Podcast terug van weggeweest als marketinginstrument?

Podcast terug van weggeweest als marketinginstrument?

Ondanks dat podcast al ruim 10 jaar bestaat, lijkt het erop dat het in 2015 pas echt zal gaan doorbreken. Na de aanvankelijke populariteit van podcasting in de eerste jaren na introductie, raakte het de afgelopen jaren in de vergetelheid. Daar lijkt in 2015 verandering in te komen in Nederland, mede door de enorme opkomst van smartphones. Hierdoor is het nog gemakkelijker geworden om podcasts te beluisteren. Zal het dan toch echt gaan lukken dit jaar? Zal het een volwaardig onderdeel worden van een contentmarketingstrategie?

Ruim één maand geleden werd ik door customerexperience-expert Sydney Brouwer benaderd voor een podcast over klantgerichtheid en klantbeleving bij de Nederlandse Energie Maatschappij. Mijn eerste gedachte was “Podcast, is dat niet heel ouderwets en wordt daar nog naar geluisterd?” Onderzoek leerde mij dat podcast haar naam ontleent aan de iPod van Apple en werd geïntroduceerd in 2005. Apple besloot echter om de dienst niet verder te ontwikkelen omdat er geen geld mee werd verdiend.

Ondanks dat ik wat sceptisch was over podcasting besloot ik op mijn beurt deel te nemen aan de podcastserie over klantgerichtheid en klantbeleving van Sydney Brouwer. Daar bleef het niet bij, het triggerde mij ook om hem een aantal vragen te stellen over zijn keuze voor het opnemen van een serie podcasts als onderdeel van zijn contentmarketingstrategie.

Waarom de keuze voor een serie podcasts en waarom specifiek over klantgerichtheid en klantbeleving?
Alweer een aantal maanden geleden vertelde een van de 'onlinemarketingexperts' van Nederland in een webinar dat hij verwachtte dat podcasts groot gaan worden in Nederland. In Amerika is het namelijk echt wel een dingetje, maar in Nederland is het nooit van de grond gekomen. Dat heeft ook te maken met ons beperkte taalgebied. Komend jaar wordt het jaar van de podcast, zo dacht hij. Nu de internetverbindingen voldoende snel zijn en maar liefst 9 miljoen Nederlanders in het bezit zijn van een smartphone, biedt het podcast zelfs voordelen ten opzichte van andere kanalen.

Dit maakte mij nieuwsgierig naar het potentieel van podcasts en wat er voor podcasts te vinden zijn over mijn vakgebied: klantgerichtheid en klantbeleving. Dat bleek in Nederland, afgezien van een verdwaalde aflevering van de 'Klantenshow' van BNR, beperkt te zijn. In de VS worden er echter vrachtwagenladingen afleveringen en series gemaakt over dit onderwerp. Soms goed, soms bar slecht, maar blijkbaar een effectief middel. Ik zag een kans en besloot het te gaan doen. De serie 'Experts over klantgerichtheid' was geboren.

Potentiële podcasters denken dat het heel lastig is om een podcast te maken, maar eigenlijk is het net zo makkelijk als een video uploaden naar YouTube. Het enige wat je nodig hebt is een computer, een goede microfoon en een programma om audio te bewerken (ik gebruik Audacity). Een mooi, aanvullend kanaal, naast het bloggen wat ik al wat langer doe.

Waarom podcasts in de vorm van interviews?
De meest waardevolle podcasts die ik zelf heb geluisterd, waren interviews. Dit was dan ook de insteek die ik koos. De interviews geven mij de mogelijkheid om een kijkje in de keuken te nemen bij bedrijven en hele gave input en cases te verzamelen voor mijn opleidingen en presentaties. Voor de deelnemende organisaties was het een kans om hun verhaal te delen met de wereld, voor luisteraars een hele goede manier om best practices en inspirerende voorbeelden op het gebied van customer experience tot zich te nemen, tijdens het fietsen, in de auto of in de trein. Als klap op de vuurpijl creëer ik hiermee ook direct een nieuw marketingkanaal voor mezelf. Win-win-win, zo dacht ik.

Het bleek een schot in de roos. Een podcastinterview is een bijzonder effectief middel om aan tafel te komen bij mensen die je gewoonlijk niet zo makkelijk spreekt: CEO’s, CMO’s, customer experience managers, allemaal mensen hoog in de boom bij organisaties die enorm klantgericht zijn of serieus stappen aan het maken zijn die kant op. De eerste twee mensen die ik benaderd heb, Daan Noordeloos van Transavia en Olaf Ouwerkerk van de Nederlandse Energie Maatschappij, waren gelijk enthousiast en wilde wel meedoen met het experiment. Naast deze heren heb ik ook Ron Kaufman, ’s werelds meest gevraagde service-expert, weten te strikken voor een Skype-interview. Door vervolgens met deze namen te strooien heb ik een lijst van 10 experts en organisaties verzameld die 'seizoen 1' van de serie compleet maken. Namen die voorbij komen, zijn onder andere Aegon, Oogziekenhuis Rotterdam, Eneco, The Office Operators, Knab en nog een aantal anderen.

