De winnaarsmentaliteit van vier winnaars

Winning is not everything, but wanting to win is – Vince Lombardi

De winnaarsmentaliteit van vier winnaars

Winnen en verliezen liggen (zeker op hoog niveau) dicht bij elkaar, zowel zakelijk als persoonlijk. Winnen is topsport. Tijdens de CMO Journey die NIMA en Randstad samen organiseerden op dinsdag 23 september jl., deelden vier interessante winnaars hun persoonlijke success stories. Daarin stond, naast winnen, centraal dat het doel waarvoor je gaat, ontzettend duidelijk moet zijn en dat daar alles voor moet wijken. Dat lijkt een open deur, maar blijkt in de praktijk niet zo eenvoudig. Misschien verrassend: kwetsbaarheid en onzekerheid kwamen ook regelmatig terug in de betogen. De plaats delict: de prachtige clipper Stad Amsterdam. In deze blog deel ik de winst van deze reis graag met je. Belangeloos.

Winnen door menselijke verbondenheid

Voor Ziggo zit winnen in verbinden. Door te verbinden, raak je verbonden, aldus Nico Rijkhoff. Letterlijk om mee te beginnen, maar liever nog figuurlijk. Waar het Nico om gaat, is de emotionele verbinding aangaan met klanten. Verbinden aangenaam en gemakkelijk maken en collectieve problemen oplossen.

Volgens Nico lever je als dienstverlener pas een dienst als je je klant ontmoet. “Je moet hem opzoeken, zijn vertrouwen winnen en je diensten leuker en interessanter maken, in een tijd die alleen nog maar complexer wordt en waarbij het aantal keuzes overweldigend is”. Nico gelooft dan ook niet in de wisdom of the crowd. “De crowd is een gemiddelde en dus kleurloos”. Volgens hem gaat het om slimme individuen en om sociaal in plaats van social.

Online is voor hem dan ook bedoeld om offline af te spreken: elkaar zien. Menselijke relaties en interacties. Een mooi voorbeeld hiervan is het sponsorschap van de MTV EMEA’s. Om jongeren te bereiken werden ze in 2013 hoofdsponsor van dit, volgens veel jongeren, ‘meest hotte event’ van het jaar. De regie werd overgedragen aan deze doelgroep. Wel gaven ze hen heldere kaders en een platform mee. Instagram in dit geval. De jongeren kozen zelf de ultieme Ziggo reporter, die vanaf the black carpet verslag deed. Door ze een rol te geven, bereik je ze en verbinden zij zich aan jou.

Dat is volgens Nico de basis voor een sterk en duurzaam merk.

Persoonlijke winst

Op zeer menselijke en open wijze, deelt Marco Kind, CCO Consumer van T-Mobile Nederland, zijn ‘personal branding story’: zijn persoonlijke winst, maar ook zijn verlies. De avond voor de presentatie kreeg hij ineens cold feet en vroeg hij zich af of zijn verhaal wel geschikt was om te delen. Hij had namelijk absoluut geen plan voor personal branding. Met zijn onuitputtelijke drang om te winnen, heeft hij inmiddels een prachtige carrièrepad bewandeld, met tegenwoordig een verantwoordelijkheid voor 1.100 man en 1,3 miljard omzet.

Dat die ambitie om altijd voor de winst te gaan niet altijd handig is, ondervindt hij soms op pijnlijke wijze. Maar dit soort momenten van zelfreflectie zijn volgens hem essentieel om te kunnen blijven groeien. Omdat zijn verhaal zo persoonlijk was en tekst niet ideaal is voor het overbrengen van intonatie en gevoel, staan hier enkele van zijn belangrijkste inzichten onder elkaar. En ik geef je de tip om, als hij zijn verhaal weer ergens deelt, dit persoonlijk te gaan beleven.

Een goede leider:

  • neemt ownership (no excuses);
  • is eerlijk en transparant;
  • heeft een hands-on mentaliteit en is wars van hiërarchie;
  • is mentaal fit.

Bron: BiblioArchives

Winnen is topsport

Dat er tussen het bedrijfsleven en topsport veel overeenkomsten zijn, is waarschijnlijk niets nieuws. Dat de kleine en beschermde omgeving van de topsport enorm afwijkt van de wereld daarbuiten, is misschien ook niets nieuws. Erben Wennemars, achtvoudig wereldkampioen schaatsen, heeft het inmiddels aan den lijve ondervonden. Ook hij wil altijd winnen, ten koste van alles. Niet voor een dure auto of groot huis, maar om via zijn sport te verbinden en de sport groter te maken. Om mensen te bereiken, om kampioen te zijn. Niet alleen op het ijs, maar in alles wat daarbij komt kijken.

