De week op social: Instagram Messenger advertenties, Google Chrome Adblock & Snap’s Spectacles in NL

De week op social: Instagram Messenger advertenties, Google Chrome Adblock & Snap’s Spectacles in NL

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.

Met deze week: Instagram lanceert Click to Messenger-advertenties, Google toont advertentieblokker voor Chrome, Snapchat Spectacles nu verkrijgbaar in Europa, Facebook test feature om editen van linkposts te blokkeren, Twitter voegt optie toe om DM's te filteren en Adobe lanceert gratis Scanapp voor iOS en Android.

Instagram lanceert Click to Messenger-advertenties

Click to Messenger Ads on Instagram

Met meer dan 1,2 miljard maandelijkse actieve gebruikers op Facebook Messenger, groeit de chatapp uit tot een belangrijk servicekanaal voor bedrijven. Click to Messenger-advertenties helpen bedrijven in te spelen op de populariteit van de app en bieden zo de mogelijkheid om makkelijk en snel contact te leggen met hun klanten. Zo bereiken bedrijven de klanten waar ze uithangen, namelijk op social media.

Deze week breidt Facebook het bereik van de Click to Messenger-advertenties verder uit naar Instagram. Zodra iemand op de advertentie klikt opent Messenger een chatwindow met het bedrijf. Voor de Click to Messenger-advertenties kun je foto's, video's of een carousel met foto's gebruiken. Je kunt ze aanmaken via Ads Manager, Power Editor en Facebook's API.

Bron: Facebook

Google toont advertentieblokker voor Chrome

Chrome, de populaire browser van Google, is volgens de zoekgigant gericht op het leveren van de beste browservaring. Zo blokkeren nieuwe tabs in Chrome automatisch het openen van pop-up vensters. Google gaat nu een stap verder met de introductie van een advertentieblokker, ook voor Google's eigen advertenties. Google ontwikkelt samen met andere partijen richtlijnen voor online advertenties die beter tegemoet komen aan verwachtingen van internetgebruikers.

Google plant de introductie van een advertentieblokker voor Chrome voor begin 2018. Deze advertentieblokker voorkomt dat advertenties getoond worden op websites die zich niet houden aan de nieuwe advertentiestandaard.

Bron: Venturebeat en Google

Snapchat Spectacles nu verkrijgbaar in Europa

De camerabrillen van Snapchat (Spectacles), waarmee je videosnaps van tien seconden kunt opnemen, waren tot voor kort alleen in de Verenigde Staten verkrijgbaar. De Snapchatautomaten verschenen op diverse plekken en de brillen waren in no time uitverkocht. Vandaar het goede nieuws voor 'Snapchatcreators' dat Spectacles nu te koop zijn in Europa. De brillen kosten € 149,99 (exclusief verzendkosten) en zijn verkrijgbaar in de kleuren rood, zwart en blauw.

Bron: TheVerge

Facebook test feature om editen van linkposts te blokkeren

Facebook werkt hard aan het overeind houden van haar geloofwaardigheid als nieuwsbron. Het in rap tempo verspreiden van nepnieuws ondermijnd deze positie. Eén van de nieuwe features die Facebook blijkt te testen is het blokkeren van editingopties in een linkpost. Als je een link (url) post op je Facebook pagina, kun je de afbeelding, de titel en de beschrijving van de link post aanpassen. Volgens Facebook misbruiken sommigen deze functie om nepnieuws te verspreiden (dat dan gelinkt is naar de oorspronkelijke bron) of clickbaitartikelen te posten. Clickbaitartikelen gebruiken een catchy titel met als doel dat je klikt op de post en zo webtraffic genereert voor een website. De content op de website komt niet overeen met de belofte uit de linkpost.

Uit navraag bij meerdere pagina-eigenaren blijkt dat velen gebruik maken van de editingfeature van een linkpost. Ze zijn niet altijd tevreden met de afbeelding die Facebook van de gelinkte site haalt. Met de introductie van deze nieuwe feature zouden de editingmogelijkheden van linkposts helaas verdwijnen. Zo leiden degenen met een goede bedoeling onder de kwaden die deze editingfeatures misbruiken. Wordt vervolgd...

Bron: TheNextWeb

Twitter voegt optie toe om DM's te filteren

Directe berichtenfeatures op social media worden soms misbruikt door spammers. Twitter heeft daarom een nieuwe optie toegevoegd om het aantal ongewenste directe berichten te filteren. Als je instellingen op Twitter zijn ingesteld op het ontvangen van directe berichten van iedereen, zul je de nieuwe feature zien in je Twitter inbox. Met de nieuwe feature verschijnen directe berichten van mensen die je niet volgt op Twitter in een aparte inbox met de tabnaam Requests. Je niet-volgers die je een direct bericht sturen, kunnen niet zien dat je het bericht geopend hebt totdat je op de accepteeroptie klikt.  

Bron: TechCrunch

Adobe lanceert gratis Scanapp voor iOS en Android

Adobe is bekend als merk voor geavanceerde grafische tools als Photoshop. Deze week lanceert Adobe een nieuwe app voor een ietswat andere markt: documentenscanners. En de app lijkt in eerste gebruik veelbelovend. Naast zeer gebruikersvriendelijk is de kwaliteit van de scans hoogwaardig en zijn de documenten eenvoudig te delen als PDF versie. Bekijk hier een voorbeeld van zo'n scan: (scan blz. 8 en 9 Marketingfacts Jaarboek 2017-2018).

Bron: VentureBeat

Credits afbeelding: Pexels.com, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.