Google lanceert Google Analytics

14 november 2005, 06:11

Google heeft zojuist het langverwachte web analytics programma Google Analytics gelanceerd. De webstatistieksoftware, gebaseerd op de software van het eerder aangekochte Urchin, maakt het mogelijk om Return on Investment van Google Adwords en andere online marketing campagnes te meten. De software wordt gratis ter beschikking gesteld aan Adwords adverteerders.

De software gaat veel verder dan het vrij simpele javascript dat Google tot noch toe aanbood via de Tools sectie in het Adwords account. Zo is het mogelijk te herleiden waar bezoekers vandaan komen, bezoekersgedragingen te analyseren en te achterhalen waar de bottlenecks in een website zitten waar het de conversie van bezoeker naar actie betreft.

De eerlijkheid gebied me te zeggen dat we de software nog uitgebreid moeten testen. Uitgebreide informatie over Google Analytics is te lezen op de website van Google. Diverse weblogs melden momenteel dat de software vrij traag reageert en het sowieso 12 uur duurt voordat de eerste set data ook daadwerkelijk geanalyseerd kan worden. We houden u op de hoogte.

Wolter Tjeenk Willink
Oprichter / Directeur bij Traffic Builders

Entrepreneur met passie voor digital marketing, oprichter van Traffic Builders: hèt full funnel digital marketingbureau van Nederland. Wolter Tjeenk Willink is regelmatig als gastspreker/-docent te gast bij diverse congressen en opleidingsinstituten waaronder Windesheim Flevoland en Nyenrode Business University. Traffic Builders is hét digital marketingbureau dat gelooft in de kracht van datadriven marketing en merkcommunicatie. Combineer je die twee dingen, dan krijg je een digital marketing strategie waarbij je kanalen en het budget optimaal inzet en de juiste snaar raakt bij je doelgroep. Dus, lees snel verder over onze aanpak als digital agency voor marketing en media. Je bent slechts een paar klikken verwijderd van je eerste kennismaking met Traffic Builders. Goed om te weten: we houden wel van een uitdaging!

Categorie
Tags

46 Reacties

    Spike

    Ziet er inderdaad erg mooi uit, en bied het zeer veel functionaliteit. Helaas lijkt het met elke muisklik trager te worden


    14 november 2005 om 06:48
    maarten

    Helder systeem. binnen 5 minuten aan de praat.


    14 november 2005 om 07:01
    Anders

    Ben benieuwd. Zal even slikken worden voor de grote webstats-leveranciers. Handig van Google om op deze manier de band met website-eigenaren (waaronder dus veel potentiële adverteerders) aan te halen.

    Heb het geïmplementeerd, afwachten wat het wordt.


    14 november 2005 om 08:07
    traffic4u

    Erg slim van Google, hoe meer adverteerders doormeten en hun website optimaliseren, hoe rendabeler een campagne wordt en hoe meer een adverteerder kan uitgeven aan Adwords.

    Wij waren al overigens een tijdje op de hoogte van het gratis beschikbaar stellen van Urchin aan adverteerders, maar we hadden het pas begin volgend jaar verwacht. Zelfs vorige week op de Ad:tech deed Google bijzonder geheimzinnig over de datum, nu weten we waarom ;-).

    Het zal vooral een bedreiging zijn voor de MKB statistieken leveranciers, zoals Nedstat PRO en Webtrends en Website story.


    14 november 2005 om 08:57
    Michael Tanret

    Ziet er prachtig uit, maar de stats pagina is verschrikkelijk traag, hopelijk komt daar snel verbetering in.


    14 november 2005 om 09:34
    Arnoud

    Ik heb me meteen maar aangemeld en ben zeer benieuwd naar de resultaten…


    14 november 2005 om 10:26
    Martin

    Klopt Marco,

    Ik heb het de afgelopen weken al getest. Een zeer uitgebreid pakket met veel mogelijkheden. Vooral op het gebied van zoekmachine marketing bevat het handige functionaliteiten. Daarnaast handige mogelijkheid om verschillende banners/advertenties te testen. Er zit tevens een E-commerce module bij waarbij het mogelijk is om transacties te meten. Daarnaast bevat het een handige site overlay functie.