Beschouwend komt hij tot de conclusie dat sport eigenlijk best een belachelijke bezigheid is, die enorme offers vraagt als je écht succesvol wilt zijn. Volgens Erben gaat het hierbij om openheid en transparantie en de daarbij horende kwetsbaarheid. “Maar ook verantwoordelijkheid, ook als het niet gaat zoals je hoopt. Van 2002 tot 2005 heb ik alles gewonnen wat er te winnen viel. Dus die Olymische titel in 2006 ging ik als gedoodverfde kampioen wel even ophalen.”

Hij had er naar eigen zeggen alles aan gedaan en het hardst getraind van iedereen. Wat jammer voor Erben was dat er toevallig ook een vent uit Chicago was met een goed verhaal. En de titel ging aan zijn neus voorbij. Achteraf verbaasde hem dat niet, want eigenlijk was hij vooral beziggeweest met het verzinnen van de reden waarom hij het niet zou halen.

Om een winnaar te kunnen zijn, moet je dus ellende meegemaakt hebben, volgens Erben. Hij definieert het als volgt: “Een winnaar is iemand die op het juiste moment zijn onzekerheid omarmt om een extra goede prestatie te halen”. En zijn tip: begin maar eens met heel goed na te denken waar je voor staat, zowel persoonlijk als zakelijk. Als je dat weet, is de eerste stap naar het kampioenschap gezet.


Bron: Sergey Galyonkin

Nieuwe technologie durven omarmen als innovatieve winnaar

Een winnaar van een andere orde is Danny Mekić. Met zijn tomeloze energie en passie voor technologie neemt hij ons mee in zijn succesverhaal. Op vijftienjarige leeftijd startte hij zijn eerste bedrijf. Nu, 12 jaar later, werkt hij vanuit zijn bedrijf NewTeam als multidisciplinaire expert voor diverse bedrijven en is hij een graag geziene gast in diverse media.

Als je je ook wel eens afvraagt hoe je in hemelsnaam bij moet blijven met alle nieuwe technologieën, heeft Danny een advies voor je. “Vraag je eerst af waarom je dat zou moeten. Als je technologie goed inzet, kun je klantvriendelijker zijn. Maar mensen kunnen niet vervangen worden door technologie, alhoewel technologie wel iedere ontwikkeling verandert. Waar bedrijven vroeger een gemiddeld bestaansrecht hadden van 90 jaar, is dat nu teruggelopen naar 18 jaar. Wendbaarheid is belangrijk."

"Voor velen zijn drones, airdogs, 3D-printing, artificial intelligence, nanotechnologie en robotica nog een ver-van-hun-bed-show. Maar aangezien processoren iedere 18 maanden 2 keer zoveel rekencapaciteit krijgen, gaan de ontwikkelingen sneller dan je denkt. Het is dus heel slim om je als bedrijf af te vragen welke rol technologie over 5, 10, 15 en 20 jaar speelt. Want voor je het weet loop je met een Oculus Rift-bril door je nieuwe huis of solliciteer je op afstand naar je nieuwe baan.”

Volgens Danny zijn data the new oil. “We zijn nu nog nauwelijks in staat om met een kleine hoeveelheid data om te gaan. Maar als je in de toekomst geen platform bent, heb je geen bestaansrecht.” Als een samenleving niet meer fysiek groepeert maar digitaal, is de afhankelijkheid van technologie een feit.

Natuurlijk: je kunt wachten en je bewust gedragen als late majority. Maar is het een idee om het onbereikbare einddoel in zicht te brengen, zonder te denken in beperkingen? Vanuit daar kunnen de eerste stappen gezet worden. Geef als marketeer zelf het goede voorbeeld en start met de technologieën waar jij in gelooft en enthousiast over bent. Als de technologie in je fysieke werkomgeving beschikbaar is en je er in je bedrijf mee kunt testen, volgen je collega’s vanzelf en wordt winnen in dit geval een teamprestatie. Win, win, winst!

Credits afbeelding: Martin Fisch, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.