De 10 meest recente aanpassingen op Facebook

27 december 2012, 06:29

De meest recente en/of aankomende aanpassingen op Facebook-pagina’s en -profielen

De laatste tijd zijn er aan de lopende band aanpassingen in functionaliteiten te vinden op Facebook. Nieuwe – soms verbeterde – functies rollen achter elkaar uit, op zowel het persoonlijke profiel als het zakelijke. Hier volgen de 10 meest recente of aankomende veranderingen van de laatste tijd op een rij.

Update 11 februari 2013: Beetje te laat (onze schuld, excuses!), maar de redactie heeft op verzoek van Corinne het stuk over “Thema's” verwijderd en de tekst over “Facebook promoties < 20% tekst” aangepast, o.a. op basis van de feedback van lezers.

De nieuwe tijdlijn

Facebook heeft zich kennelijk alle kritiek goed aangetrokken en past de komende tijd voor iedereen de tijdlijn weer aan. Hij lijkt weer meer op de oude tijdlijn met als belangrijkste verandering is dat je weer één kolom hebt, in plaats van de veel gehate onoverzichtelijke twee kolommen naast elkaar. Daarnaast nog een aantal kleinere aanpassingen. De zakelijke pagina’s hebben bijvoorbeeld niet langer fans, maar followers.

nieuwe tijdlijn Facebook

bron: Mari Smith; klik voor een grotere weergave

Privacy-instellingen overzichtelijker en sneller vindbaar

Er is een snelkoppeling verschenen, in de vorm van een slotje, naar je privacy-instellingen. Hier kan je snel een eenvoudig je belangrijkste instellingen aanpassen zoals wie je berichten kan bekijken, wie contact mag opnemen en wie je niet meer lastig mag vallen.

privacy instellingen facebook

Filtering persoonlijke berichten

Een andere opvallende verandering, is de filtering in je persoonlijke berichten. Nu bestond er al een spamfilter (overig) waarin alles terechtkomt wat niet van Facebookvrienden of vrienden van vrienden komt, maar met deze functie kun je zelf de splitsing maken in 'Basisfiltering' en 'Strikte filtering'. 'Basis' is wat breder en vult zich met berichten van je vrienden en bijvoorbeeld vrienden van vrienden. 'Strikte filtering' is een strengere selectie en filtert doorgaans alleen de berichten van je Facebook-vrienden eruit. Het grootste verschil tussen je reguliere inbox en 'overig' is, dat je 'overig' handmatig moet checken omdat er geen melding komt dat je een bericht daarin hebt zitten.

filtering persoonlijke berichten

Test met betaalde berichten niet-connecties

Hierop voortbordurend is Facebook aan het testen met berichten aan niet-verbonden Facebookers tegen betaling. In plaats van dat ze in je postvak 'overig' terechtkomen, kan je voor een klein bedrag ervoor zorgen dat je bericht direct in de juiste (zichtbare) inbox terechtkomt van desbetreffende persoon waarmee je niet bevriend bent. Het bedrag is bedoeld om spammers tegen te gaan. Het zal mij benieuwen of dit uiteindelijk ook echt doorgevoerd wordt.

Test betaalde berichten niet-connecties

Verschillende statusupdate vragen

De statusupdates worden tegenwoordig gevoerd door verschillende vragen i.p.v. het standaard “vertel wat je aan het doen bent”. Diverse teksten als “Nog nieuwtjes Corinne”, “hoe voel je je”, “Hoe was je dag” enz. laten je een gevoel krijgen de hele dag door verantwoording te moeten afleggen aan Facebook. Marketingfacts-blogger Jan Willem Alphenaar schreef daar een paar dagen geleden op zijn persoonlijke website ook al een blog over.

Facebook statusupdate vragen

Drag & drop je foto’s

Dit is een nuttige handige nieuwe functie: het slepen van je foto’s, direct in je Facebookprofiel, -map of -pagina. Niet meer hoeven uploaden vanaf een schijf dus.

drag en drop foto's Facebook

Meldingen posts Fanpagina’s

Wil je niets meer missen van je favoriete Facebook-pagina’s? Dan kan je er nu voor kiezen om een melding te ontvangen, linksboven in je wereldbolletje, van elke nieuwe post van desbetreffende pagina. Handig, aangezien je door de Edgeranking van Facebook lang niet altijd alle posts voorbij ziet komen.

meldingen posts Facebook pagina's

Gesegmenteerd posten nu voor iedere Fanpagina

Moest je eerst nog een minimaal aantal fans hebben, nu kan iedereen gesegmenteerd posten op zijn of haar Facebook-pagina. Dit houdt in dat je zelf de juiste fans kan uitkiezen voor wie je statusupdate bedoeld is. Bijvoorbeeld op basis van regio, geslacht of leeftijd. Je stelt dit in in je Administratiepanel -> Pagina bewerken -> Toestemmingen beheren. Onderaan zie je dan de melding “Laat me de privacy instellen van nieuwe berichten die ik op mijn pagina plaats”. Vink deze aan en een icoontje in de vorm van een target verschijnt voortaan bij je update-opties.

