Content spinning: de routes van een metrolijn

Haal méér uit je content

Content spinning: de routes van een metrolijn
, MCB
@evlems

Er is een nieuwe trend in Contentland: contentmarketeers die klagen over de grote hoeveelheid content, en die zich verontschuldigen dat ze er weer wat bijgooien. Ik doe dat niet, en wil zelfs zonder gêne weer een ‘nieuwe’ term introduceren: 'content spinning'. Het woord ‘nieuw’ staat tussen haakjes omdat de term al langer bekend is, maar nog een erg negatieve klank heeft. En dat terwijl het idee achter ‘content spinning 2.0′ op mij overkwam als een soort ‘heilige graal’ op het gebied van contentmarketing: “Dit wordt de toekomst”, dacht ik en heb enkele IT-studenten een ‘content generator’ laten ontwikkelen. Het leek me interessant om Jeroen Engeler, de grootste deskundige in de Benelux op het gebied van content spinning 2.0, enkele vragen over het onderwerp te stellen. En aan het eind van het interview volgt nog een schokkende ontboezeming.

EV: Content spinning roept negatieve associaties op?
JE: Dat klopt, tot voor kort beperkte het ‘spinnen’ van content, oftewel het hergebruiken ervan, zich tot software die zinnen herschreef om Google om de tuin te leiden en het te presenteren als nieuwe content. Ik noem dat content spinning 1.0, en Google houdt er helemaal niet van. Je wordt er zelfs voor afgestraft doordat Google je minder ‘vindbaar’ maakt.

EV: En hoe is content spinning 2.0 anders dan?
JE: Met content spinning 2.0 heeft Google geen moeite, integendeel. De insteek is namelijk ‘differentiatie’: omdat mensen verschillen, bied je dezelfde content op verschillende manieren aan. Heel belangrijk is wel dat je irritatie voorkomt: individuele lezers van je content moeten niet het gevoel krijgen dat je ze ‘spamt’.

EV: Op verschillende manieren content aanbieden? Je bedoelt tekstueel of visueel?
JE: Zo eenvoudig is het niet. Ik heb een ‘metrolijnenmodel’ gemaakt waarmee je kunt laten zien op welke manieren je kunt ‘spinnen’. Maar voordat je keuzes maakt wat betreft kanaal, perspectief en format moet je eerst een stapje terug doen en focussen. Dit alles omdat je net als Google wilt zorgen voor relevantie.

Content Spinning MCB

EV: Focussen?
JE: Precies. Links in mijn model laat ik zien waar je allereerst op moet letten: wie is mijn doelgroep, in welke fase van het koopproces zitten ze, en wat is de actie die je van hen wenst? Om met het eerste te beginnen: klanten zijn natuurlijk het belangrijkst als doelgroep, maar je hebt ook met beïnvloeders te maken. Zo zal een architect vooral kijken naar designaspecten, terwijl de klant vooral functies belangrijk vindt. En wat betreft het koopproces: iemand die vooraan in dit proces staat, heeft natuurlijk andere informatiebehoeften dan iemand die al in de laatste koopfase zit. En veel van je ‘spinning’ hangt tenslotte af van de reactie die je wilt: wil je überhaupt dat ze reageren en zo ja: wil je dat ze alleen lezen, ook delen of nog iets meer?

EV: En zodra je dit alles weet, kun je fijn gaan spinnen?
JE: Bijna. Allereerst bekijk je bij elke ‘spin’ welk kanaal je kiest (bijvoorbeeld mail of social media) omdat de voorkeur hierin per persoon verschilt. Dat is de groene lijn in mijn model. En daarna kijk je ook naar het perspectief, de gele lijn: neem je de klassieke sales-aanpak en praat je alleen maar over de positieve dingen, of ben je eerlijk en geef je toe dat jouw product ook zijn beperkingen heeft? Dat laatste heeft natuurlijk steeds meer de voorkeur. Zodra je deze zaken weet kan de ‘spin’ beginnen.

EV: Eindelijk. Dus dan kies je een ‘format’?
JE: Precies, dat zie je in de rode lijnen. Stel dat je een marktonderzoek hebt gedaan bij je klanten, en wilt de resultaten daarvan delen. Dat kan op verschillende manieren: sommige mensen besnuffelen het liefst de tabel met enquêteresultaten, anderen bekijken het liefst een grafiek, en weer andere ‘lezers’ willen een beschrijvende tekst doornemen. Dat zijn allemaal verschillende formats om te ‘spinnen’.

