De Code Social Media Marketing in de praktijk

31 mei 2012, 07:58

Commentspam op blogs en fora, dubieuze tweets over koffiecupjes, onafhankelijke vergelijkingssites in eigendom van producenten. Bedrijven opereren bij en over de grens van het toelaatbare in social media. Als het kanaal zijn waarde voor de consument wil behouden, is een professionele standaard nodig. Dit was voor DDMA dan ook de aanleiding voor het lanceren van de Code Social Media Marketing. Al eerder schreven we over het doel en de totstandkoming van de Code. Maar wat behelst die Code nu in de praktijk? De DDMA legt het uit in een serie video's én in een voorlichtingsbijeenkomst op 4 juni a.s.

De Code is de eerste stap in het reguleren van reclame en marketing via sociale media. Maar hoe zorgt je ervoor dat ook jouw sociale media-uitingen herkenbaar zijn als reclame, zoals de Wet en de Reclame Code vereisen? In deze eerste video vertellen initiatiefnemers Willem Sodderland en Matthijs Roumen over het ontstaan en de toepassing van deze code.

Productreviews

De belangrijkste vraag is natuurlijk: hoe helpt de Code in de dagelijkse praktijk? In deze vervolgvideo wordt gekeken naar een productreview n.a.v. een gratis verkregen product. Hoe moet je daar bijv. als blogger mee omgaan? Wat mag daarbij wel en niet volgens de Code Social Media Marketing?

Voorlichtingsbijeenkomst

Voor mensen die echt de diepte in willen en alle ins en outs van de Code willen leren kennen, organiseert DDMA op 4 juni a.s. vanaf 15.30 uur een speciale voorlichtingsbijeenkomst. Aan de hand van praktijkvoorbeelden uit binnen- en buitenland wordt besproken hoe je ervoor zorgt dat ook jouw sociale media-uitingen herkenbaar zijn als reclame. Voor meer informatie en om je in te schrijven kun je terecht op de website van DDMA.

Maar ook wij bij Marketingfacts zelf zijn benieuwd naar jullie ervaringen en vragen. Welke cases kennen jullie waar het misging? En gaat de code werken? Onze bloggers Yana van den Bor en Anneli Rispens zullen op 4 juni a.s. aanwezig zijn bij de voorlichtingsbijeenkomst en daarover verslag doen. Mocht je goeie prangende vragen hebben, geef ze vooral aan hen mee!

Credits afbeelding: Don Hankins (CC)

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!