General Motors en de toekomst van advertising

10 januari 2006, 22:31

General Motors en de toekomst van advertising

Ruim een jaar geleden is Bob Lutz, vice chairman of General Motors (GM), gestart met een corporate weblog onder de naam Fastlane blog. En ondanks de kritiek laat GM deze week zien wat de kracht is van een corporate weblog.

Deze week werd tijdens de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit het concept van de nieuwe Chevrolet Camaro onthuld. Lutz plaatste een kort bericht met een webcast op de corporate weblog. Binnen een dag zijn er al meer dan 250 reacties. Een dag later volgt de eerste video podcast waarin Joe White van Wall Street Journal Bob Lutz interviewt. En ook op dit bericht stromen inmiddels de reacties binnen.

Ik heb nog geen cijfers gezien van het aantal mensen dat de postings op de weblog heeft gelezen of het aantal mensen dat de video’s heeft bekeken, maar ik ben er van overtuigd dat GM hiermee een eerste stap heeft gezet in de toekomst van advertising. Noem het van mij part advertising 2.0.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    venturo

    Alleen een beetje jammer dat GM dit jaar nog failliet zal gaan. 🙂


    11 januari 2006 om 07:23
    Peter

    Vertel mij dan eens hoe ik als eigenaar van een datingsite met een corporate weblog de toekomst van advertising moet gaan invullen?

    Kan ik al m’n (online) campagnes schrappen omdat er zo’n gigantische buzz ontstaat dat ik geen cent meer aan marketing uit hoef te geven?


    11 januari 2006 om 08:14
    Luuk

    Denk niet dat hierdoor de verkopen van GM gaan stijgen. Zoiets werkt alleen bij producten zoals schoenen of elektronische gadgets. Producten van GM verkopen zichzelf. De doelgroep zit niet te wachten op een hype.


    11 januari 2006 om 09:56
    media

    Luuk, ik geloof ook niet in en korte termijn saleseffect van corporate blogs. Het gaat er veel meer om dat je als bedrijf op een andere manier communiceert en in contact treedt met (potentiele) klanten. Geen RTV-commercial maar een video podcast op je weblog waar mensen direct kunnen reageren. Je verandert daarmee het imago en de voorkeurspositie bij (potentiele) klanten en levert op termijn zeker meer sales op. Het is, zoals Albert al aangaf, te hopen voor GM dat ze die tijd ook krijgen…


    11 januari 2006 om 10:12
    Joost Vianen

    Laat ze nou eerst maar eens weer goeie auto’s gaan bouwen die mensen ook echt begeren. Vervolgens helpt het corporate blog om de publieke opinie sneller om te krijgen. Deze Camaro is overigens een stap in de goeie richting…


    11 januari 2006 om 13:33
    Stephan Fellinger

    @ Marco: Wat GM doet heeft toch niets met advertising te maken? Dit is een vorm van marketingcommunicatie, maar een eigen weblog hebben is toch geen advertisingvorm?


    11 januari 2006 om 15:04
    Stephan Fellinger

    Nee dan begrijpen we elkaar :-). Overigens lopen we bij SpinAwards tegen hetzelfde aan. We kiezen daarbij een interactieve adverteerder van het jaar, maar kijken verder dan alleen advertising. Maar omdat dit nu eenmaal een begrip is, gebruiken we deze term. Wellicht spreken over interactieve merk.


    11 januari 2006 om 15:47
    venturo

    FF off-topic maar wel related…Saab en Hummer worden afgestoten volgens GM.


    12 januari 2006 om 08:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!