Zijn e-sporters de nieuwe generatie influencers?

Zijn e-sporters de nieuwe generatie influencers?

E-sporters zijn al een tijdje hot en lijken nu ook definitief in Nederland te zijn doorgebroken. Het nieuws over de lancering van de E-divisie zal je dan waarschijnlijk ook niet ontgaan zijn. De e-sporters zijn hard op weg de influencers van 2017 te worden. Maar wie zijn ze eigenlijk en hoe kan je ze inzetten voor jouw merk?

Doorbraak in Nederland

Begin vorige maand was de lancering van de E-divisie, een eredivisie voor e-sporters. Een samenwerking tussen de Eredivisie CV, EA SPORTS en Endemol Shine Nederland. Elke eredivisieclub heeft zijn eigen e-sporter gecontracteerd waarmee nu wekelijks, gelijk aan het programma in de 'echte' eredivisie, online de strijd wordt aangegaan. In zeventien speelrondes maken de e-sporters uit wie de beste is in de game FIFA 17.

De wedstrijden zijn integraal te volgen via YouTube, Twitch en FOX Sports. Er bestaat zelfs een 'Studio E-Divisie', waarin wekelijks de doelpunten en blunders van de vorige speelronde worden besproken. Bekende YouTubers als Koen Wijland en Bas van Velzen verslaan en analyseren hierin de wedstrijden.

Vergelijkbaar met influencers

De vijver met e-sporters is, naast de door eredivisieclubs gecontracteerde spelers, nog veel groter. Een aantal van hen heeft al een sponsor of werkt samen met merken. Net als 'andere' influencers krijgen de e-sporters ook steeds meer te maken met de uitdagingen omtrent het promoten van producten. Enerzijds geldt dat voor de kijker die, naarmate een e-sporter populairder wordt, steeds vaker een product in beeld ziet. Anderzijds gaat het voor de merken om een zekere mate van exclusiviteit: het is leuk als een influencer reclame maakt voor je product, minder leuk wordt het als hij of zij dat morgen doet voor de concurrent. 

Een ander punt waarin e-sporters vergelijkbaar zijn met influencers is hun volgersbase. Zo beschikt Koen Weijland over 50.000 fans met dezelfde interesses en voorkeuren. Deze fans geloven in de e-sporters en belangrijker: ze geloven in de producten die de e-sporter gebruikt. Daarmee wordt het direct duidelijk dat e-sporters van grote waarde kunnen zijn voor jouw merk.

E-sporters inzetten voor jouw merk

Natuurlijk is dit niets nieuws en hebben influencers al langer aangetoond waar hun waarde kan liggen en hoe je hier als merk op moet inspelen. Sponsoring van een e-sport en sporters kan op verschillende manieren. Denk hierbij aan kledingsponsoring of sponsoring van de verschillende evenementen en toernooien. Sponsoring draait om het bereik en merkassociatie. E-sports biedt (vooral) jongeren de kans om in aanraking te komen met jouw merk. De kanalen van de bekende e-sporters hebben met ongeveer een miljoen views een groot bereik en dus potentie.

Wereldwijd hebben al een aantal grote merken hun naam verbonden aan e-sports. Zo is Movistar partner van de ESL Spain (de Spaanse online voetbalcompetitie) en bestaan er plannen om een eigen e-sports televisiezender op te zetten.

AXE

Daarnaast is AXE ook op de e-sportstrein gestapt. Zo is Søren Bjergsen, een speler van de game League of Legends, al te zien in één van hun commercials. Het zal dan ook waarschijnlijk niet lang meer duren voordat e-sporters ook in Nederland in commercials verschijnen. Zo heeft Matthyas het Lam met zijn kanaal Fifalosophy al meer volgers dan bijvoorbeeld Giel Beelen of BNN.

Coca-Cola: we celebrate E-Sports and salute gamers around the world

Coca-Cola is al jaren één van de grote sponsoren van de League of Legends. Zo hebben ze naam gemaakt als sponsor in de gamecommunity. Hun eigen e-sportsaccount: @CokeEsports is dan ook het tweede grootste account van Coca-Cola. Eind vorig jaar organiseerde Coca-Cola in samenwerking met EASports het allereerste eCOPA Coca-Cola tournement.

In tegenstelling tot de League of Legends focust dit nieuwe toernooi zich ook op het spel FIFA. Zo combineert Coca-Cola hun passie voor voetbal en gaming. Coca-Cola hoopt via deze samenwerking met EASports, het eCOPA Coca-Cola tournement meer bekendheid te geven en uit te groeien tot één van de grootste e-sports toernooien ter wereld.  

Doritos

Een van de eerste merken die gebruik maakte van het bereik van de e-sporters in Nederland is Doritos. Zij willen graag hét chipsmerk onder jongeren worden. Om hierin te slagen zetten zij in op gamers en profileren zij zichzelf als de ultieme snack voor gamers. Gedurende het jaar waren er verschillende ‘Hero-momenten’ waarbinnen #Playbold tot leven werd gebracht. Eén daarvan was de Doritos Drone Race. Vier bekende gamers gingen de strijd aan op een speciaal gameparcours.

Elke e-sporter maakte een eigen filmpje van de trainings- en wedstrijddag en plaatste deze vervolgens op hun kanaal, waarin gelinkt wordt naar de video’s op het YouTubekanaal van Doritos. Zo waren er negen video’s rondom de Drone Race en dat resulteerde in meer dan 3,8 miljoen views, waarbij de video van Doritos zelf het meest bekeken werd. Dit had deels te maken met advertising, maar ook zeker door de verwijzing in de video’s van de e-sporters.

Toekomst?

Het gebruik van e-sporters door merken loopt in Nederland misschien nog geen storm, maar succesvolle campagnes zoals #Playdate hebben laten zien dat dit waarschijnlijk niet heel lang meer zal duren. Ik denk dat met name merken die een relatie hebben met sport snel zullen volgen en e-sporters gaan inzetten in hun reclame-uitingen of een sponsorschap aan zullen gaan met de verschillende toernooien, die steeds vaker zullen gaan plaatsvinden in Nederland. 

Credits afbeelding: Pexels, licentie: CC0 (Publiek domein)

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Sportfabrikant Adidas heeft besloten geen tv-reclame meer te maken.

    Zijn klanten, het jonge publiek, zit overwegend op mobiele en andere digitale media. Adverteren op televisie is daarom zinloos.

    Dus; ik zeg 'E-sports'.... Het volgende grote A-merk (Adidas) komt eraan.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.