Crowdsourcing en de wereld van nu

14 juni 2013, 10:59

Iets meer dan een maand geleden was het pittoreske LouvainLaNeuve (België) omgetoverd tot een inspirerend broeinest, tijdens de eerste lokale TEDx-conferentie. Een van de talks van die dag is zojuist op internet verschenen, en deel ik graag met de Marketingfacts-lezers: een verhaal dat ik samen met Robert van Meer als enige Hollanders on stage heb mogen houden. En ja, de druk was lekker hoog, helemaal na verschillende Nederland-grappen vooraf. The idea worth spreading: hoe crowdsourcing onze wereld van nu positief kan beïnvloeden. Concreter passeerden een aantal belangrijke levensthema’s de revue, beïnvloed door crowdsourcing, zoals de zorg, onze directe omgeving en werkgelegenheid. Maar vooral ook de economie en met name marketing wereldwijd. En dit laatste punt deel ik afsluitend graag met jullie, op dit online podium.

Introductie

In de talk pleiten we dat crowdsourcing inmiddels een erkende methodologie is om consumenten te betrekken. Om marketingvoordelen te behalen, maar ook om vraagstukken mee op te lossen. Sinds de oudheid geloofden we al in het betrekken van de burger (denk maar eens aan de Wanted-posters), en nu zie je dat elk reclameblok en vele Facebook-pagina’s een oproep doen aan hun doelgroep. Maar nog steeds is het C2B-landschap behoorlijk onbenut. Zonde, want, zoals in de TEDx-talk wordt verteld, crowdsourcing kan de meest belangrijke thema’s in ons leven verbeteren.

Marketing

De hele economie draait om het feit dat we zo waardevol mogelijk voor anderen proberen te zijn. Het aanbod moet ‘passen’ bij de vraag van de consument. Traditioneel bestond de wereld uit het bedenken van plannen en uitvoeren van ideeën om een bepaalde markt te veroveren en marktaandeel te winnen. Maar als je nagaat wanneer je nu echt waarde creëert, dan gebeurt dit slechts op de momenten dat de consument interactief met je is: wanneer hij consumeert, praat of nadenkt over je. Kortom, de daadwerkelijke waarde komt altijd tot stand in een proces van co-creatie met de consument. En daar dienen bedrijven anno de 21e eeuw feilloos en slim op in te spelen.

Het goede nieuws: het is tegenwoordig stukken makkelijker en goedkoper om 1-op-1 met je klanten te zijn. Om met ze te praten en ze te betrekken. Om die optimale waarde te creëren. Opeens kan je vragen wat ze willen, zonder ruis. Marketing wordt zo een spel zonder beperkingen.

Overige ideeën 'worth spreading'

Wat highlights uit de andere levensthema’s.

De zorg

  • Menig patiënt ligt dagen, soms weken, met verveling in ziekenhuizen. Waarom vragen we ze bijvoorbeeld niet hoe de wachtkamer van 2020 eruit moet zien? Goed voor het ziekenhuis en de patiënt, die een intellectuele outlet krijgt.

  • Waarom zijn er niet meer wetenschappers die een crowd gebruiken door gamification. Zoals Fold-it, waarin er door 57.000 gamers een gigantisch resultaat werd behaald.

Ruimtelijke ordening en buurtveiligheid

  • Het is tijd voor meer lokale gemeenten om burgers platforms te bieden, waarbij je als bewoner pijnpunten en ideeën voor jouw buurt kan geven. Om zo je eigen buurt te boosten.

  • Landelijke overheden zouden burgerparticipatie een stuk hoger op de agenda moeten plaatsen. We vonden een schitterend voorbeeld waarin de Nederlander mee mocht denken over een ‘cold case’, om de politie nieuwe denkrichtingen in het onderzoek te geven. Als een modern Cluedo, via Facebook.

Werkgelegenheid

  • Veel mensen zijn op het moment werkloos. In de EU is dit percentage zelfs meer dan 11 procent. Velen staan te popelen om waarde te creëren en om hun skills in te zetten. Het is een weggegooide kans als je daar niets mee doet. Veel werklozen zijn ook erg bereid om met bedrijven mee te denken, om zichzelf te profileren, en hoeven geen financiële vergoeding. Dit vergroot hun kansen op de arbeidsmarkt vergroot, en helpt de organisaties te innoveren.

Geluk

De talk wordt afgesloten met een meer overkoepelend ‘levensthema’: namelijk geluk.

Wie bekend is met de film Into the Wild, herinnert zich misschien wel de slotscène. Chris McCandless, die niet gelooft geluk te kunnen vinden in de materialistische wereld, geeft zijn volledig collegegeld voor een Amerikaanse Universiteit weg aan een goed doel en vertrekt met de horizon naar Alaska. Na een lange reis, bereikt hij eindelijk zijn doel, maar beseft dan iets:

“Happiness is only real when shared.”

En dat is direct de essentie van crowdsourcing. Delen, meedoen en elkaar helpen maakt ons blij en brengt ons verder. Er is alleen één voorwaarde: je moet jezelf open stellen en vragen…

Tim Meuleman
Co-auteur De C2B revolutie, ondernemer, spreker bij C2B

Auteur, spreker, Managing Partner bij C2B: een bureau dat met crowdsourcing, co-creatie, iBeacon en NFC chips de ideale klik met de consument levert.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Regina Hoekstra

    Ik zou mezelf graag willen aanmelden omdat ik C2B erg interessant vind en ik momenteel een lumineus businessplan in mijn hoofd heb zitten, waarin ik C2B goed zou kunnen toepassen. Helaas stuit ik in het aanmeldingsformulier op een fout. Door een lay-out fout is het niet mogelijk om het ‘herhaal wachtwoord’ vak in te vullen !

    Mvg;

    Regina Hoekstra


    23 juni 2013 om 09:08
    Tim Meuleman

    Ha Regina,

    Ben benieuwd naar je ideeën. Als je wilt, kan je me direct bereiken op tim [a] c2b.nu…

    Groet!


    24 juni 2013 om 08:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!