Leuk zo’n podcastserie, maar kun je de eerste resultaten met ons delen?
De eerste aflevering is begin mei, op het moment van schrijven vier weken geleden, online gegaan. Het is dan ook nog wat vroeg om echt iets te kunnen zeggen over de effectiviteit als marketingkanaal. In de eerste maand heeft het via mijn website zo’n 200 luisteraars opgeleverd en een veelvoud daarvan aan extra unieke bezoekers. Helaas geeft de iTunes Store geen statistieken over het aantal downloads, dus die heb ik niet meegenomen in deze cijfers. Mijn hoop was in het eerste jaar circa 1.250 luisteraars te trekken, dus ik lig goed op schema. Op social media heeft het ook gezorgd voor een veel extra engagement. Mijn LinkedIn-profiel wordt twee tot drie keer meer bekeken en de aflevering worden goed gedeeld.

Als stand-alone kanaal is het denk ik (nog) niet erg nuttig. Wij Nederlanders zoeken niet massaal in de iTunes Store naar interessante podcast. Als versterking van andere kanalen werkt het voor mij zeker wel. Ik publiceer de afleveringen in een blogpost en ik zie dat mensen vanaf die artikelen ook naar andere delen van mijn website gaan. Daarnaast is het een geweldige manier om zelf kennis en inspiratie op te doen terwijl je aan je eigen marketing werkt. Indirect heeft het al gezorgd voor talloze nieuwe opdrachten en keynote speeches. Ook voor het mini-seminar dat ik binnenkort geef over de inzichten uit de interviews hebben zich al flink wat mensen aangemeld. Wat dat betreft is het goud waard geweest. De komende weken komt er elke week nog een nieuwe aflevering online. Als alles een aantal maanden online staat, kan ik meer concrete resultaten delen.

Tot die tijd zijn wij erg benieuwd wat jij vindt van een podcast als marketingkanaal. Vind je het waardevol om onderweg zakelijke content tot je te nemen? Wat is voor jou een goede lengte van een aflevering?

De podcastserie van Sydney Brouwer is hier te vinden.

Credits afbeelding: TheAngryTeddy, licentie: CC0 (Publiek domein)

Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Mocht je interesse hebben om het mini-seminar bij te wonen op 17 juni, dan kan je je kosteloos inschrijven. Meer info op http://www.sydneybrouwer.nl/seminars.

    geplaatst op
  • Mooie sluikreclame, Sydney! Maar interessant, ik schrijf mij graag in en zie je volgende week!

    geplaatst op
  • Zelf ben ik ook gestart met een succesvolle podcast. Podcasts zijn enorm verslavend als je er aan begint.
    Wat betreft de lengte van de aflevering. Dat maakt mij niets uit, de afleveringen zijn te pauzeren, dus verder luisteren is geen probleem. Als het goede info is blijf ik luisteren. De joe rogan podcast heeft afleveringen van 3 uur. Hardcore history van wel 4 uur.

    geplaatst op
  • @Dank voor je reactie, Alex! Zojuist een podcast beluisterd op jouw website, leuk! Kun je iets delen over het bereik en resultaat van jouw podcasts?

    geplaatst op
  • Podcast is weer helemaal terug. Nou bijna dan. De groei is up. Er liggen enorm veel kansen. Veel is tegenwoordig On-Demand (dat was ooit een hippe term net als 'viral' 'duurzaam' 'in de cloud'). Spotify, muziek luisteren waar en wanneer je maar wilt, Netflix; series en bagger films kijken on demand, Sport1; sport kijken wanneer je wilt. Maar radio on demand... het zit nog niet in het systeem. Radio is en blijft toch altijd je vriendje in de auto naar werk en terug naar huis.

    Ik maak sinds mijn 12e radio en toen ik vertelde dat ik mijn programma opnam, keek iedereen mij vies aan. 'Wat nep, radio moet live zijn.' Zelfs mijn collega's wilde er niks van weten. Voicetracken (voorop genomen radio) is nep.

    En ik moet toegeven, radio moet ook inspelen op actualiteiten en interactie met een luisteraar. Twee jaar geleden las ik een artikel over nieuwe ontwikkelingen op radio gebied; bij 3FM hangen meer camera's dan microfoons. Niet voor niets heeft Radio 538 een nieuwe studio in gebruk genomen en kunnen we tussen de spreeks van de Show zonder naam, genieten van de video clipjes.

    MAAR Podcasten is anders, dat is weer radio zoals radio begin op dag1 namelijk luisteren... Een podcast zet je aan en ga je voor zitten. Neem bijvoorbeeld de podcast Waar gebeurd, waar gebeurde verhalen. Luister er eens naar.

    Thema radio is hot, denk aan MKB radio, werken.fm, Grand Prix Radio. Radio over één onderwerp. In America bestaat een podcast over sexspeeltjes en relatie problemen. Ik snap niet waarom Linda nog niet op Podcast zit..

    (Ik neem even een zijweg; vergeet de Podcast van Above & Beyond niet of Dance Department met Wessel van Diepen / Dennis Ruyer, jaren populair voordat Armin en Tiësto erop doken.)

    Dus Podcast is hot, maar Nederland snapt het nog niet. Maar weinig mensen vragen zich af wat die Podcast app standaard op hun iPhone doet. Maar ook niemand vraagt zich af waar de naam 538, nummer 1 van Nederland, vandaan komt.

    Podcast is voor mensen die verder luisteren dan hun oor lang is. En dat is maar goed ook. De VPRO snap het en heeft al nodige Podcast online staan.

    Succes mensen, ik ga verder met opzeten van ons Podcast, een programma van een uur voor als je in de trein zit (of staat tegenwoordig) in de auto of aan het fietsen bent. Een lach op je gezicht gaat brengen.

    Radio Fiets - na een uur weet je nog niets





    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.