Opent Facebook de aanval op Google AdSense?

15 mei 2012, 12:29

“Facebook Users’ Data Can Now Be Used To Serve Ads Outside Facebook”, dat is waar AllFacebook gisteren mee kopte. Groot nieuws, wat toch relatief weinig aandacht kreeg in de (Nederlandse) media. Toch heeft aanpassing van het privacybeleid van Facebook behoorlijke gevolgen. In een blogpost op Facebook legt 'Chief Privacy Officer' Erin Egan de belangrijkste veranderingen uit:

  • Facebook can now use users’ data to serve them ads while they are on websites outside of the social network.

  • The social network clarified how it uses cookies for internal improvements, but not to track its users across the Internet.

  • Facebook provided more details on how it will retain users’ data “as long as necessary to provide you services.”

Kortom: Het wordt voor Facebook mogelijk om de bulk aan data uit de social graph (vriendschappen, likes, interacties, comments, om maar wat te noemen) buiten Facebook zelf om te gebruiken. Hiermee wordt het dus mogelijk om bijvoorbeeld op basis van deze data advertenties te serveren of middels social proof geserveerde advertenties kracht bij te zetten.

Voor de duidelijkheid: nu doet Facebook dat nog niet, op een beperkte koppeling met het advertentienetwerk van Zynga na.

CNET wilde wel eens weten of Facebook hier al concrete plannen mee had en vroeg de eindbaas van de 'Public Policy' van Facebook, Barry Schnitt, of dit een aanval was op de belangrijke inkomstenstroom van Google. Hij antwoordde:

“We can foresee a future where we might serve ads off of Facebook, and they may be standard ads or they might be, “Your friend John liked” a product.”.

Een dergelijk advertentiesysteem/netwerk zou de markt flink opschudden. Volgens verwachtingen van eMarketer zal Facebook dit jaar in de VS goed voor 6,5% van alle advertentiebestedingen. Het AdSense netwerk is voor Google een van de belangrijkste inkomstenbronnen. Display advertising is momenteel goed voor 12% van de inkomsten van de zoekgigant.

In relatie tot de ophof rondom de (Nederlanse) cookiewet is het nog interessant om op te merken dat Facebook claimt cookies niet in te gaan zetten om het surfgedrag van gebruikers te tracken.

Verwacht jij dat Facebook met een eigen advertentienetwerk komt? Of denk je dat gebruikers in opkomst komen tegen de wijzigingen van de privacy policy?

Afbeelding: Saad Andalib

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Raoul van Heerden

    Allereerst denk ik dat gebruikers zich zoals wel vaker blijkt, niet massaal zullen afhaken als FB besluit een extern advertentienetwerk te gaan starten. Ik ga er van uit dat FB op termijn met uitbreiding van de advertentiemogelijkheden komt. Er valt tenslotte nog heel veel te winnen. Allereerst via de smartphone (nu in bèta met Facebook deals), maar daarna zeker op de manier waarop Google op dit moment advertentieruimte opslokt.

    Waar ik erg benieuwd naar ben is hoe sociaal deze advertenties zullen zijn en hoe Google straks reageert als men ziet dat de 12% op GDN daalt.


    15 mei 2012 om 12:43
    Sam

    Natuurlijk komt Facebook met een eigen advertentie netwerk. De enige reden dat het er nog niet is lijkt mij een tactische zet omdat ze dit soort aankondigen / inkomsten hard nodig hebben de komende maanden met hun beursgang.


    15 mei 2012 om 23:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!