De week op social: Pinterest breidt zoekfuncties uit en Facebook scherpt het advertentiebeleid aan

De week op social: Pinterest breidt zoekfuncties uit en Facebook scherpt het advertentiebeleid aan

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met de nieuwsitems die de afgelopen week opvielen. Met deze week 3 nieuwe zoekopties op Pinterest, een nieuw advertentiebeleid en een nepnieuwsfilter van Facebook, een nieuw verdienmodel voor Medium, mobiel livestreamen op YouTube, een eigen sociaal netwerk voor Lego en een datajurk van Google en H&M. 

Pinterest introduceert drie nieuwe zoekfeatures

De zoekmachine van Pinterest bevat miljarden ideeën van honderdvijftig miljoen gebruikers. Het eenvoudig ontsluiten en ontdekken van nieuwe ideeën is de toegevoegde waarde waar Pinterest op drijft. Hoe sneller en eenvoudiger, hoe beter. Reden genoeg voor Pinterest om drie nieuwe zoekfeatures te introduceren:

  • Lens: neem een foto, van bijvoorbeeld schoenen, met je mobiel en laat Lens zoeken naar vergelijkbare schoenen of ideeën om dezelfde stijl te vinden. Op dit moment rolt Pinterest Lens uit in beta voor iOS en Android.

Lens

Lens 

  • Shop the Look: zoek naar Pins met een product, zoals een sjaal of broek, en krijg aanbevelingen met een variatie aan gerelateerde producten en stijlen. Met Buyable Pins krijg je ook ideeën aangereikt om die exacte look te creëren. Shop the Look is beschikbaar voor iOS, Android en web.

Shop the Look

Shop the Look 2

  • Instant Ideas: de Pins in je nieuwsberichten hebben nu een cirkel waarop je kunt klikken om nieuwe soortgelijke ideeën te vinden. En Pinterest gebruikt je kliksignalen om je nieuwsberichtenstroom nog persoonlijker te maken in realtime. Instant Ideas is beschikbaar voor iOS, Android en web. 

Instant Ideas

Bron: Pinterest Blog 

Facebook scherpt advertentiebeleid aan om discriminatie te voorkomen

Facebook beschikt over data waarmee adverteerders heel gericht groepen kunnen benaderen of uitsluiten voor advertenties. Facebook kwam onlangs onder druk te staan over de mogelijkheid om etnische groepen uit te sluiten van advertenties voor huizen of kredietverlening. Deze week heeft Facebook haar advertentiebeleid geüpdatet om te voorkomen dat adverteerders data gebruiken om te discrimineren. In het nieuwe advertentiebeleid zegt Facebook:

  • Adverteerders mogen doelgroepselectie niet gebruiken om advertenties ten onrechte op specifieke groepen mensen te richten: "gebruik de doelgroepopties niet voor het discrimineren, lastigvallen, provoceren of kleineren van gebruikers of voor agressieve advertentiepraktijken";
  • Adverteerders mogen specifieke groepen niet ten onrechte uitsluiten van de weergave van hun advertenties;
  • Adverteerders mogen geen discriminerende inhoud in hun advertenties opnemen.

Bron: Facebook Newsroom

Medium introduceert abonnementen verdienmodel

Het mediaplatform Medium is hard op zoek naar een inkomstenbron. Onlangs maakte het platform bekend te stoppen met promoted stories. Tijdens het event Upfront Summit onthulde ceo Ev Williams dat Medium een abonnementenmodel introduceert in het eerste kwartaal van dit jaar. Dit nieuws werd ontvangen met applaus vanuit het publiek. Het lijkt er inmiddels op dat Medium de weg gevonden heeft naar groei sinds de start in 2011. Het woord is nu aan de lezers.

Bron: TechCrunch

Facebook lanceert nepnieuwsfilter voor Frankrijk

In aanloop naar de presidentsverkiezingen in april, lanceert Facebook een speciale filter voor Frankrijk om de verspreiding van nepnieuws te voorkomen. Het sociale netwerk werkt samen met acht mediapartners om feiten te checken en nieuwsartikelen te filteren die als onjuist zijn gerapporteerd. Volgens Lemonde, één van de partners, is de aanpak vergelijkbaar met de filter die Facebook eerder instelde in de Verenigde Staten en Duitsland.