    Naast deze functionaliteiten bevat het alle gebruikelijk webstatistieken mogelijkheden. De installatie is eenvoudig en snel voor elkaar. Op dit moment zit er een vertraging in de statistieken, de afgelopen dagen hier geen last van gehad. Heeft waarschijnlijk te maken met de omzetting van Urchin naar Google Analytics.


    14 november 2005 om 10:54
    Shiver

    Onze eigen testen met Urchin waren (gelukkig) niet 100% positief. Ik denk dat een groot aantal kleine statistiekboeren hier niet blij mee zijn en vraag me af hoelang Google nog door kan gaan met deze strategie, voordat ze “gestraft” worden.

    Dit lijkt me gewoon oneerlijke concurrentie.


    14 november 2005 om 11:00
    Welleke

    Op het eerste gezicht lijkt dit inderdaad een bedreiging voor leveranciers van statistieken aan het MKB. Toch spelen meer factoren dan prijs en integratie met AdWords een rol bij de keuze van een leverancier. Onze ervaring is dat de MKB-er zich toch vooral laat adviseren door een bedrijf/persoon waarmee hij reeds een relatie heeft, bijvoorbeeld de leverancier van het CMS.

    Er blijft nog genoeg over om op te concurreren voor partijen zoals Nedstat, Onestat en wijzelf. Maar eerlijk is eerlijk, het zorgt ervoor dat wij meer uit te leggen hebben. Aan de andere kant is er niets mis mee om onderscheidend vermogen te onderstrepen.


    14 november 2005 om 11:02
    Anders

    Die adviseursrol van leveranciers speelt weliswaar een zeer belangrijke rol wanneer het gaat om de keuze tussen betaalde statistiekenpakketten, maar met een gratis pakket erbij zullen de verhoudingen totaal anders komen te liggen denk ik. Als het tegenzit valt alleen maar te concurreren op de echte high-end-pakketten waarbij je het hebt over campagne-integratie, koppeling met nieuwsbrieven, CRM en de hele mikmak.


    14 november 2005 om 11:53
    schief

    Dat het 12 uur duurt voor de eerste resulatten verbaasde me ook. Toch ben ik erg benieuwd naar de informatie die eruit komt rollen, zeker als je ook AdWords hebt draaien… Ben tot nu toe niet erg tevreden geweest met de meeste online statistieken programma’s. Is altijd wel iets mee dat je anders zou willen zien (zal voor deze software vast ook gelden).


    14 november 2005 om 12:07
    Welleke

    “Als het tegenzit valt alleen maar te concurreren op de echte high-end-pakketten waarbij je het hebt over campagne-integratie, koppeling met nieuwsbrieven, CRM en de hele mikmak. “

    We zullen gaan zien hoever het tegenzit. Ideaal is het natuurlijk niet als een partij die normaal € 2.388,- per jaar rekent ineens volledig gratis gaat leveren. Maar ik denk dat er toch echt meer factoren een rol spelen. Neem bijvoorbeeld de doorontwikkeling. Jij geeft aan dat koppelingen met nieuwsbrieven, campagne-integratie en CRM, ahigh-end oplossingen zijn. Ik verwacht dat dit in 2007 gemeengoed is in de pakketten van MKB leveranciers.

    De vraag is hoe lang Google wil blijven investeren in de ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten terwijl het volledige budget van de advertentie inkomsten gesnoept moet worden.

    Het is een flinke omzetdaling dat het Google met Urchin nu doet. Ze nemen aan dat dit terugverdiend kan worden met extra advertentie omzet door de gebruikers. Ik vraag me dat sterk af en ik vraag me ook af wat Google gaat doen op het moment dat die inkomsten achterblijven bij de verwachtingen.

    Google doet nu wat bijvoorbeeld Philips ook deed toen ze groot werden, lang lang geleden. Alles zelf uitvoeren. Nu zijn ze daar volledig van afgestapt en wordt er heel veel uitbesteed. Zie je dit soort processen niet bij meer bedrijven? Ik verwacht dat Google ook activiteiten zal gaan afstoten, uiteindelijk dan, zeker niet op korte termijn.


    14 november 2005 om 12:10
    daniel@clickvalue.nl

    Fantastische ontwikkeling. De grens ligt bij 5 miljoen pageviews in de maand. Volgens mij komt 90% van de organisaties in Nederland daar niet aan. Kosten hoeven nu geen barriere meer te vormen voor het implementeren van web analytics. 5 miljoen pageviews per maand doen bij webtrends bijvoorbeeld $1500 per maand

    Een paar problemen blijven:

    1: wie is verantwoordelijk voor meten binnen de organisatie?

