Google Tag Manager: onmisbaar voor marketeers

In drie stappen de nieuwe Google Tag Manager geïntegreerd op jouw website

Google Tag Manager: onmisbaar voor marketeers

Je bent altijd op zoek naar verbetermogelijkheden van bijvoorbeeld de conversie voor je website of e-commerceplatform. Om deze verbetermogelijkheden te bepalen dien je wel goede data te hebben. Voorheen waren marketeers vrijwel altijd afhankelijk van een developer. Google Tag Manager biedt hiervoor de oplossing. In een eerder artikel op Marketingfacts zijn de veranderingen in Google Tag Manager V2 al besproken, vandaag bespreek ik in drie stappen hoe jij de nieuwe Google Tag Manager kunt integreren op jouw website of e-commerceplatform.

Voor- en nadelen van Google Tag Manager

Mocht je nog geen gebruik maken van Google Tag Manager, hieronder worden in het kort de voor- en nadelen genoemd.

Voordelen

  • Marketeers zijn flexibeler en minder afhankelijk
  • Werken vanuit één code op één plaats in plaats van losse codes op verschillende plaatsen
  • Integratie met Google Analytics en Adwords
  • Google Tag Manager is een gratis tool

Nadelen

  • Google krijgt nog meer inzichten in uw website/e-commerceplatform
  • Extra tool die beheerd moet worden

Google Tag Manager V2

Per 1 juni 2015 zullen alle huidige Google Tag Manager-accounts worden gemigreerd naar V2. Tot die tijd kunt je jouw huidige versie blijven gebruiken of alvast overstappen. De onderstaande melding zal worden getoond bovenaan in uw Google Tag Manager omgeving.

Bij het aanmaken van een nieuw account zul je automatisch van V2 gebruik maken. Google Tag Manager V2 brengt de volgende wijzigingen met zich mee:

  • Nieuwe verbeterde gebruikersinterface met meer focus op de workflow
  • 'Regels' worden gewijzigd in 'triggers' en 'macro’s' in 'variabelen'
  • Het aanmaken van een tag is vereenvoudigd middels een aantal stappen
  • Auto event listeners zijn niet meer nodig
  • De API is vernieuwd en er zijn meer koppelingen met andere systemen beschikbaar

Wij adviseren om alvast over te stappen op V2. De tool is met name een stuk gebruiksvriendelijker geworden.

In 3 stappen ook op jouw website of e-commerceplatform

Google Tag Manager integreren op je website of e-commerceplatform is zeer eenvoudig. Hieronder wordt in 3 stappen uitgelegd hoe. Mocht je al gebruik maken van Google Tag Manager, lees dan verder vanaf stap 2.

1. Aanmaken van het Google Tag Manager-account

Ga naar Google Tag Manager en klik op 'Nu registeren'. Tip: gebruik hiervoor je huidige Google account, die ook gebruikt wordt voor bijvoorbeeld Google Analytics. Vervolgens ben je ingelogd en klik je op 'Account maken'. 

Je krijgt na het doorlopen van de stappen een popup te zien met daarin de containercode. Deze code dient geplaatst te worden in je website of e-commerceplatform direct na het openen van de <body> tag. Je websitebeheerder kan dit voor je doen.

2. Inrichten van Google Tag Manager (handige tags)

De inrichting van Google Tag Manager verschilt uiteraard per website of e-commerceplatform, daarom zullen we de standaard te doorlopen stappen en aantal handige standaard tags bespreken.

Tag aanmaken

In dit voorbeeld laten we zien hoe je Google Analytics via Google Tag Manager op je website toevoegt. Klik bij 'Tags' op 'Nieuw' en geef je tag een herkenbare naam, bijvoorbeeld 'Google Analytics'. Kies daarna bij 'Product kiezen' voor Google Analytics.

Kies daarna voor 'Universal Analytics' (in de meeste gevallen) of 'Klassieke Google Analytics'. Je dient daarna je tracking-ID van het gewenste Google Analytics property in te vullen. Om inzichten te verkrijgen in demografische- en interesserapporten en mocht je remarketing met Google Analytics inzetten, dan dien je een vinkje te zetten bij 'Functies voor display-advertenties inschakelen'. Laat Trackingtype op 'Paginaweergave' staan.

Om de tag te activeren moet je regels opstellen waar en wanneer deze tag geactiveerd dient te worden. Voor Google Analytics adviseren wij te kiezen voor 'Alle pagina’s'.