gesegmenteerd posten facebook

Sorteren op recente of topverslagen

Een irritante gewoonte van Facebook, ook al heb je ingesteld dat je de meest recente verslagen wil lezen op je homepage: na iedere update of uitrol lijkt het wel of ze de sorteeroptie weer terugzetten op “topverslagen”. Vooral met al deze bovenstaande nieuwe ontwikkelingen is het dus handig deze zo nu en dan weer eens te checken en opnieuw in te stellen, indien gewenst.

sorteren op recente-  of topverslagen

Facebook promoties < 20% tekst

Tot slot mogen per 15 januari 2013 de gepromote Facebook-afbeeldingen niet meer dan 20% tekst bevatten (en dat is ínclusief logo). Dit is ondertussen aangepast in de Nederlandse voorwaarden. Een mooi duidelijk artikel met richtlijnen en grid tool hiervoor staat op Social Fresh.

Veel (aankomende) veranderingen dus, en er zullen er ongetwijfeld nog een hoop volgen in de toekomst. Laten we hopen dat het allemaal alleen maar ter verbetering is.

Heb je hier nog iets aan toe te voegen? Deel het dan met ons.

Credits afbeelding: FACEBOOK(LET) (CC)

Corinne Keijzer
Social media trainer, -spreker en -consultant, gespecialiseerd in LinkedIn bij Digital Moves

Corinne is vanaf 2009 gespecialiseerd in social media marketing en -strategie, met nu vooral de focus op LinkedIn. Met haar bedrijf Digital Moves werkt ze samen met andere ondernemers die ieder hun eigen expertise hebben op gebied van online media. Regelmatig wordt ze gevraagd als spreker, met name over het onderwerp 'social selling met LinkedIn', en daarnaast is ze bedreven in het geven van op maat gemaakte LinkedIn trainingen. Ze is auteur van honderden blogs, artikelen en meerdere boeken over social media.

Categorie
Tags

40 Reacties

    Danny

    Goed stukje, Corinne. Duidelijk en overzichtelijk artikel.

    De update ziet er goed uit, een hele verbetering. Al begint het met de themas een beetje Hyves-achtig te worden..


    27 december 2012 om 07:03
    Corinne Keijzer

    Dank je Danny!

    Die thema’s vind ik zelf ook niet denderend. Wat je zegt, kreeg ook direct een Hyves-flashback. Daarnaast vind ik het je profiel in de meeste gevallen erg onduidelijk maken, sommige teksten zijn zelfs niet meer te lezen.


    27 december 2012 om 07:52
    Winfried Laane

    Mooi overzicht, Corinne!


    27 december 2012 om 08:33
    Marijke Bokdam

    Handig artikel! Dat je als pagina bij berichten (doelgroep)segmentatie kon toepassen, was mij nog niet bekend. Super!


    27 december 2012 om 08:52
    Melissa Peters

    Leuk en duidelijk overzicht! Ik ben erg benieuwd wat de uitwerking gaat zijn van de betaalde berichten van niet connecties.


    27 december 2012 om 09:09
    Ingrid Ferwerda-Jacobs

    Hoi Corinne, hartstikke fijn artikel weer. Lekker overzichtelijk.


    27 december 2012 om 10:03
    Sanne Smeets

    Dank Corinne voor dit duidelijke overzicht! wat ik nog mis volgens mij: de Share-button voor mobile devices. In Nederland nog niet beschikbaar, maar Engelsen kunnen nu wel posts delen vanaf hun mobiel! (erg handig aangezien de meerderheid Facebook op hun mobiele apparaat bekijkt/gebruikt). Hoop dat het voor Nederland ook snel komt…


    27 december 2012 om 15:53
    Geert Smit

    Als je het mij vraagt gaan we qua persoonlijk profielen steeds meer richting Hyves, wat Danny ook al opmerkt. Verhyving?

    Ik ben wel benieuwd hoe goed dat targeting werkt. Hoewel ik de optie reeds heb aangevinkt, krijg ik geen extra opties erbij in mijn berichtvenster.

    Ik hoop dat we hier snel een beperking van het aantal advertenties aan het lijstje kunnen toevoegen. Ik vind één of twee advertenties niet storend, maar de hele rechterkolom staat vol tegenwoordig, en ook mobiel wordt je gestoord van de promoted berichten en voorgestelde fan pages.

    Als je het mij vraagt raakt Facebook steeds meer zijn “natural swag” kwijt en krijgt het meer en meer van een advertising platform. Los daarvan is het een fijn lijstje met duidelijk verbeteringen, benieuwd wat er volgt!


    27 december 2012 om 16:07
    ali

    Hoe kun je een thema instellen dan?

    Ik kan deze instelling nergens in mijn Facebook vinden..


    27 december 2012 om 16:57
    Annie Maessen

    Zit je hier aan vast of kun je terug naar standaard. Niet iedereen is er blij mee merk ik.


    27 december 2012 om 17:02
    Corinne Keijzer

    @Sanne Klopt, op de mobiele devices zijn ook verschillende veranderingen. Die jij noemt, maar ook het poken bijvoorbeeld (die ik zelf ook vrij nutteloos vind, maar dat terzijde). Thnx voor je toevoeging!