    2: hoe kom je van meten tot verbeteren?

    Er zijn nog maar weinig organisaties waar iemand de kennis en ervaring heeft om iets te doen met dergelijke tools. Verder staat het binnen de meeste organisaties nog niet op de agenda als een belangrijke informatiebron.

    Het zodanig interpreteren van de gegevens dat ze aanknopingspunten voor verbeteringen opleveren blijft een vak.

    Maar het zal het meten een enorme boost geven. Laagdrempelig beginnen en alle informatie vrijwel kosteloos verkrijgen zal veel organisaties nu over de streep trekken. 2006 wordt een mooi jaar.


    14 november 2005 om 12:14
    Welleke

    “Laagdrempelig beginnen en alle informatie vrijwel kosteloos verkrijgen zal veel organisaties nu over de streep trekken.”

    Laagdrempelig en vrijwel kosteloos, dat was er al jaren. Alle MKB aanbieders zitten zo rond de 150 euro per jaar, dat is nou niet echt duur te noemen zou ik zeggen.

    Volledig kosteloos voor zo’n pakket is wel nieuw, maar of de prijs nu ineens meer organisaties over de streep zal trekken? Is het niet zo dat het omdat het o zo fantastische Google (niet cynisch bedoeld, meer constatering) dit weer doet daar een rol in speelt? Wat dat betreft is het helemaal geen slechte ontwikkeling, het brengt Webanalytics in ieder geval beter onder de aandacht, dat ben ik met je eens.


    14 november 2005 om 12:26
    Welleke

    Jazeker afstoten. Zoals ik al zei, niet nu en misschien ook niet binnen nu en 5 jaar maar in de periode erna zal er weer gekeken worden naar de “core business”. Het is een cyclus dat je bij veel bedrijven terugziet. Voorlopig zullen we echter van Google warschijnlijk nog veel meer integraties en ontwikkelingen zien. Er is zoveel geld in kas, daar moet iets mee gekocht/ontwikkeld worden.

    Ik vond overigens de stap van Nedstat heel begrijpelijk. De werking van gratis tellers als promotiemiddel was voor Nedstat niet meer nodig. Hun naamsbekendheid is groot genoeg en dus zijn ze zich gaan richten op hun core business. Het aanbieden van betaalde statistiekoplossingen voor zakelijke afnemers.

    Het aanhouden van de gratis tellers zou helemaal van geen waarde zijn in de strijd tegen Google. Of zie jij dat anders?


    14 november 2005 om 12:44
    jan kolstee

    We hebben het allemaal over gratis maar wanneer gaat google geld vragen voor het gebruik van de statistieken ?

    Laten ze ons er eerst aan wennen en dan beng kassa.


    14 november 2005 om 13:12
    Anders

    Ik zie dat Nedstat het contact heeft afgestoten met meer dan een miljoen websites van in totaal ruim 600.000 website-eigenaars. Schiet mij maar lek. Zoals ik afgelopen week al eerder zei: statistiekenbedrijven zijn teveel bezig met getallen en cijfers en veel te weinig met wat je met de resultaten kunt doen. Het enige exploitatiemodel dat Nedstat kon verzinnen, was het vertonen van banners bij de statistiekenpagina’s van de gratis tellers. Dat leverde niks op, dus gooiden ze een miljoen sites overboord. Sites die waren ingedeeld in categorieën (reizen, sport, entertainment), waarvan ze het bereik wisten, de bezoekcijfers, de herkomst etc. Kan je daar wat mee? Nee natuurlijk niet. Dat Google stinkend rijk wordt met contextual advertising zegt ze in Diemen helemaal niks.

    Dan lig je dus te slapen, zeg ik dan. Google toont vandaag fijntjes aan dat statistieken slechts secundair zijn, en in dienst staan van marketingafwegingen. In geval-Google dus: AdWords-campagnes en andere vormen van targeted en contextual advertising.

    Nedstat had zelf de kans om 1 en 1 op te tellen voor een miljoen sites. Via een samenwerking met een affiliate partner of whatever. Een miljoen maal de kans om de echte, betalende klanten aan te tonen dat web analytics direct kunnen leiden tot meerwaarde, omzet, noem maar op.