Tips

Hieronder worden enkele handige tips gegeven die voor de meeste Google Tag Manager-accounts toepasbaar zijn.

  • Meerdere domeinen beheren in één Google Tag Manager-account

Als je meerdere domeinen hebt die je wilt meten, bijvoorbeeld taallagen in je website of e-commerceplatform, is het efficiënt om hiervoor een Google Analytics Variabele aan te maken. Er wordt dan op basis van bijvoorbeeld het domein, automatisch het bijbehorende Google Analytics-profiel geactiveerd. Maak een nieuwe variabele aan en selecteer het type 'Lookup-tabel'. Kies bij 'Invoervariabele' voor {{url hostname}}. Onder 'Invoer' vul je de gewenste domeinen in en achter 'Uitgang' het bijbehorende Google Analytics-ID. Na het opslaan van de Variabele dient u deze nog toe te voegen aan uw Google Analytics tag.

  • Meet de klikken op interne en externe links

Door middel van Google Tag Manager is het eenvoudig om alle interne en externe linkklikken te meten. Dit kun je per pagina of voor alle pagina’s instellen. Maak voor het meten van alle klikken op interne links de volgende tag aan:

Als activeringsregel voeg je 'url hostname bevat [domeinnaam.nl]' toe. Bij het meten van externe links geldt dezelfde configuratie, alleen kies je bij de activeringsregelen voor 'bevat niet'. Het voordeel van deze configuratie is dat alle aangeklikte links netjes onder 'Gebeurtenissen' in Google Analytics terechtkomen. De tekst van de aangeklikte link wordt namelijk uitgelezen middels de {{element tekst}} variabele.

  • Meet klikken op belangrijke call to actions of buttons

Vaak kunnen er al hogere conversies worden behaald door het veranderen van bepaalde call to actions of buttons. Om deze veranderingen te bepalen, dien je wel eerst deze meetbaar te maken. Zo hebben wij bij Fietsenconcurrent.nl vrijwel elke belangrijke button meetbaar gemaakt. Als bijvoorbeeld blijkt dat de meest aangeklikte framemaat 53 cm bedraagt, kan Fietsenconcurrent.nl er voor kiezen om deze standaard aangevinkt te zetten voor de bezoeker.

Je kunt de buttons van je website of e-commerceplatform ook meetbaar maken door de volgende tag aan te maken (voorbeeld):

  1. Product: Google Analytics
  2. Type tag: Universal Analytics
  3. Trackingtype: Gebeurtenis

Categorie: Product
Actie: Buttonnaam aangeklikt
Label: {{element tekst}}

  1. Activeringsregel: kijk in de broncode van de button hoe je deze kunt identificeren, bijvoorbeeld aan de class of ID. Voeg deze toe aan de regel.
  • Meet het scrollgedrag van uw bezoeker

Als je een website of e-commerceplatform hebt, is het bouncepercentage een indicator of de content op de pagina goed is of niet. Echter weet je dan niet welke content is bekeken door de bezoeker. Wellicht dien je de volgorde van de content te veranderen. Inzicht in het scrollgedrag van je bezoeker biedt dan uitkomst. Ook dit is mogelijk om te meten via Google Tag Manager. Hier staat precies uitgelegd hoe je dit dient in te richten in Google Tag Manager

3. Testen en publiceren (Tag Assistant)

Voordat je jouw aangemaakte tags publiceert, adviseer ik om deze eerst grondig te testen, voordat je eventuele data vervuilt in Google Analytics. Dit kan met de ingebouwde debugger. Deze functie vind je rechtsboven in Google Tag Manager onder 'Publiceren'.

In de testmodus krijg je een overlay op je te testen website. Je kunt dan elke aangemaakte tag testen of deze juist wordt geactiveerd. 

Tips

Naast de debugger-functie in Google Tag Manager gebruiken wij ook vaak de Google Tag Assistant extensie voor Google Chrome. Deze extensie laat zien of de tags correct geïmplementeerd zijn en geeft waar nodig oplossingen of adviezen.

Google Tag Manager & Google Enhanced E-commerce

Middels Google Enhanced e-Commerce kun je nog betere inzichten in je e-commerce-activiteiten verkrijgen en zo sturen op een hogere conversie. Het is mogelijk om middels Google Tag Manager de functionaliteiten van Google Enhanced e-Commerce te verkrijgen. Google heeft hier uitgebreide documentatie over de implementatie opgesteld. Dit vergt echter wel de nodige technische kennis en je hebt naar alle waarschijnlijkheid een developer nodig.

