Facebook voegt Authorship toe

Facebook voegt Authorship toe

Er zijn interessante ontwikkelingen gaande binnen Facebook. Deze blog informeert je over de Facebook Authortag die ervoor zorgt dat jouw naam onder jouw content op Facebook komt te staan. Dit is een grote kans om de naamsbekendheid voor bloggers en bedrijven die regelmatig bloggen te vergroten.

Facebook Authorship, ik hoor de bloggers al denken: “Is dit niet hetzelfde als Google Authorship?” Dat klopt. Waar Google Authorship vorig jaar ten onder ging, staat Facebook nu op met hetzelfde idee. Het doel van Facebook is om het voor journalisten en publishers makkelijker te maken hun content te delen en makkelijker in contact te komen met hun volgers. Hier kunnen bloggers en bedrijven die regelmatig bloggen van profiteren.

Wat is Facebook Authorship?

Op het moment dat je een blog hebt geschreven, deel je deze op social media door middel van een link naar je blog. Nu is het mogelijk daar jouw persoonlijke (of bedrijfs-)pagina aan te linken. Het ziet er als volgt uit:

Alle cijfers van het gebruik van smartphones en tablets in Nederland anno 2015 op een rijtje

Posted by Marketingfacts on maandag 29 juni 2015

Zodra je over je naam hoovert, verschijnt jouw profiel met een volg-knop (indien je dat hebt ingesteld). Het voordeel hiervan is dat geïnteresseerden je met één druk op de knop kunnen volgen en zo op de hoogte blijven van jouw updates. Jouw blogs en gedeelde content verschijnen dan namelijk in de tijdlijn van de volger. Dit is een perfecte manier voor bloggers en bedrijven die regelmatig bloggen om hun naamsbekendheid te vergroten.

Hoe werkt het?

Voeg een metatag toe aan je CMS met de URL van je Facebook-pagina. Belangrijk hierbij is dat je de 'https://' en 'www.' meeneemt. De tag ziet er zo uit:

<meta property=”article:author” content=“URL van Facebookpagina /> 

Zodra je dit hebt toegevoegd, plak je de link van je blog in je post op Facebook en in de linkpreview zal je naam verschijnen. Let wel: als je Facebook-profiel is afgeschermd, is je naam niet klikbaar en kun je er ook niet overheen hooveren.

Mocht het authorship niet verschijnen in de linkpreview, gebruik dan even de debugger van Facebook. Het kan zijn dat Facebook deze pagina al een keer heeft geïndexeerd en daarom de nieuwe informatie niet kan ophalen. De debugger vind je hier.

Welk profiel koppel je?

Ik kan me voorstellen dat je niet wilt dat de gezellige foto’s van jou en je familie in Zuid-Frankrijk bij onbekende volgers in de tijdlijn verschijnen. Hieronder drie manieren waarop je dit kunt voorkomen: 

1. Je persoonlijke Facebook-profiel koppelen

Er is een verschil tussen vrienden zijn op Facebook en iemand volgen. Dit laatste moet je wel ingesteld hebben, anders heb je niet de mogelijkheid om gevolgd te worden. Dit doe je op de volgende manier:

  • Ga naar 'Instellingen'
  • Klik in het linker menu op 'Volgers'
  • Stel 'Wie kan me volgen?' in op 'Iedereen'

Als je hiervoor kiest, moet je goed opletten welke content je met wie deelt. Jouw vakantiekiekjes en persoonlijke content deel je met je vrienden, jouw geschreven blogs en zakelijke content met je volgers. Hierbij is het dus van belang bij elk stuk content dat je plaatst, in te stellen voor wie deze content bedoeld is. Wel iets lastiger én vergissingen zijn zo gemaakt.

2. Je Facebook-bedrijfspagina koppelen

Heb je een bedrijfspagina op Facebook, dan kun je ook die gebruiken als auteur. Mocht je dan toch jouw naam willen vermelden, kun je dit in je blog zelf doen. Op deze manier blijft jouw Facebook-profiel onder de radar en wordt de naamsbekendheid van jouw bedrijf vergroot.

