• Mobile
    wordt gesponsord door
  • Usability & design
    wordt gesponsord door

De ‘second screen experience’

De ‘second screen experience’
, Ibou
@thijsalbers

Het second screen is een term die we steeds vaker voorbij zien komen. Steeds meer tv-programma’s worden ondersteund en voorzien van een app met extra informatie, ervaringen en mogelijkheden. Het is de iPad-app van The Voice of Holland die je in staat stelt een plekje in de jury in te nemen, en het is de Eredivisie Live Sidekick die je van allerhande statistieken over de voetbalwedstrijd voorziet. Maar gaat het niet altijd om een ervaring die mogelijkheden biedt, en aanvullende waarde biedt voor de gebruiker?

Wat mij betreft gaat het echter verder dan ‘social tv’ en is het ook de aanpak van IKEA in de nieuwe catalogus voor 2013 en de app die ze daarbij hebben. Op sommige pagina’s in de catalogus kan een afbeelding worden gescand met de IKEA-app. Vervolgens worden er op de smartphone of de tablet aanvullende beelden en achtergrondinformatie getoond. Maar voor hetzelfde geld is het de groep studenten die een iPad in de collegezaal gebruiken ter ondersteuning van het leerproces. Waarom niet?

Het second screen, waarom zou ik dat willen?
 

Steeds meer leveranciers, tv-programma’s en andere organisaties vinden de weg naar een tweede scherm. Maar waarom is dat nou zo interessant? Voor TV is uit onderzoek van Deloitte in de UK al gebleken dat 24% van alle tv-kijkers gebruikmaakt van een tweede scherm tijdens het tv-kijken, en bijna de helft van alle 16- tot 24-jarigen communiceert via Twitter, Facebook over de programma's die ze kijkt.

Hieronder beschrijf ik een aantal redenen waarom het – voor zowel organisatie als eindgebruiker – interessant kan zijn van zo’n tweede scherm-ervaring gebruik te maken. Daarbij is zowel de trend als het aantal mogelijkheden breder dan het meestemmen bij The Voice of Holland of de context van social tv. Het perspectief is een aanvullende ervaring die de 'eerste ervaring' ondersteunt en verrijkt, en daarmee is de context en het aantal mogelijkheden veel groter.

1. Een verlengd contactmoment

Voorheen zaten we vast aan een afgekaderd moment waarbinnen de interactie met onze doelgroep plaats moest vinden. Voor het grootste deel had dat met technologie te maken. Denk aan een tv-programma: op het moment dat de uitzending afgelopen was, was het contact voorbij, op recorders en reclame-aankondigingen na. Maar hetzelfde geldt voor conferenties en grote bijeenkomsten. Op het moment van plaatsvinden staan we in contact, maar zodra we de deur uitlopen is dat contact voorbij en zijn we kwijt wie er allemaal aanwezig waren of welke informatie er gedeeld is.

Technologie maakt het mogelijk dat contact vast te houden en te verlengen. Al is het maar door TVOH te volgen op Twitter, of te zien wie er op die conferentie aanwezig waren en daar bij thuiskomst contact mee te zoeken via LinkedIn of Facebook. Voor organiserende partijen is dat natuurlijk interessant: het bereik wordt letterlijk groter. Ook buiten de show is er nog contact mogelijk. Kort door de bocht is een klik naar de website van de adverteerder dichterbij op een iPad dan op een televisiescherm.

2. Community-vorming

Door die verbinding buiten shows en conferenties om te begeleiden wordt community-vorming gefaciliteerd. Ook hier heeft technologie weer een groot aandeel: door het zichtbaar worden van alle sociale signalen (bijvoorbeeld tweets van alle aanwezigen op de conferentie) worden deelnemers en geïnteresseerden zichtbaar. Niet alleen voor de organisatie, ook voor de deelnemers zelf. Het is de hashtag die ons rondom tv-programma’s en conferenties steeds met elkaar in verbinding brengt, maar steeds meer is het de second screen-app van de organisatie zelf die aanvullende waarde biedt. We kunnen niet alleen meer met elkaar práten, we kunnen ook feedback geven, of achtergrondinformatie erbij halen. De concentratie van sociale signalen rondom een bepaald moment maakt een community zichtbaar. En op het moment dat die community met een waardevolle toevoeging wordt benaderd, stijgt de interactie.

Daarbij is het voor organisaties interessant die community naar zich toe te trekken, want wie is er bij de volgende uitzending, de volgende conferentie of de lancering van de volgende catalogus je belangrijkste doelgroep? Je bestaande klanten en fans.

3. Rijkere beleving

Door die fans en geïnteresseerden op een ander platform vast te pakken, gaat er bovendien een wereld van mogelijkheden open. De eerste twee mogelijkheden zijn hierboven al beschreven, maar het gaat veel verder en IKEA laat dat mooi zien. In de papieren catalogus is er maar zoveel mogelijk en wordt de geest maar tot een bepaald niveau geprikkeld. Door gebruik te maken van film en uitgebreide foto-verslagen komt die nieuwe slaapkamer pas echt tot leven op de iPad of smartphone. Bij Eredivisie Live krijgt men informatie en statistieken die via het tv-scherm niet over te brengen zijn. Door de ervaring door te trekken naar een tweede platform ontstaan er nieuwe mogelijkheden die voor de eindgebruiker waardevol zijn.