Conclusie

Dit waren slechts enkele van de talloze mogelijkheden met Google Tag Manager. Het komt er op neer dat vrijwel alles meetbaar te maken is met Google Tag Manager. V2 van de tool is een waardevolle update, die de drempel om te tool te gebruiken verlaagd. Zelf heb ik positieve ervaringen met Google Tag Manager met name als het gaat om conversie optimalisatie. Ik raad daarom het inzetten van Google Tag Manager aan, al is het alleen al om als marketeer sneller te kunnen schakelen en eenvoudiger waardevolle inzichten te kunnen verkrijgen.


Delen

0
1


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Hi,

    Wat ik me afvraag: in hoeverre is GTM écht geschikt voor online marketeers? Mijn ervaring leert dat online marketeers weinig verstand hebben van 'technische' tooling, laat staan van de code (javascript, technische configuraties, etc.) zelf.

    Volgens mij moet je de standaard online marketeer niet met deze tools laten werken. Ze kunnen prima verwoorden wat ze zouden willen (retargeting, profiling, rapportages, etc.) waardoor anderen (meer IT vaardige collega's) de tools bedienen. Zo laat je de verantwoordelijkheid op de plek waar het hoort, in mijn ogen: IT (of technische webanalisten).

    Hoe denken de online marketeers er zelf over? *hit te comments!*

    geplaatst op
  • hey Willem,

    Als beginnend online marketeer is dit een interessante blog. Ik ken inmiddels mijn weg met Google Analytics & Adwords, maar gebruik geen Google tag Manager. Je blog beschrijft goed hoe ik tag manager moet instellen, maar ik mis eigenlijk antwoord op de vraag van je gehele blog: "Waarom is Google Tag Manager onmisbaar voor marketeers?"

    Wat zijn momenten wanneer dit gewoon veel handiger/makkelijker is dan gewoon werken via Analytics & Adwords en zoals @reinout zich ook al wat afvraagt, wanneer is Google Tag manager juist overbodig?

    geplaatst op
  • @Thierry; GTM is om tags (zoals de GA tracker of de Adwords conversiepixels) op je site te plaatsen. Zie het als een Content Management Systeem, alleen dan voor technische content (tags, pixels, etc.). Het maakt het eenvoudiger om dat soort content te publiceren. Binnen veel organisaties wordt deze technische content door IT geplaatst (lange doorlooptijden / geen tijd / etc.), een tag management oplossing zorgt ervoor dat je het zelf kunt. Vraag is alleen: moet je - als organisatie - het willen dat je online marketeer verantwoordelijk wordt voor het plaatsen van de technische content (ik denk van niet).

    Het is dus niet zo dat je óf het één óf het ander gebruikt, het zijn allemaal (Adwords, GA, GTM, etc.) totaal verschillende diensten.

    geplaatst op
  • Wij werken helaas nog met een zeer gesloten CMS, waardoor wij vaak lange wachttijden hebben voordat het externe bedrijf iets doorgevoerd heeft. Binnenkort willen wij meer gaan werken met analytische tools om op conversie te gaan optimaliseren.
    Als ik het goed begrijp zal het invoeren van GTM er dus voor zorgen dat wij zelf via deze tags alles in kunnen voeren? Of kan niet alles ingevoerd worden in GTM?

    geplaatst op
  • @Reinout Google Tag Manager, zeker V2, is naar mijn mening eenvoudig te gebruiken voor elke online marketeer als het gaat om de basis meetpunten. Denk aan het instellen van remarketing, meten van klikken op call to actions en ingevulde formulieren. Dit is voor veel online marketeers in diverse organisaties al voldoende. Er bestaan natuurlijk ook meer technische implementaties, zoals het uitlezen van bepaalde invoervelden. Hiervoor zullen de meeste online markteers inderdaad de IT afdeling nodig hebben. In de praktijk zal dit vaker voorkomen bij de grotere organisaties, die specifiekere data willen analyseren.

    geplaatst op
  • @Thierry Wat je in de praktijk als online marketeer vaak merkt, is dat je vaak snel moet kunnen schakelen. Stel dat er in korte tijd een campagne moet worden opgezet en hiervoor heb je op de website een aantal landingspagina's voor ingericht. Dan wil je als marketeer ook weten wat daar op gebeurd en wat de conversie is. Als je dan afhankelijk bent van de technische afdeling m.b.t. het plaatsen van meetcodes, dan moeten hun hier net de tijd voor hebben. Met Google Tag Manager heb je deze mogelijkheden zelf. Zoals Reinout al aangaf zij het inderdaad allemaal losse tools. Je kunt ze afzonderlijk gebruiken, maar ze versterken elkaar door ze samen te gebruiken.