3. Een persona-Facebookprofiel creëren

Wil je toch naar buiten treden als ‘echt mens’ maar wil je niet je persoonlijke Facebook-profiel gebruiken als auteur? Maak dan een extra Facebook-profiel aan die je gebruikt als een persona. Op deze manier treed je naar buiten als een persoon en wordt jouw persoonlijke Facebook-pagina niet gepubliceerd. 

Het is een leuke feature in Facebook die bloggers, zoals wij, kunnen gebruiken om onze blogs en naam te verspreiden. Ook bedrijven die regelmatig bloggen kunnen deze leuke toevoeging gebruiken om hun content en toonaangevendheid te vergroten. Kort samengevat: ik ben enthousiast! 

Credits afbeelding: momo, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
2


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Hi Alice,
    goed blog. Uiteraard wil ik er direct mee experimenteren. Stel dat ik mijn Marketingfacts blogs wil koppelen aan mijn Facebook account. Kan ik dit dan ergens doen, zodat al mijn blogs uit verleden en mijn toekomstige blogs hieraan gekoppeld zijn? En zo ja; waar doe ik dat dan? Dank je wel alvast.

    geplaatst op
  • Hi Jaap,

    Bedankt voor het compliment! Als je jouw Facebookpagina wil koppelen aan de blogs op Marketingfacts, zal Marketingfacts de metatag moeten toevoegen aan hun CMS. Dus als je ze lief aankijkt, implementeren zij dit misschien wel. Het zou wel super gaaf zijn! ;)

    geplaatst op
  • Hoi Jaap,

    Voor oude artikelen werkt dit niet, ook niet met terugwerkende kracht na het opnieuw laden van de gegevens via de Facebook debugger.

    Rene

    geplaatst op
  • Hi Alice, Jaap,

    Wat Rene zegt klopt, op het moment dat je een artikel op Facebook publiceert haalt Facebook de informatie op middels de open graph tags. Als de data op dat moment niet beschikbaar is wordt deze ook niet opgenomen. De data zal dus vanaf nu pas verzameld worden.

    De authorship tag heb ik vorige week toegevoegd. Als je wilt dat je artikelen van Marketingfacts vanaf nu gekoppeld worden aan je Facebookprofiel, vul dan - als je dat nog niet gedaan hebt - de link naar je Facebookprofiel in in je Marketingfacts profiel.

    geplaatst op
  • Hi Danny,

    Goede aanvulling, dankjewel! Vanaf nu kunnen we dus allemaal onze blogs verspreiden met ons Facebookprofiel eronder, super! :)

    geplaatst op
  • @allen,

    Ik kijk net op de Facebookpagina van Marketingfacts, en ik zie dat artikelen van vóór de introductie van Authorship nu ook gelinkt zijn aan de auteur (zie screenshot). Met andere woorden: het werkt wél met terugwerkende kracht.

    geplaatst op
  • Danny en Alice,

    Ik zie de datum van 8 juni bij de update staan. Artikelen geplaatst voor deze datum hebben de auteur gegevens niet. Het lijkt er op dat ergens rond deze datum dit (achter de schermen) in is gegaan. Op mijn website had ik de gegevens al goed staan en zag ik in updates van na de datum van 4 juni de auteur tag zichtbaar worden op mijn Facebook pagina. Dit heb ik ook zo vermeld in mijn eigen artikel van vorige week.

    Artikelen van voor deze datum krijgen voor zover ik kan zien de auteur tag niet, ook niet nadat je nieuwe gegevens laat inlezen via de Facebook debugger.

    geplaatst op
  • Hi Rene,

    Ja klopt, maar niet helemaal. Ik heb net even in de timeline zitten scrollen en ik kwam o.a. onderstaande post tegen - van 3 maart 2015:



    Waarom deze wel, maar de meeste andere posts rond deze tijd niet, geen idee. Ik heb geprobeerd om met Object Debugger vernieuwen te forceren maar ik kwam tot dezelfde conclusie als jij: dat dit niet uit lijkt maken.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.