    Maar nee, het richt zich op cijfertjes in een database stoppen en ze er weer uithalen. Uit de verkoop van de gratis teller blijkt mijns inziens dat het bij Nedstat daar ophoudt. Het gratis tellerpakket van Google zegt echter met grote letters dat het daar pas begint. En als je het mij vraagt geef ik bij die twee visies Google veel meer kans dan Nedstat.


    14 november 2005 om 13:36
    Boogaarts

    Volgens mij gaat het Google op den duur geld kosten. Het is mogelijk dat je nu merkt dat je liever vanaf bepaalde sites geen links wilt hebben omdat de conversieratio te laag is. Deze sites kun je vervolgens met Google Adwords uitsluiten. Dus mooi voor de gebruiker maar volgens mij schiet Google in haar eigen voeten.

    Iets anders, het gebruik van Google Adwords met al haar mogelijkheden wordt nu zo uitgebreid dat je een specialist nodig hebt om dit krachtige marketing wapen goed te gebruiken. Simpel weg een campagne neerzetten is onverstandig. Het is wachten voor de eerste Adwords experts zich in deze hoedanigheid op de markt begeven. Misschien komt er zelf een nieuw werkwoord, naarst Googlelen ook Adwordsen.


    14 november 2005 om 13:36
    Balten Schalkwijk

    We hebben het hier over betaalde zoekmachine marketing waarvan google al 95% van de markt in handen heeft. Er valt nog zo veel te doen buiten google dat er voor ons en de Nedstats van deze wereld een hoop te doen blijft.


    14 november 2005 om 13:42
    Welleke

    @ Anders Floor;

    Volgens mij ga je te kort door de bocht. Zonder te willen pretenderen dat ik de exacte afwegingen van Nedstat ken (zou ook vreemd zijn) denk ik dat zij ervoor gekozen hebben om met hun Core Business bezig te zijn. En dat is de ontwikkeling van methoden om bezoekersgedrag in kaart te brengen.

    De commerciële exploitatie van de gegevens die de statistiekendienst verzameld is compleet wat anders. Als je je daar echt volledig op wilt storten moet je in kennis investeren en Nedstat heeft volgens mij gekozen om dat aan een andere partij over te laten en zelf te investeren in de techniek.

    Ik vind dat een legitieme keuze en ik vind het veel te gemakkelijk om te stellen dat Nedstat 1+1 niet kan optellen en hier een gigantische kans heeft laten liggen.


    14 november 2005 om 13:43
    Balten Schalkwijk

    Om in te haken op het Nedstat verhaal, ik heb het idee dat zij een hele grote database aan het vergaren zijn van het surfgedrag van alle mensen die op de sites komen waar nedstat draait. Hoelang gaat het nog duren voordat dit ook de core business van Google wordt?


    14 november 2005 om 13:47
    Boogaarts-rekenmodule

    Een statistiektool zoals Netstat kan veel, maar nooit bereken hoe efficient een bepaalde Adwords campagne is, simpelweg omdat ze niet beschikken over de kosten/baten van deze campagne. Ik denk niet dat bedrijven hun statisitieksoftware over boord zetten, omdat de meeste bedrijven geen continue campagnes doen. Er is dus plaats voor beide producten.


    14 november 2005 om 13:51
    Caspar

    Oeps: “Currently Undergoing Maintenance

    Google Analytics reporting is currently undergoing maintenance and will be available shortly. Your site traffic is being logged and you will be able to see the data after system maintenance has concluded.”

    Je zou toch denken dat de systeembeheerders bij Google wel geleerd hebben van eerdere (populaire) product lanceringen…


    14 november 2005 om 13:53
    Boogaarts-rekenmodule

    @Gert-Jan

    Bedankt voor de tips! Ik wist niet van die api. Gebruikt Nedstat deze ook?


    14 november 2005 om 15:27
    media

    Dank voor de link Anders!

    Heb net zelf ook mijn account geactiveerd en zal de komende weken eens gaan testen.


    14 november 2005 om 16:29
    Arnoud

    Ze moeten wel wat aan de performance gaan doen, want inloggen duurt al een paar minuten… En daarna krijg je de melding:

    We’re upgrading accounts. Please come back later.