    geplaatst op
  • @Jan Klopt! Met Google Tag Manager kan je zelf, vaak zonder tussenkomst van een externe partij, tags toevoegen aan je website. Door de mogelijkheid om aangepaste Javascript en HTML toe te voegen zijn de mogelijkheden zeer groot. Alleen heb je hier dan wel de kennis voor nodig. De data die je vergaart middels deze tags zullen ergens verzamelt moeten worden, denk aan Google Analytics.

    geplaatst op
  • GTM is een hele nuttige tool, ook te gebruiken voor A/B testen (met de juiste script library). Wel eens met de opmerkingen hierboven over het technische gemak van de tool. Willem; jij beschrijft de marketeer van de toekomst (handig met scriptjes etc), eens dat het die kant op moet, maar huidige marketeers, en zeker die van grote bedrijven, hebben 1. de kennis niet 2. mogen van ICT niet in de code van de website komen.

    Belangrijkste voordeel vind ik dat het beheer van al die scriptjes beheersbaar wordt gemaakt (ze staan niet overal, oude scripts worden niet vergeten), en dat eea positief is voor je webperformance naar het schijnt.

    geplaatst op
  • Google Tag Manager maakt het mogelijk om complete websites aan te passen. Dit biedt kansen, maar ook gevaren. Veel marketeers deinzen terug voor wat technische code, maar door veel te proberen en aanpassingen goed te testen is het zeker mogelijk om GTM succesvol in te zetten. Ik heb laatst een blogpost geschreven met daarin code snippets om dit daadwerkelijk toe te passen. http://marthijnhoiting.com/blog/change-html-with-google-tag-manager/ Misschien help ik iemand er verder mee!

    geplaatst op
  • Ik moet zeggen dat ik het met Reinout eens ben.

    GTM is voor Online Marketeers wat een CMS voor een web designer is. Leuke tools, maar wel tools die specifieke kennis nodig hebben om goed te gebruiken.

    Ja, GTM (lees: elke tag manager) is handig maar in hoeverre een online marketeer zich moet verdiepen in het technische aspect van GTM is naar mijn mening minimaal tot nihil. GTM is een zeer krachtig stuk gereedschap dat goed beheerd moet worden. Variabelen, scripts en triggers moeten goed opgezet en ingezet worden zodat er geen wild groei ontstaat aan de assets binnen GTM.

    Wanneer wij, tag manager beheerders, toegang gaan verlenen aan iedereen die maar een pixel wilt plaatsen op een site, dan ben ik bang dat de data kwaliteit en performance als eerste gaat leiden hieronder.

    Tag management gebruik vergt nauwkeurigheid, maar ook diepgaande kennis van huidige implementatie van tags zodat nieuw geplaatste tags geen fouten veroorzaken in de huidige implementatie of activiteiten dupliceren van tags/scripts/triggers die al opgezet zijn.

    Hoewel ik het artikel goed vind en een voorstander ben van kennisdeling tussen rollen, ben ik zeer van mening dat online marketeers, tenzij ze gespecialiseerd zijn in data collectie en/of analyse, niet zonder meer toegang moeten krijgen tot tag management oplossingen.

    Wil je echt meer leren over GTM en de huidige implementatie hiervan, of wil je GTM bespreekbaar maken binnen je organisatie ga vooral in gesprek met web analisten of wie de huidige web analytics (tag) implementatie beheert. GTM heeft zeker zijn voordelen waar iedereen van kan profiteren.

    geplaatst op
  • GTM vereist JavaScript kennis, helemaal als je echt met dataLayers gaat werken. De basisprincipes zoals inrichten van staging en productie websites kunnen echter ook gedaan worden door minder technische online marketeers. Daarnaast eist het plaatsen van de GTM code in veel CMS systemen een technische achtergrond.

    DNN sites zijn bijvoorbeeld één grote form, waardoor je een error krijgt van de Tag Assistent. Er zijn wel artikelen geschreven om dergelijke issues op te lossen op http://dotnetnuke.nl/Blog/Online-marketing/google-tag-manager-configureren-in-dnn, maar zelfs dan heb je wel een technische basis nodig. Het inrichten van GTM kan je daardoor beter overlaten aan webdevelopers. Het bijhouden kan door online marketeers worden gedaan.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.