De stand van podcasts en de beste podcasts voor marketeers op een rij

De stand van podcasts en de beste podcasts voor marketeers op een rij

Podcasts: dichterbij je publiek kun je niet komen. Volgens onderzoek van Edison Research (The Infinite Dial 2017) zitten podcasts steeds vaker in je oor.
Olaf Ouwerkerk stelde in juni 2015 nog de vraag is de podcast terug van weggeweest? Het antwoord in 2017: zeker weten!

Podcasting in 2017

In maart van dit jaar werd het onderzoek The Infinite Dial 2017 door Edison Research uitgebracht. Het onderzoek is uitgevoerd om het gebruik van digitale platformen onder de Amerikaanse bevolking te onderzoeken. De 2.000 geïnterviewde Amerikanen kwamen uit verschillende leeftijdsgroepen. Uit het onderzoek kwam onder andere naar voren dat 40 procent van de Amerikaanse bevolking boven de 12 jaar wel eens naar een podcast luistert. Dit staat gelijk aan 112 miljoen Amerikanen.

24 procent van de Amerikaanse bevolking luistert zelfs maandelijks naar podcasts. Sinds 2006 wordt de groei in podcastluisteraars in kaart gebracht. In 2013 luisterde er volgens het onderzoek nog maar 12 procent van de Amerikanen naar podcasts.

Volgens Statista luisteren vooral internetgebruikers tussen de 25 en 34 naar podcasts (45 procent). Dit onderzoek werd uitgevoerd onder internetgebruikers van alle onderstaande leeftijdsgroepen.

Ook geeft Statista weer welke podcastuitgevers de meeste unieke streams en downloads hebben. In maart 2017 stond National Public Radio (NPR), bekend van onder andere Serial, This American Life, Ted Radio Hour en talloze andere podcasts, bovenaan met 76,97 miljoen unieke downloads en streams in maart 2017.

Statista verwacht dat in 2020 de totale Amerikaanse podcastmarkt bijna 400 miljoen dollar waard is. Voor Nederland zijn er (helaas) geen betrouwbare cijfers bekend.

Made in Holland

Ondanks dat er weinig bekend is over de Nederlandse podcastmarkt, zijn er ook in ons land interessante ontwikkelingen gaande. Zo lanceerde BNR in december het BNR Expert Podcast Netwerk, om meer zakelijke podcasts te bundelen, te faciliteren en daarnaast de makers te helpen met de ontwikkeling van hun podcast.

Ook is er onlangs een nieuw podcastproductieplatform begonnen in Nederland. Met subsidie van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek begon Dag en Nacht Media vorige maand met het zelf produceren van podcasts, het helpen van anderen podcastmakers en het verbinden van podcasters met adverteerders.

Top podcasts door marketeers, voor marketeers

Er zijn inmiddels ook veel podcasts die voor marketeers relevant zijn. Op basis van een rondje langs een aantal marketingcollega's volgen nu een aantal podcasttips die marketeers niet mogen missen. Kortom: de komende tijd ben je wel even zoet.

The Brief

Een tweewekelijkse podcast gemaakt door Wayne Parker Kent. Host Mark Schoones interviewt verschillende gasten uit de mediawereld.

Dit zeggen zij:

Simone Krouwer: “Gesprekken op niveau over contentmarketing. Er worden veel cases besproken, dus het biedt mooie inspiratie”.

Onder andere te luisteren via iTunes & Soundcloud

PNR: This Old Marketing

Joe Pulizzi en Robert Rose zijn twee van de bekendste experts op het gebied van contentmarketing. Al drieënhalf jaar praten ze wekelijks een uur over contentmarketing met de laatste trends, discussies over headlines en rants over de industrie. Kortom the good the bad & the ugly in contentmarketing.

Dit zeggen zij:

Bouke Vlierhuis: “Joe Pulizzi en Robert Rose, de oprichters van Content Marketing Institute, praten je wekelijks in een uur bij over alle relevante ontwikkelingen in contentmarketing. En eindigen met een rant of een rave. Informatief en hardop lachen in de trein garandeert meewarige blikken”.

Onder andere te luisteren via iTunes & Soundcloud

The science of social media

Podcast gemaakt door Buffer voor marketeers en brands. Tips en verhalen over het implementeren van social media marketing op verschillende kanalen en in verschillende industrieën.

Dit zeggen zij:

Lydia van den Brink: “In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden, praktische tips en 'leuke lijstjes' in podcastvorm”.

Simone Krouwer: “Biedt heel concrete adviezen. Is van Buffer, maar er is amper reclame over Buffer, wat fijn is”.

