Coosto lanceert publiek toegankelijke merkenindex

Coosto lanceert publiek toegankelijke merkenindex
, Coosto
@RensDietz

Vandaag hebben we vanuit Coosto de Coosto Index gelanceerd, een publiek toegankelijke merkenindex gebaseerd op het aantal Twitterimpressies. De Coosto Index vergelijkt het aantal impressies op Twitter van honderden merken met elkaar. De merkenindex baseert zich op Nederlandse Twitterdata, maar zowel Nederlandse als buitenlandse merken worden tegen het licht gehouden. Naast de algemene merkenlijst worden verschillende branches met elkaar vergeleken en is het voor iedereen mogelijk zijn eigen merk in te voeren. De Coosto Index is gratis en voor iedereen beschikbaar.

Wat is een Twitterimpressie?

Een impressie op Twitter is het aantal keren dat een merk in een Nederlandse tweet aan iemand getoond is. We berekenen deze score door per tweet waarin het merk voorkomt het aantal volgers van de schrijver bij de score op te tellen. Als Coosto op Twitter praat over ING, dan worden de ruim 2.000 Twittervolgers van Coosto bij de score van ING opgeteld. Als ik met mijn persoonlijke account ook iets over ING zeg, of ik retweet de tweet van Coosto, worden mijn Twittervolgers bij de score opgeteld.

Volgers worden niet ontdubbeld, omdat iemand die beide accounts volgt het bericht in twee verschillende tweets ziet (dus ook: twee impressies). Interacties worden uiteraard niet meegenomen, omdat deze interactietweets niet voor alle volgers zichtbaar zijn. Waarom impressies? Omdat wij vinden dat het aantal volgers meer zegt dan het aantal berichten (één tweet van iemand met 40.000 volgers zegt meer dan vijf tweets van schrijvers met 100 volgers).

Over de Coosto Index

De merkenindex toont in de lijsten de data van de afgelopen week. Als je achter een merk 654k ziet staan, houdt dat dus in dat het betreffende merk 654.000 impressies heeft gehad op Twitter in de afgelopen week. De Coosto Index wordt iedere dag in de vroege ochtend geactualiseerd. De data die worden getoond, zijn dus altijd bijgewerkt tot en met gisteren, zoals bovenaan zichtbaar is in de Coosto Index. 

 
Screenshot van de Coosto Index. De pijlen tonen de stijgers en dalers. Het getal is het aantal impressies van de afgelopen 7 dagen. Door te klikken op een van de lijsten wordt ook het sentiment getoond en het aantal dagen dat een merk op een positie vast staat.

Bij de lijst van topmerken en branches is het mogelijk te sorteren op impressies of sentiment. Als je doorklikt op een specifiek merk zie je dat de wekelijkse data worden uitgebreid met een impressiegrafiek en sentimentgrafiek van de afgelopen maand. Deze data kun je vergelijken met twee andere merken. Hiermee heb je een perfect beeld in de tijd van wat er gebeurt rondom het betreffende merk. Alle overzichten zijn te delen via sociale media of te printen als PDF.

Eigen merk invoeren: marketingsites vergeleken

We weten dat we lang niet alle merken in de Coosto Index hebben opgenomen. Daarom kun je ook zoeken op je eigen (merk)naam. Je meet eenvoudig hoeveel impressies jouw merk heeft op Twitter en vergelijkt dit met andere merken. Speciaal voor deze blog heb ik Marketingfacts vergeleken met collega-marketingsites Frankwatching en Dutchcowboys:

Ik zou zeggen: test het uit op index.coosto.com en laat weten wat je ervan vindt! 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Ik checkte het al met Tweetreach, maar dan moet je alles zelf opzoeken.... handige index daarom ;-)

    Ben benieuwd of er ook rekening wordt gehouden met de zogenaamde "promoted tweets"?
    Deze worden door merken ingezet en dit "betaalde" verkeer geeft mijns inziens een vertekend beeld als deze meegenomen worden in de index.

    Hoor graag van je Rens.

    Gr. Hans
    @OMAlkmaar

    geplaatst op
  • Hoi Hans,

    Mooi dat je het zo ervaart! Daarbij is het voordeel t.o.v. Tweetreach dat je hier geen account hoeft te koppelen, dus je kunt eenvoudig benchmarken. Ook wordt er meer meegenomen dan mentions.

    Bij 'promoted tweets' nemen we alleen de volgers van het account zelf mee, dus niet de 'gekochte impressies'. De reden daarvoor is dat je anders een hoge plaats in onze index kunt kopen. Dan is het hek van de dam natuurlijk ;-).

    Groeten,
    Rens

    geplaatst op
  • Ziet er goed uit. Goed dat het sentiment toegevoegd is (mag nog wel wat prominenter wat mij betreft), want alleen aantal impressies geeft nog niet zo veel info voor de merken zelf.

    geplaatst op
  • Ah, hier vind ik de antwoorden die ik in het artikel op Emerce niet vond.

    Wat jullie hier meten zijn niet het aantal impressies, maar het aantal potentiële impressies. Je impliceert hiermee dat ik de hele dag naar mijn timeline zit te staren. Als ik een tweet stuur aan duizend volgers wil dat niet zeggen dat alle duizend op dat moment hun timeline controleren, laat staan mijn bericht over het merk in zich opnemen. Met het aantal berichten waarin een merknaam is genoemd heb je tenminste nog een absoluut aantal. Dit is gissen naar het bereik dat je hebt. Daar kun je toch niet de voorkeur aan geven?

    Corrigeer dan op z'n minst naar het gemiddeld aantal tweets dat iemand leest op een dag. Daar scherp je het al een klein beetje mee aan. Leuk voor de expert die ineens een enorm bereik lijkt te hebben, maar ik hoop dat marketeers er geen gewoonte van maken te rapporeren op deze metric. Lijkt me een stap terug in de tijd.

    geplaatst op
  • Er wordt alleen binnen Twitter gemeten toch? Maar wat zegt dat over de rest van Nederland die niet op Twitter zit? Is Twitter uberhaupt representatief voor de opinie van Nederland (ers) ?

    geplaatst op
  • Hi Yoshi en Aldo,

    @Yoshi: je hebt gelijk, het gaat om het maximum potentieel bereik. Net zoals bij online advertising heb je geen garantie dat alle impressies daadwerkelijk worden waargenomen. We claimen dan ook niet dat we hiermee bereikcijfers presenteren.

    Het zou jammer zijn als marketeers slechts deze metric rapporteren, maar wat ons betreft (en ook: wat onze gebruikers betreft) is het een waardevolle toevoeging op andere social metrics die gerapporteerd worden. En het is dus ook niet verkeerd als daar bijv. ook wordt gekeken naar het aantal tweets dat iemand leest op een dag. Wij presenteren de Coosto Index dan ook niet als de heilige graal of de oplossing op alle social vraagstukken.

    @Aldo: inderdaad, alleen Twitter. Nee, dat is niet representatief, hoewel er dankzij de hoeveelheid (macht van de massa) wel iets over te zeggen is. Zie daarvoor ook deze analyse van het CBS.

    Groeten,
    Rens

    geplaatst op
  • hoi Rens,
    mooie ontwikkeling, maar mij te kort door de bocht...

    Is het niet eerlijker om van "actieve volgers" (bijv. gebaseerd op minimale kloutscore of iets dergelijks) uit te gaan in plaats van het totaal aantal volgers? Het gaat toch altijd nog steeds om kwaliteit, niet om kwantiteit.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.