    @Geert Eens. Heb nu al het idee dat veel bedrijven Facebook alsnog gebruiken als 1 grote reclamezuil. Niets mis met adverteren, maar alles met mate. Zal mij ook benieuwen waar het heen gaat.

    @Ali Nog niet bij iedereen is die functie van Thema’s uitgerold. Zo wel, dan zie je “themes” verschijnen, rechts bovenin de blauwe balk. Je ziet onder het kopje Privacyinstellingen, in deze blog, een plaatje waar je het op ziet staan (naast het slotje).

    @Annie Waar doel je precies op?


    28 december 2012 om 09:48
    Corinne Keijzer

    Hoi Rik, je hebt gelijk. Ik was zelf overtuigd van het feit dat “themes” een nieuwe optie van Facebook zelf was, maar niet dus. Maakt het op zich wel weer gemakkelijker voor de mensen die het graag willen toevoegen aan Chrome 😉

    Bedankt voor de melding in ieder geval, ik verwijder bij deze het stuk over themes uit het artikel.

    Voor wat betreft die tekst, we bedoelen hetzelfde maar kennelijk was ik daar niet duidelijk genoeg in. Ondertussen is het ook in de Nederlandse voorwaarden aangepast. We passen daarom deze tekst sowieso even aan aan de huidige omstandigheden, inclusief een link naar een mooi artikel met alle richtlijnen.


    31 januari 2013 om 16:57
    Mirry

    Hoi, Corinne.

    De veranderingen gaan zeker niet bij iedereen tegelijk in?

    Veel mensen hebben het al een tijdje over de verschillende status updates maar ik zie nog helemaal niks…..

    Jammer van de thema’s, zo gaat de hele ‘facebook’ look er een beetje aan! 🙁

    Groetjes


    5 februari 2013 om 12:02
    Gerben

    Ik sluit me aan bij Mirry, ik zie bij mijn pagina’s (nog) geen enkele verandering.

    Informatie over het hoe en wanneer van dit soort veranderingen lijken me essentieel, nu is het erg verwarrend en je zou bijna het idee krijgen dat je iets moet/kunt doen om de nieuwe timeline van FB te krijgen…


    19 maart 2013 om 11:40
    Corinne Keijzer

    hoi Mirry en Gerben,

    ik snap jullie volledig, maar het is voor niemand te voorspellen wanneer bepaalde aangekondigde veranderingen op Facebook in werking treden. Facebook is nu bezig met de uitrol van de nieuwe tijdlijn. Zelf heb ik hem al, maar dat geldt voor veel anderen nog niet.

    Evenals GraphSearch (hier in deze blog nog niet genoemd, maar is een van de meest recente ontwikkelingen), de nieuwe sociale zoekmachine optie van Facebook, die is al bij velen terug te vinden, maar die heb ik dan zelf bijvoorbeeld nog steeds niet. Ondanks dat ik mezelf op een wachtlijst had gezet zelfs.

    Dus hoe graag ik, of iemand anders, het ook zou willen, we kúnnen geen datum aangeven wanneer de veranderingen ingaan. Zodra je er iets voor zou moeten instellen meld ik dat er uiteraard bij 🙂


    24 maart 2013 om 14:30
    sarah

    hoi corinne,

    bij mij zijn de aanpassingen wel doorgevoerd. Ik snap alleen niet hoe ik kan zien welke evenementen mijn vrienden attenden aangezien het kopje ‘events’ weg is dat bovenaan de pagina was bij de oudere tijdlijn. Waar kan ik die nu vinden?

    Groetjes,

    Sarah


    26 maart 2013 om 12:03
    Simone

    Mooi verslag. Nog een vraagje. Wat betekent ‘gemaakte verslagen’ in de statistieken van je pagina? Onder een post zie ik nu bijvoorbeeld staan: ’16 betrokken personen, 12 klikken op een link, 1 overige klik, 2 gemaakte verslagen”. Weet iemand wat dit betekent?


    5 april 2013 om 08:44
    Corinne Keijzer

    @Simone: Dank je wel!.

    Een gemaakt verslag is een like, share of reactie, oftewel, iemand heeft er iets mee gedaan.

    groet Corinne


    9 april 2013 om 19:23
    Miek Schenk

    Ik krijg sinds deze week ineens voortdurend “voorgestelde pagina’s” in mijn nieuwsoverzicht op Facebook, heeft u enig idee hoe ik dit uit kan zetten, ik heb via firefox al div. add-ons uitgeprobeerd die dit zouden blokkeren maar die zijn vervolgens op hun beurt weer geblokkeerd door Facebook. Ik heb geen enkel probleem met advertenties in de rechter balk van de layout maar wil ze perse niet tussen mijn nieuwsberichten.

    Groet Miek


    27 april 2013 om 13:57
    michel

    Kan iemand mij vertellen wat ‘overige klikken’ inhoudt bij een Facebook post op een bedrijven pagina?


    23 april 2014 om 15:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!