Onder andere te luisteren via iTunes & Soundcloud

Komt een blad bij de dokter

Kwaliteit vinden tussen al het clickbait, impact krijgen met je content, ontwikkeling van native media merken, zomaar een aantal onderwerpen die worden besproken in deze podcast van Bladendokter.nl. De podcast bestaat uit een reeks interviews met media-professionals over innovatie in de media.

Dit zeggen zij:

Jolante van Hemert: “Vaak interessante gesprekken met vakmensen over media innovaties”.

Onder andere te luisteren via iTunes & Soundcloud

Een podcast over media:

Een podcast over media bestond afgelopen week een jaar en werd meerdere malen genoemd en geroemd door onze bloggers. Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth voeren kroeggesprekken over media en alles wat daar bij hoort; nieuws over de grote en minder grote techbedrijven of gewoon een leuke anekdotes. Een podcast over media is één van de podcasts van Dag en Nacht Media. 

Dit zeggen zij:

Aljo Hartgers: “Scherpe analyses, kritisch en zelfspot”.

Simone Krouwer: “Luistert gewoon heel fijn weg, niet te zwaar, maar toch leerzaam”.

Onder andere te luisteren via iTunes & Soundcloud

Unemployable

Podcast door Brian Clark, oprichter van acht succesvolle bedrijven. Hoe zorg je dat je jouw project succesvol maakt en waardevolle lessen voor freelancers, entrepreneurs, solopreneurs en marketeers.

Dit zeggen zij:

Bouke Vlierhuis: "Brian Clark van Copyblogger met de ene week een interview en de andere week solo. Niet 100% marketing, maar onmisbare inspiratie voor ondernemers en creatives. Luister vooral de aflevering met Henry Rollins terug".

Onder andere te luisteren via iTunes & Soundcloud

NPR: how I built this

Een podcast boordevol verhalen over innovators, entrepreneurs en idealisten die bedrijven hebben opgezet die nu niet meer weg te denken zijn uit ons leven. Zo komen onder anderen de verhalen van Instagram en Atari voorbij. Drama-, mislukking- en succesverhalen uit de wereld van entrepreneurs.

Dit zeggen zij:

Simone Krouwer: ”Interessant en inspirerend om te horen hoe ondernemers succesvolle bedrijven als Instagram, Airbnb, Vice & Lonely planet hebben opgebouwd en welke obstakels ze tegenkwamen”.

Onder andere te luisteren via iTunes & Soundcloud

Een kleine greep uit het BNR Podcasting Netwerk:

De Technoloog

Herbert Blankesteijn en Ben van der Burg met elke week een nieuwe gast met gesprekken over technologische ontwikkelingen en de impact op onze samenleving.

Onder andere te luisteren via iTunes & Spotify.

Digitaal

Herbert Blankesteijn met nieuws en gesprekken over internet, computer en telefonie. Wekelijks informatie over events in de digitale wereld.

Onder andere te luisteren via iTunes & Spotify.

Zakendoen

Met gasten uit de top van het bedrijfsleven wordt er gepraat over ondernemen. Elke werkdag anderhalf uur aan gesprekken, nieuwtjes en onderzoeken uit het bedrijfsleven.

Onder andere te luisteren via iTunes & Spotify.

Podcasts gemaakt door Marketingfactsbloggers:

Natuurlijk maken de bloggers van Marketingfacts zelf ook podcasts. Een aantal tips:

Over klanten gesproken

Host Sydney Brouwer gaat in gesprek met experts en bedrijven op het gebied van klantbeleving en klantgerichtheid. Maandelijks tips en tricks vanuit de wereld van klantbeleving,

Onder andere te luisteren via  iTunes & Soundcloud

Eindbazen

Wiggert Meerman en Michel Vos spreken twee uur lang met 'Eindbazen': mensen die, volgens Wigert en Michel, die titel mogen dragen omdat ze unieke kennis hebben, toffe dingen doen of bijzondere verhalen hebben. Ondertussen hebben ze meer dan een miljoen luisteraars geraakt!

Onder andere te luisteren via iTunes & Soundcloud

Digital Brains

Podcast gemaakt door onder andere Jeroen Roozendaal. Drie digital marketeers van Adwise praten je bij over ontwikkelingen op het gebied van digital marketing.

Onder andere te luisteren via  iTunes & Soundcloud

Genoeg te beluisteren, gelukkig komt de zomer eraan. Podcasts worden steeds meer bekend en werken volgens de makers bijzonder goed om je doelgroep te bereiken en echt tot ze door te dringen. Daarnaast is het ook steeds makkelijker om zelf een podcast te maken.

Heb je zelf nog andere podcasttips? Laat van je horen!

Credits afbeelding: Unsplash, licentie: CC0 (Publiek domein)

Delen

0
1


Er zijn 4 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.