Facebook Graph Search en SEO

       @sjongsma    10237 x bekeken

Facebook Graph Search en SEO

Facebook moet gedacht hebben: bij onze volgende productlancering gaan we niet groots uitpakken. Dus geen grote zaal, geen fancy uitnodiging, geen hype, zelfs geen CNN of livestream. We nemen een productiezaal in ons kantoor, zetten enkele beamers neer en we lanceren een van de grootste beloftes sinds gesneden brood lekker low key. Maar doet deze 'onder de radar'-lancering wel recht aan het product? Hebben we hier te maken met een serieuze aanval op Google of is dit een donkerblauwe Hindenburg? En als we het dan toch over licht ontvlambare onderwerpen hebben, heeft dit ook nog invloed op SEO of is dit een nieuw onderdeel van SEO? Graph Search heeft het woord search in zich, het is een zoekmachine en je zou in potentie iets kunnen optimaliseren. De basisingrediënten voor SEO. Moeten we op zoek naar een Facebook-recept?

Zitten we te wachten op Facebook Graph Search?

Er is in de afgelopen dagen veel over geschreven. Wat is het? Wat kun je er mee? Is het revolutionair? Zitten we hier op te wachten? En doet Facebook dit om Google aan te vallen? Logische vragen, maar Facebook heeft eerst een ander varkentje te wassen. Die search box bovenaan Facebook is al zo’n lange tijd verwaarloosd door zijn eigenaar, dat je je kunt afvragen wat gebruikers daarvan gaan verwachten. Verwacht je daar straks zo’n uitgebreide zoekmogelijkheid?

Daar komt dan nog eens bij dat de manier van zoeken die Facebook voor ons in gedachten heeft echt wat anders is dan dat we gewend zijn.  Ze zullen ons als gebruikers zo ver moeten krijgen dat we Facebook Search (weer) gaan gebruiken en ook nog moeten opleiden om op deze nieuwe manier te gaan zoeken. Hoe ga je “ons” zo ver krijgen om daadwerkelijk zo te laten zoeken? Ga jij Graph Search gebruiken om antwoord te krijgen op “wat is het beste sushirestaurant in Groningen”? Normaal een interactie die je zou kunnen aangaan met je vrienden, ook wel: ik plaats een update! He lekker, effe keuvelen met de vrienden. Paar likes verzamelen. Just another day on Facebook.

Maar terug naar de basis. Facebook besteedt sinds lange tijd eindelijk aandacht aan haar interne zoekmachine. Dat is goed nieuws! Heerlijk toch, eindeloos in je eigen historie gaan zoeken. Denk aan: “Laat mij alle foto’s zien die ik ooit heb geliked”. Dataminen in de bak aan historie die jij hebt achtergelaten. Iets wat voorheen erg lastig was.

Bye bye Google!

Een aanval op Google? Misschien. Maar het is echt nog veel te vroeg om zoiets te zeggen. Laat Facebook dit onderdeel eerst maar uitrollen over alle gebruikers. Vervolgens flink mee gaan testen, data verzamelen, eventueel een mobiele versie maken en dan nog eens diezelfde vraag stellen.

En wat moet Google ondertussen doen? Hetzelfde wat ze altijd al deden. Ik heb niet het gevoel dat ze bij Google enorm geschrokken zijn van deze ontwikkeling. Alhoewel de opmerking van Larry Page - "[...] they’re also doing a really bad job on their products" - misschien wel een beetje raar is. Of wil hij gewoon iets van de spotlight meepakken? Het gaat tenslotte over zoeken. Ik heb gehoord dat zijn bedrijfje daar ook wel redelijk goed in is.

SEO voor Graph Search

Nu we het toch richting Google zijn gegaan: hoe zit het met SEO voor Facebook? In de basis is het een zoekmachine en je kunt iets optimaliseren aan je Facebookpagina. Dus puur naar de feiten gekeken zou je het GSO, Graph Search optimization, kunnen noemen. Of ook gewoon SEO, want het blijft natuurlijk een zoekmachine. Maar nee, je zult weinig SEO’ers zien die opspringen en zeggen dat er een nieuwe zoekmachine is waar je je op moet richten. Even kritisch naar je Facebookpagina kijken kan natuurlijk altijd.

Denk aan:

  • Je naam. Alles juist ingevuld? Is dat echt wat je bent qua pagina?
  • De gekozen categorie. Eindelijk gaan ze iets doen met categorieën. Dus check even of dit nog klopt en dat je niet toevallig snel iets heb ingevuld bij het aanmelden.
  • Vanity URL. Heb je wel een mooie Facebook URL? Dus: facebook.com/merknaam. Nee? Alsnog claimen.
  • Informatie die je geeft in je “info/about” stuk. Dit goed invullen en bijhouden zal er voor zorgen dat gebruikers van Facebook je sneller kunnen vinden
  • Heb je een fysieke locatie? Controleer dan of je adresgegevens nog up to date zijn. Ook belangrijk en niet alleen voor het nieuwe zoeken. Ook voor Facebook check-ins bijvoorbeeld.
  • Een continue aanwas van relevante fans is altijd belangrijk, net als waardevolle interactie.

