De belangrijkste Twitter-accounts volgens Marketingfacts-bloggers

Welke accounts worden het meest geretweet door marketingbloggers?

De belangrijkste Twitter-accounts volgens Marketingfacts-bloggers

Welke Twitter-accounts worden het meest geretweet door Marketingfacts-bloggers? In deze netwerkvisualisatie vind je alle Twitter-accounts die dit jaar 5 of meer keer geretweet zijn door Marketingfacts-bloggers.

Socialmediamonitoring kan marktonderzoek vervangen

Wat zijn de belangrijkste nieuwsbronnen voor mijn doelgroep? Het afgelopen jaar merken we bij het analistenteam van Buzzcapture dat de vraag naar dit type informatie stijgt. Steeds meer bedrijven lijken ervoor te kiezen big data te gebruiken om het gedrag van hun doelgroep in kaart te brengen. De belangrijkste reden hiervoor is uiteraard dat de data (in tegenstelling tot bijvoorbeeld tien jaar geleden) openbaar beschikbaar zijn, vooral dankzij social media.

Het Twitter-gebruik in Nederland mag dan stagneren, het platform is al jaren de grootste opendatabron van ons land en dat lijkt de komende jaren zeker als nieuwsbron zo te blijven. Waar vroeger marktonderzoek werd ingezet om vragen over mediagebruik te stellen, kan socialmediamonitoring nu een deel van dit onderzoek vervangen.

Nieuwe sites en blogs in de gaten houden

De laatste jaren wordt er op zoveel plekken over een bedrijf of topic gesproken, dat het lastig is alles zelf bij te houden. Daarnaast verschijnen er bijna dagelijks nieuwe sites en blogs over de meest 'niche' onderwerpen. Naast Google kan Twitter ook een belangrijke bron zijn om de relevantie van een bepaalde site of blog te bepalen. Twitter kan namelijk antwoord geven op de vraag in welke mate jouw doelgroep informatie van sites deelt. 

Doelgroepen segmenteren via Twitter

Als je wilt weten welke bronnen het meest gelezen worden onder je doelgroep, is het uiteraard als eerste belangrijk je doelgroep op Twitter te bepalen. Dit kan op meerdere manieren. Bijvoorbeeld op basis van volggedrag of van het aantal keren dat iemand over een onderwerp twittert.

Een ander filter kan een reeds afgebakende groep Twitteraars zijn die op een lijst staan. Als ik bijvoorbeeld wil weten wat de meest relevante Twitter-accounts voor marketeers zijn, kan ik gebruik maken van de lijst 'Marketingfacts-bloggers' op Twitter. Doordat Bram Koster als community manager ooit een blog van deze persoon heeft toegestaan, ga ik ervan uit dat aan de kwaliteitseis is voldaan en ik een relevante doelgroep heb gevonden.

Twitternetwerk in kaart brengen

Marketingfacts heeft een openbare lijst met Twitter-accounts van haar 412 bloggers. In de tool van Buzzcapture kan ik vervolgens alle Twitter-data van deze groep opvragen. Zo kan ik bijvoorbeeld zien welke Twitter-accounts door de groep van 412 bloggers het meest geretweet worden in 2015. Dit levert een lange lijst met accounts op. Steeds vaker krijgen we de vraag om deze data en netwerken te visualiseren en daarvoor maken we steeds vaker gebruik van de netwerkvisualisatie. Hierin kun je niet alleen zien wie vaak geretweet worden, maar ook door wie. Daarnaast kun je onderscheid aanbrengen in de accounts, bijvoorbeeld tussen personen, organisaties en media.

Netwerkvisualisatie van Marketingfacts bloggers

Ter illustratie heb ik samen met Lynette Joosten een netwerkvisualisatie gemaakt van alle Twitter-accounts die vanaf 1 januari 2015 vijf of meer keer geretweet zijn door vijf of meer verschillende Marketingfacts-bloggers. Hierin is onderscheid gemaakt tussen mensen (groen), organisaties (blauw) en media (rood).

Klik hier om naar een paginavullend overzicht te gaan en te bekijken of jij ook bent opgenomen in dit overzicht (via de zoekfunctie).

Ter verduidelijking: als je op een naam klikt, zie je een retweetrelatie oplichten en een balk verschijnen met de andere Marketingfacts-bloggers die door deze blogger zijn geretweet of door wie hij of zij zelf is geretweet. In de linkerbalk is alleen de naam van een blogger te zien als deze zelf óók 5 of meer keer geretweet is. Wij hebben voor de overzichtelijkheid voor de norm van 5 retweets gekozen.

Waarom is een retweetnetwerk interessant?

Leuk en aardig, maar wat maakt een dergelijke visualisatie nu zo interessant? Ik vind het interessant dat je in één oogopslag te zien krijgt wat op marketinggebied de meest belangrijke accounts zijn. Welke personen beïnvloeden bloggers, welke media worden vaak gedeeld en welke bedrijven spelen hierin een rol?

Als ik niets van het Nederlandse marketinglandschap had geweten, had ik dankzij deze analyse snel kunnen zien welke media, bloggers en bedrijven de discussie bepalen zónder kennis van de markt te hebben.

Uiteraard kun je, net als bij ieder onderzoek, je vraagtekens zetten bij de selectie van de doelgroep. Binnenkort zal ik op dit blog meer selectiemogelijkheden van doelgroepen laten zien en beschrijven welke andere data dit oplevert waarmee je een deel van je marktonderzoek zou kunnen vervangen.

Credits afbeelding: metalslugzmaste-96200, licentie: CC0 (Publiek domein)

Delen

0
1


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Via Twitter ontving ik vraag waarom bij aantal mensen in netwerk geen uitgaande tweets staan, terwijl ze wel retweeten, zoals @RoosvanVugt. Dit komt omdat dit netwerk gaat over wie MF-bloggers retweeten en Roos staat niet op de lijst van bloggers. Mochten er verder vragen zijn, stel ze vooral hier of via Twitter.

    geplaatst op
  • Leuk stuk. Volgende lijkt mij handig: kan je dit ook relateren aan accounts niet uit je eigen netwerk maar dan de belangrijkste accounts per onderwerp bijv?

    Gr Daniel

    geplaatst op
  • Hi Daniel,
    het is mogelijk om eenzelfde analyse te maken over een bepaald onderwerp. In de tool van Buzzcapture vraag ik dan niet om "RT" van een bepaalde groep mensen, maar kijk ik wie vaker dan x-keer over een onderwerp hebben gesproken. Vervolgens kun je de verbanden tussen die mensen zoeken. Is dus mogelijk en wellicht gebruik ik het nog eens als voorbeeld hier.

    Jaap

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.