Gebruik van CURL’s neem toe

25 maart 2004, 06:06

Net als Frank-ly had ik ook nog nooit gehoord van CURL’s. Het staat voor campagnespecifieke URL en het gebruik ervan neemt toe omdat het effectief lijkt in advertenties.

Volgens een Britse crossmediastudie van NetNames (diensten op het gebied van merk- en domeinnaambeheer) komen websiteadressen (URL?s) steeds vaker voor in offline reclame. In het onderzoek zijn bureaus als Abbott Mead Vickers, BBDO, Lowe, Saatchi & Saatchi, Publicis en Grey Worldwide ondervraagd.

Vermelding van URL?s in offline advertising is zo?n beetje standaard geworden: in 80 procent van de advertenties wordt het algemene bedrijfswebsiteadres genoemd.

Reclamebureaus maken daarbij steeds vaker gebruik van zogenoemde campagnespecifieke URL?s ? CURL?s. Deze CURL?s zijn meestal gebaseerd op de in de campagne gebruikte reclameslogan of verwijzen naar een specifieke microsite die speciaal voor de campagne is gebouwd.

Nederlandse voorbeelden van CURL?s zijn www.zelfbeheersing.com (voor Audi?s introductie van de A3) en www.culinairekorting.nl (voor Bonne Mamans Diner Jaarkaart-actie).

CURL?s hebben in de ogen van bureaus twee belangrijke voordelen. Ten eerste zijn ze makkelijker te onthouden voor consumenten en prikkelen ze hen tot actie (websitebezoek). Ten tweede maken CURL?s campagnes beter meetbaar (via websitestatistieken) en bieden ze aldus concreter inzicht in het rendement op marketinginvesteringen. CURL?s worden vooral gebruikt in tv-spots (14 procent) en print-advertenties (10 procent).

Bron:

Marketing Week

Via:

http://www.marketing-online.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    media

    Absoluut waar!

    Nu weet ik het niet helemaal zeker (zit er ook een expert in de zaal?) maar volgens mij zou je in het geval van wiltugoedkoperbellen.nl ook de URL wilt-u-goedkoper-bellen.nl moeten gebruiken al is het maar om voor de trefwoorden goedkoper en bellen een hogere ranking in zoekmachines zoals Google te bereiken.


    25 maart 2004 om 18:58
    Ik

    Het zou de eerste zoekmachine zijn die op URL kan zoeken.

    Met andere woorden, het domein speelt tenzij nadrukkelijk verstopt in de code, geen rol.


    25 maart 2004 om 20:11
    Maarten

    Ja dat zou kunnen, maar dat is meer vanwege het feit dat mensen moeite hebben met tikken, je zult dan ook wilduwgoedkooperbelen.nl/com etc moeten registreren, maar dat vindt ik niet onder een curl vallen maar meer onder een alias.

    Voor google is het juist relevant dat je juist zo weinig mogelijks verschillende sites gebruikt, aangezien de Pagerank een vrij belangrijke indicator voor Google is, en hoe meer verschillende domeinen je gebruikt hoe lager de pagerank waarschijnlijk zal uitvallen want ipv van dat 100.000 sites naar jouwdomein.com linken, linken er 70.000 naar domeinalias1.com en 30.000 naar domeinalias2.com waardoor de pagerank van domeinalias1.com lager zal uitvallen als bij jouwdomein.com.

    Dat zou eventueel nog ondervangen kunnen worden door een refresh te gebruiken als je het adres van een alias intikt waardoor het de bezoeker uiteindelijk toch de hoofdurl in de adresbalk te zien krijgt en wanneer iemand dan een link kopieert zal die dus waarschijnlijk naar de hoofdurl linken en niet naar een alias.


    25 maart 2004 om 20:16
    fraggle

    Laat je niet gek maken. Wat een onzin. Een url is een url, onafhankelijk waar je voor gebruikt. Of zoals iemand anders al opmerkte… heb je dan ook hurl’s (homepage url’s) of ourl (organisatie url’s) of purls (persoonlijke url’s).

    Dit is echt onzinnig marketing geblaat. Een url specifiek voor een minisite is een url specifiek voor die site, Niets meer. en niets minder. Marketing week… pff, zeker geen echte nieuwtjes te vinden.


    26 maart 2004 om 11:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!