Wat ik nog te veel onderbelicht vind, is dat de zoekresultaten binnen Facebook nog steeds aangevuld zullen worden door Bing. Kan Facebook dus geen antwoord vinden op je vraag binnen haar eigen site, dan gaat ze Bing om hulp vragen en worden de resultaten aangevuld met relevante items. Daar ligt misschien een kans? Dat zal zich wel moeten uitwijzen overigens, want momenteel worden zoekopdrachten in Facebook ook aangevuld met Bing en de CTR daar ligt behoorlijk laag.

Liken like it’s nobody’s business

De core van de zoekmachine is natuurlijk een like van een pagina. Uiteraard heeft Facebook zijn eigen algoritme EdgeRank om relevantie te bepalen, maar flink wat fans op je pagina levert je misschien wat extra zichtbaarheid op. Anders gezegd: met deze nieuwe zoekfunctie kan Facebook zomaar het gewicht van een like op een pagina vergroten. En daarmee dus ook de manieren waarop pagina-eigenaren gaan proberen likes binnen te halen. Allemaal met het idee: hoe meer likes hoe beter! Terwijl het altijd al is geweest dat relevante fans veel belangrijker zijn. Sterker nog, fans die negatief interacteren met je pagina zijn slechts negatief voor je EdgeRank en daarmee dus ook je organische zichtbaarheid.

Focus dus vooral op kwaliteit en interactie. Met je fans en fans onder elkaar. Dat zal zeker het hoogste rendement opleveren. Daar kan geen SEO voor Facebook of likes-inkoopcampagne tegen op.

Conclusie

Eindelijk heeft de social gigant zijn grote oog verschoven naar een nieuwe pijler: zoeken. Maar het is nog vroeg. Persoonlijk ben ik erg blij met deze move. We laten met z’n allen zoveel data achter waar we vervolgens zelf amper bij kunnen. Het is een positieve ontwikkeling die ons waarschijnlijk een hoop plezier gaat opleveren.

Zijn er privacy issues? Misschien. Maar het is sowieso naïef om alles op internet te zetten, en ook nog eens op een externe site. Om je vervolgens af te vragen of die foto van jou, feestend op het dampende Ibiza, wel handig is voor je volgende sollicitatiegesprek. Maakte je voor het sociale netwerk-tijdperk ook kopietjes van je te gezellige vakantiekiekjes om ze vervolgens op school uit te delen? Waarschijnlijk niet. En laten we eerlijk zijn, Facebook heeft genoeg instellingen om je gegevens buiten het zoeken te houden.

Is er SEO voor Facebook? Nee. Er wordt bij nieuwe marketingontwikkelingen die met zoekmachines te maken hebben te vaak direct naar SEO gewezen. 'Ons ambacht' blijft echter hetzelfde. Kunnen we het uitbreiden met extra mogelijkheden, dan doen we dat zeker. Maar Facebook blijft op dit moment een sociaal netwerk, met een interne zoekmachine.

En nu? Jezelf op de wachtlijst zetten en wachten tot je hem kunt gebruiken. Heerlijk toch, zo’n nieuw speeltje?

0

Gepost in: Social media marketing, Zoekmachine marketing , Artikel , facebook marketing

4 Reacties

pff...FB gaat het hier echt niet trekken. FB zit al op het randje van de schendingen van privacy en met deze zoek optie doen ze er nog een stukje boven op. Misschien wordt straks wel een standaard instelling op elke website gezet: geen fb zoekresultaten tonen! Ach, aan elk tijdperk komt een eind, dat was bij de Romeinen en Hyves ook zo! Hou het lekker bij je ding en ga niet alle grenzen over, want doe je dat wel...dan ga je toch echt terug naar Rome!

geplaatst op om 03:13 uur

Ik mis in de meeste beschouwingen, en ook hier, nog de mogelijkheden voor facebook om een advertentiemodel aan de zoekresultaten te knopen.

ervanuitgaande dat Graph gebruikt gaat worden dan biedt het volgens mij op termijn prachtige advertentiemogelijkheden op hele specifieke zoektermen.

Facebook AdGraph?

geplaatst op om 12:27 uur

@Frans: Helemaal met je eens, natuurlijk biedt dit enorme kansen voor adverteerders om hun doelgroep op Facebook nog nauwkeuriger te bepalen en te bereiken. Wat mij betreft is de vraag dus niet óf, maar wanneer de mogelijkheid wordt geboden aan adverteerders om hier gebruik van te maken.

geplaatst op om 13:09 uur

Privacy issues:

Probeer het volgende eens:
ga naar een persoon waar je niet connected mee bent en die bewust is van zijn privacy. Kijk welke foto's er in zijn albums staan. en in de timeline die je daar ziet.

Zoek vervolgens :
photos of "die persoon"

Vervolgens zie je MEER foto's dan via het profiel. Namelijk je ziet de foto's die ANDERE mensen hebben getagged met die persoons zijn naam.

Ik weet dat je dit kan aanpassen in de activity log. Maar de mensen waar ik de foto's bekeek waren daar niet van op de hoogte.

Wellicht komt er een consultancy tak die bedrijven helpt om hun medewerkers de juiste privacy settings te geven :-)

geplaatst op om 09:53 uur

Plaats een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

  • Maximaal 5000 karakters. Basis HTML tags zoals <a> zijn toegestaan.

  • Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.