschrijven die misschien wel voortkomen uit een ontwikkelingsproject of iets dergelijk. Pfffff… ik kan me anno 2015 niet voorstellen dat jullie met Guapa zo de conversie en retentie verhogen. Nee, toch. Nou kom op dan, we willen graag leren!


    18 februari 2015 om 22:30
    Maartje Denkers

    @Johan Klopt. Echter, heeft de financiële situatie waarin zij verkeren een compleet andere oorzaak.


    19 februari 2015 om 12:22
    Johan

    @Maartje: Verklaar je nader.. Anders snap ik het nut van dit artikel niet.. Het uiteindelijke effect van inspireren is toch conversie?


    19 februari 2015 om 13:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!