    Thanks for stopping by. We are currently migrating existing customers to the newly improved Google Analytics service. This process will be completed later this afternoon. Please come back then to sign up for Google Analytics.


    14 november 2005 om 19:10
    Wouter

    Toch denk ik dat veel webmasters, waaronder ik wellicht, wel wat professionele hulp kunnen gebruiken bij dit programma. Dat biedt dan toch weer mogelijkheden voor (Nederlandse) bedrijven…


    15 november 2005 om 12:01
    MikeM

    Ik zit nog steeds op mijn eerste rapporten te wachten terwijl het toch echt veel langer dan 12 uur geleden is dat ik mn sites heb aangemeld…


    15 november 2005 om 12:21
    Anders

    Hier nog eentje. Aanmelding en implementatie is inmiddels al 28 uur geleden, ruimschoots langer dan de 12 uur die Google zegt aan te houden.


    15 november 2005 om 12:27
    Jan

    Ik zit ook nog te wachten op de eerste resultaten.


    15 november 2005 om 15:35
    media

    Inmiddels bijna 24 uur geleden de scripts geinstalleerd en nog steeds geen resultaten. Is er uberhaupt iemand die al wel resultaten heeft?


    15 november 2005 om 18:12
    Bernice

    nope


    15 november 2005 om 18:16
    Kasper Katje

    Wel vindt ik gehele plaatje zo langzamerhand wat beangstigend worden. Zoals ik vanochtend op Roodlicht reeds schreef: Het wordt zo langzamerhand twijfelachtig dat een bedrijf met 100% commerciele intenties mensen beter kan traceren op het internet dan overheidsinstanties als de FBI, CIA en de AIVD.

    Dat was inderdaad ook het eerste wat mij te binnenschoot: wat doet Google met de gegevens? Privacy heeft toch nog nauwelijks enige betekenis in de US.


    15 november 2005 om 18:36
    Roy Huiskes – chapter42

    Hier blijven de resultaten ook nog achterwege.


    15 november 2005 om 19:54
    Jeroen

    Ook hier…’Waiting for Data’


    16 november 2005 om 08:13
    Bernice

    hier zijn de eerste resultaten inmiddels binnen….


    16 november 2005 om 08:16
    Wouter

    Hoe kan ik de koppeling met Adwords (en adsense?) maken?


    16 november 2005 om 12:54
    Arnoud

    Bij mij zijn de eerste resultaten ook binnen. Mijn eerste indruk is dat je hier echt even tijd in moet steken om het programma te begrijpen. Wanneer starten de eerste opleidingen???


    16 november 2005 om 20:05
    janm

    Bij mij zijn de eerste resultaten tot en met woensdag 15:00 uur binnen. Ik heb het idee dat ze niet de europese tijdzone gebruiken om gegevens weer te geven. Op dinsdag heb ik een dip in mijn cijfers tussen 16.00 en 22.00 uur. Op woendag zit de top tussen 0 en 00:00 en 08:00 uur.

    Heb ik ergens een instelling gemist?


    17 november 2005 om 07:55
    c.vdberge

    als ik nu probeer in te loggen wordt ik doorgestuurd naar google.nl ?


    17 november 2005 om 08:56
    c. vd berge

    hmm.. ik kan weer inloggen en heb ook gegevens…

    eindelijk uitproberen!

    ligt het aan mij of is het site-overlay rapport plots verdwenen?


    17 november 2005 om 17:00
    Anders

    @Jan – wat de AdSense-statistieken betreft weet ik dat die gebaseerd zijn op Google (locatie: Mountain View, VS)-tijd. Gezien op de Nederlandse klok begint en eindigt een AdSense-dag daarmee van 9:00 ’s ochtends. Het zal me niet verbazen als ze bij Analytics dezelfde krommiteiten hanteren.


    17 november 2005 om 17:06
    Arnoud

    Anders is de Johan Cruijf van het web 😉


    25 november 2005 om 13:36
    Anders

    Het feit dat krommiteit niet in de Van Dale staat is een krommiteit op zich, waarmee het het woord zijn eigen bestaansrecht meteen heeft bewezen.


    25 november 2005 om 14:21
    Carl Lens

    Kan iemand iets zeggen over de kwaliteit van Google Analytics ten opzichte van concurrerende diensten?


    26 mei 2006 om 15:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!