Bron: TheVerge 

YouTube opent mobiel livestreamen voor videomakers met meer dan 10.000 fans

Het winnen van de aandacht is waar het op social media steeds meer om draait. Zeker nu de hoeveelheid content met elke seconde groeit. Live video lijkt momenteel het medium voor marketeers om de 'strijd' om aandacht te winnen. YouTube zet een nieuwe stap in het aanbod aan live video met de introductie van mobiel livestreamen voor videomakers met minimaal 10.000 abonnees.

Met de YouTube-app kun je nu live video opnemen. En YouTube productmanagers Barbara Macdonald and Kurt Wilms verwachten deze feature binnenkort ook uit te rollen voor kanalen die minder dan 10.000 abonnees hebben.

Bron: TechCrunch 

LinkedIn voegt nieuw feature toe om reacties te managen

Meer dan drie miljoen LinkedIngebruikers publiceren wekelijks artikelen op het platform. Deze week rolt LinkedIn een nieuwe feature uit waarmee je reacties voor lange artikelen aan of uit kunt zetten. In de reactie-instellingen onderaan je artikel verschijnt nu de optie om reacties uit te zetten nadat je je artikel hebt gepubliceerd.

Bron: LinkedIn Blog

Creative Commons lanceert fotozoekmachine in beta

Bloggers maken veelvuldig gebruik van visuele content om hun blogposts aan te kleden. Creative Commons maakt het eenvoudig om afbeeldingen te vinden die je onder bepaalde voorwaarden mag plaatsen op je blog. Met zoekmachines als Google kun je al jaren zoeken naar afbeeldingen met Creative Commons licenties. Creative Commons introduceert nu een eigen zoekmachine voor foto's: CC Search. Het doel is:

Creative Commons’ “CC Search” project will develop and release an open online search and re-use tool that will allow high-quality content from the commons to surface in a more seamless and accessible way.

De nieuwe zoekmachine maakt gebruik van bronnen als Flickr, 500px, het Rijksmuseum, de New York Public Library en het Metropolitan Museum of Art.

Bron: TechCrunch  

Hootsuite neemt advertentiebedrijf AdEspresso over

Socialmediamanagementbedrijf Hootsuite neemt AdEspresso over. De twee bedrijven werken al enige tijd samen en nu lijkt de tijd rijp voor een overname. AdEspresso is Facebookpartner en tevens één van de toonaangevende advertentieplatformen voor Facebook en Instagram. De overname gaat samen met de lancering van Hootsuite Ads, een nieuwe service om grote ondernemingen te helpen bij het optimaliseren van hun advertentiecampagnes.

Bron: VentureBeat  

Lego lanceert eigen social netwerk Lego® Life

De minimum leeftijd voor een account op sociale netwerken zoals Facebook of Snapchat is dertier jaar. Om kinderen jonger dan dertien jaar nu al aan zich te binden, lanceert Lego een eigen 'Instagram-styled' sociaal netwerk: Lego® Life. Het sociale netwerk biedt kinderen tussen vijf en dertien jaar de mogelijkheid om hun creaties in een beveiligde omgeving te delen met anderen. Ze kunnen een mini-avatar aanmaken, foto's posten van hun Lego bouwwerken en reageren op andere foto's met op maat gemaakte Lego-emoji's.

Bron: TheNextWeb 

Google werkt samen met H&M aan datajurk

Google werkt samen met digitaal modehuis Ivyrevel, onderdeel van de H&M Group, aan een 'datajurk'. Via een Android-app die data - zoals waar je bent, het weer en wat je doet - verzamelt Google informatie die als print dient voor de stof van de jurk. De app werkt met de Google's Awareness API die gebruik maakt van alle sensoren van een telefoon. De app is momenteel in gesloten alphafase, maar zal later dit jaar gelanceerd worden in beta. Ivyrevel hoopt de jurk te kunnen aanbieden voor $99.

Bron: TheVerge


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.