4. Waardevolle feedback

Voor de leverancier aan de andere kant levert deze grotere betrokkenheid ook veel waarde op. Voor The Voice of Holland is het stemgedrag van thuiscoaches letterlijk en figuurlijk waardevolle feedback. Bij de conferentie waar men via een Twitterfountain tegelijkertijd live de discussie faciliteert, is het waardevolle feedback op het verloop van de dag: welke sprekers waren interessant en waarom dan wel? Directe aanknopingspunten die een volgend event succesvoller kunnen maken.

De commerciële waarde is dus groot. In eerste lijn levert het een vergroot bereik op, en daarmee directe inkomsten via adverteerders en promoties. In tweede lijn biedt de communityvorming kansen voor langer en diepgaander contact, waarmee het bereik niet alleen in omvang groter wordt maar ook in frequentie en duur. Zo werken ook organisaties aan een duurzamere verbinding die ze minder afhankelijk maakt van dat ene contactmoment tijdens een tv-uitzending, conferentie of winkelbezoek.

Bestaansrecht second screen-ervaringen

De zogenaamde Bring Your Own Device-trend (BYOD) is daarbij een interessante trend binnen de ‘second screen-ontwikkelingen’. Zullen we steeds meer second screen-applicaties ontwikkeld zien worden die gebruikers en organisaties beter bij elkaar brengen en voor beide partijen waardevol zijn? Of zullen bestaande platformen deze rol steeds meer in gaan nemen? Facebook en Twitter zijn nu al grote bronnen van conversaties rondom evenementen of simpelweg voor het delen van ervaringen. Is het logischer dat er binnen of door deze platformen ontwikkeld gaat worden? Ook hier zal de zucht naar ‘eigenaarschap’ en controle van invloed zijn op de keuze, maar is het de mate van gewenste interactie die waarschijnlijk doorslaggegeven zal zijn. De waarde zit in een hoge mate van interactiviteit en degene of dat platform dat die rol kan vervullen is winnaar.

Welke factor zal volgens jou doorslaggevend zijn voor het success van tweede schermen?

Credits afbeelding: Thoughts on the Digital Video Space


Delen

0
10


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Ha Thijs,

    Goed artikel, bevat tenminste eigen mening en een kritische noot.

    Als antwoord op je vraag:
    Welke factor zal volgens jou doorslaggevend zijn voor het succes van tweede schermen?

    Daar kan ik heel lang - als leverancier van een tweede scherm platform - heel lang met je over discussiëren / doorpraten. Toch hier een uiteenzetting

    - Simpele interface. TV kijken is en blijft vooral ontspannen en dingen gevoelsmatig doen. Je moet namelijk niets. Het moet een logische aanvulling zijn, behoefte vervullen bij de kijker thuis.
    - Behoeftes:
    1. Gevoel van betrokkenheid - dus veel meer feedback van de data uit het tweede scherm, terug naar de kijker.
    Dit kan met poll / stats / tickertapes / reacties / maar nog veel meer.
    2. Geen versnippering en 100 apps voor 100 programma's Gewoon 1 (html) app voor alle zenders, en alle programma's.
    3. Social TV - chatten met je vrienden / mede kijkers
    4. Actuele TV gids - wat kijken mijn vrienden NU en wat vinden ze ervan.
    5. Social media geïntegreerd. (bv Twitter en Facebook vrienden al geïmporteerd)


    En niet vergeten: nog betere batterijen in de companion devices. Want een avondje yellen vreet stroom.

    Mocht je meer willen weten, raadpleeg onze blog, want wij met YEL hebben punten 1 tm 5 al klaar staan. )(SPOT) Adverteerders, programmamakers, cross media specialisten, regionale zenders, platform staat klaar, ook voor jullie content. We noemen het SSaaS - Second Screen as a Service

    Vincent van Witteloostuyn
    06 83 33 51 56


    geplaatst op
  • Hoi Vincent,

    Dank voor je reactie en leuk te zien waar jullie mee bezig zijn. Overigens wilde ik de 'second-screen-gedachte' wel verder trekken dan (social)tv. Ik vind dat een van de vele mooie toepassingen, maar zie juist in andere contexten veel toegevoegde waarde.

    Wat bedoel je met 'feedback' van de data uit het tweede scherm, terug naar de kijker? Ik denk dat er daar heel veel verschillen zitten in het type feedback waar gebruikers gebruik van willen maken. Of het nu wedstrijdstatistieken zijn of sentiment-inzichten. Met name het laatste vind ik een typisch 'marketeer-statistiek'.

    T.a.v. je perspectief op integratie binnen 1 app ben ik het niet geheel met je eens. Het is (denk ik) voor veel gebruikers ook al snel in tegenspraak met het punt van simpliciteit; een app wordt op die manier al snel te complex voor mensen die aan het (in jullie geval) bankhangen zijn. Ik ben wat dat betreft fan van het Potlood-principe; een app die simpelweg 1 functie heel goed vervult, en verder geen poespas.

    geplaatst op
  • Beste thijs
    Ik heb een student communicatie en zit er aan te denken om voor mijn afstuderen een onderzoek te doen naar de inzetbaarheid van second screen bij een televisieprogramma. Ik wil dan gaan kijken naar de voordelen en of er überhaupt behoefte aan is binnen de doelgroep.
    Momenteel is er nog niet veel literatuur uitgegeven op het gebied van social tv. Wat is volgens u interessante literatuur om te raadplegen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.