Crowdfunding Day 2015: Pebble en Kickstarter voor het eerst in Nederland

Crowdfunding Day 2015: Pebble en Kickstarter voor het eerst in Nederland

Ondernemers hebben crowdfunding al omarmd. Het fenomeen staat op het punt om door te breken bij het grote publiek. Ik was op de Crowdfunding Day 2015, het grootste crowdfundingcongres in Europa. Het was een mengeling van crowdfundingplatforms, waaronder Kickstarter, succesvolle crowdfunders, waaronder Pebble, bankiers en ondernemers. Ik zag hoe verschillende werelden elkaar ontmoeten, om samen de voordelen van crowdfunding te ontdekken.

Crowdfunding is over 2 jaar mainstream volgens de voorzitter van branchevereniging Nederland Crowdfunding. Waar crowdfundende ondernemers zich een aantal jaar geleden zich nog afzetten tegen banken, lijkt het tij nu langzaam te keren. "Het is nog geen huwelijk, maar er wordt al wel geflirt", aldus Simon Douw van Douw&Koren, initiatiefnemer van de Crowdfunding Day.

Crowdfunding verandert financiering fundamenteel

Secretaris-generaal van het Ministerie van Economische Zaken Maarten Camps legt uit dat ondernemers nog steeds naar de bank gaan, maar ook steeds vaker alternatieve bronnen aanboren. Ze zoeken naar een mix van financiering. Directeur Rabobank Nederland Paul Dirken zegt dat ondernemers nog steeds een goede financiële basis nodig hebben, die traditionele financiering biedt. Ze willen echter ook de voordelen en flexibiliteit van andere soorten financiering benutten. Banken zullen hierin mee moeten bewegen. Maarten de Jong noemt deze mix 'funding met fun’, maar met voldoende bescherming voor de investeerder.

Maarten Camps constateert dat er een structurele en fundamentele verandering in de wijze van financiering van bedrijven gaande is, vergelijkbaar met de VOC. Dat was het eerste bedrijf waarin mensen konden participeren. Het is volgens hem goed voor ondernemers, investeerders en de economie.

Het draait allemaal om de community

Op de Crowdfunding Day deelden veel ondernemers en crowdfundingplatforms hun ervaringen en talloze tips om je crowdfundingcampagne tot een succes te maken. Over één ding waren ze het allemaal eens: succesvolle ondernemingen hebben geen crowd, maar een community. Geen onbekende massa mensen, maar een groep van betrokken mensen waar je een band mee hebt.

De twee meest bijzondere sprekers waren wat mij betreft Benjamin Bryant van Pebble en Jon Leland van Kickstarter. Zij deelden hun visie over het betrekken van hun communities.

Benjamin Bryant van Pebble spreekt op de Crowdfunding Day 2015

Pebble haalt waardevolle feedback op uit hun community

Benjamin Bryant van Pebble, oftewel de crowdfundingpioneers die via 2 Kickstartercampagnes meer dan 30 miljoen dollar voor hun smartwatch hebben opgehaald, was duidelijk. Via hun community krijgen ze waardevolle steun en feedback. Ze ontdekten dat notificaties krijgen via je smartwatch de allerbelangrijkste feature was. Door dit inzicht konden ze hier in een vroeg stadium op focussen. Zo konden ze deze feature écht goed maken.

Uit het publiek komt de vraag of Pebble voortaan Kickstarter als hun marketingplatform blijft gebruiken. Benjamin legt uit dat ze zich nu richten op de net afgeronde campagne. Ze zullen per keer kijken wat het beste past. Dat toekomstige projecten altijd een 'community focused endeavor' zullen zijn, staat volgens hem vast. Met andere woorden: hun backers (mensen die geld gegeven hebben) zijn wat hem betreft belangrijker dan winst of aandeelhouders.

Jon Leland van Kickstarter spreekt op de Crowdfunding Day 2015

Kickstarter zet community op de eerste plaats

Jon Leland van Kickstarter sluit zich helemaal aan bij de communitygedachte. Voorheen konden volgens hem alleen grote bedrijven met veel kapitaal technologisch geavanceerde producten maken. Nu kunnen onafhankelijke individuen en kleine groepen dat ook, dankzij platforms als Kickstarter. Uiteraard niet zonder de backers, die volgens hem nog wel eens ondergewaardeerd worden. "Zij maken dit net zo mogelijk als de creators." Zijn lijfspreuk is dan ook 'create something to share with others'. Hij zegt er direct achteraan dat dit ook een call-to-action is, een oproep aan iedereen om iets met elkaar te gaan maken. Jon zegt dat hij iedere dag gave innovatieve projecten op Kickstarter voorbij ziet komen, alsof de toekomst voor zijn ogen ontvouwd: "the future is fascinating to watch".

Kickstarter breidt momenteel snel uit in Europa, onder andere naar Duitsland en Frankrijk. Ze kijken ook naar alternatieve betaalmethoden. Bij dit soort keuzes staat de community ook altijd op de eerste plaats. Het doel is om alles zo transparant en integer mogelijk te houden, voor zowel de creators als de backers.

“Crowdfunding groeit hard buiten startupwereld”

We kijken terug op een inspirerende Crowdfunding Day met meer dan 700 bezoekers. Een dag waarop verschillende werelden bij elkaar kwamen.  Een dag waarop duidelijk werd dat crowdfunding meer oplevert dan alleen geld. Het is een nieuwe manier van ondernemen. Je bouwt niet alleen aan een product, maar ook aan een community gelijkgestemden.

Na afloop sprak ik initiatiefnemer Gijsbert Koren van Douw&Koren: "Vandaag maken we echt een stap. Crowdfunding groeit momenteel hard buiten de startupwereld. Organisaties moeten echter geholpen worden de voordelen en risico's van crowdfunding te begrijpen. Daarom is het belangrijk dat eerst hun gidsen, de banken en organisatie-adviseurs, crowdfunding niet alleen snappen, maar er actief ervaring mee opdoen. De tijd van toekijken vanaf de zijlijn is voorbij." Als dat lukt, liggen de voordelen van crowdfunding voor velen binnen bereik. Wat mij betreft heeft Crowdfunding Day 2015 daar een goede bijdrage aan geleverd.


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.