EV: En het idee is dat je zoveel mogelijk ‘spint’, toch?
JE: Nee, zeker niet, en daar moeten jullie met je content generator ook goed op letten. Net als Google wil je individuele mensen niet irriteren, maar wel relevant zijn. Dat betekent dat je vooral op ‘kwaliteit’ moet schakelen, en niet op ‘kwantiteit’. Zoals ik content spinning 2.0 zie, kun je beter te voorzichtig zijn dan te agressief. Uiteindelijk werkt alles het beste als jouw intentie in lijn ligt met die van Google. Net als Google moet je de lezer centraal stellen. En dat betekent dus ook dat je flexibel bent, en je content aanpast aan zijn of haar voorkeuren. Zolang je denkt vanuit de ontvanger van de content is ‘content spinning 2.0′ eigenlijk best eenvoudig, ik kan het iedereen aanbevelen!

Ontboezeming

Het interview met Jeroen Engeler heeft nooit plaatsgevonden, bovenstaande tekst is een ‘spin’ van zijn whitepaper "Content Spinning 2.0" bij MCB. Jeroen is dus student, maar ongetwijfeld op dit moment een van de grootste deskundigen op het gebied van ‘content spinning’ in de Benelux, en over enkele weken zal Google dat hopelijk bevestigen. Jeroen gaat namelijk de komende twee weken meerdere spins van zijn rapport online plaatsen, om te zorgen dat hij op dit terrein de ‘thought leader’ wordt. En dat bewijst dan ook meteen of de aanpak werkt.

Credits afbeelding: Kévin VolVaneille (CC)


Delen

0
7


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Zet je me toch weer aan het denken, is spinning per definitie niet outbound?

    geplaatst op
  • Nee, het spinnen doe je 'achter de schermen', de spins zet je online om gevonden te worden. Met social media kun je wel aandacht aan elke 'spin' geven, maar dat moet je dan wel doordacht doen: whitepapers op LinkedIn en infographics op Pinterest bijvoorbeeld. Een individuele lezer moet in elk geval nooit het gevoel krijgen dat deze gespamd wordt.

    geplaatst op
  • de outbound of inbound discussie is te zwart/wit geworden en volgens mij te kort door de bocht. Het gaat om het aanpassen van inhoud én vorm aan de doelgroep. Dan kun je best een middelenmix (of spinmix, hoe je het dan ook noemt) samenstellen met out- en inbound componenten.

    Wederom complimenten edwin: toffe post, creatief en waardevol.

    geplaatst op
  • @Marcel: ik geef toe dat er een grijs gebied is, en daar discussier ik ook het liefst over met mensen. En bedankt voor je compliment, alhoewel bij deze blog de meeste credits naar Jeroen gaan natuurlijk.

    geplaatst op
  • Weer een goede blog Edwin! Ik ben zeer benieuwd naar de uitkomsten van Jeroen zijn onderzoek!

    geplaatst op
  • Dank je Hanneke. Dit blog stond ook al na 1 dag bovenaan bij Google als je zoekt op 'content spinning', dus dat is bemoedigend. Ik zal je belangstelling aan hem doorgeven.

    geplaatst op
  • Hi Edwin,

    Wat me nog niet helemaal duidelijk wordt in je artikel is of content spinning nu sec het hergebruiken van content betreft, of een soort automatisch systeem waarin hij iets van plek A naar plek B doorplaatst?

    geplaatst op
  • Goede vraag. Het doel bij content spinning is dat je je 'content' (bijvoorbeeld de resultaten van een marktonderzoek) op verschillende manieren presenteert, zodat ieder zijn of haar favoriete 'format' krijgt. Zo zijn er mensen die liever grafieken kijken en anderen die liever een interview met de onderzoeker lezen (of zoals in het geval hierboven: een nep-interview). Ik heb een systeem laten ontwikkelen in de afgelopen maanden waarmee je vanuit een Excel-bestand in staat bent om verschillende formats automatisch te genereren: rapporten, persberichten, grafieken, tabellen etc. Maar je moet dat wel 'met de hand' op de juiste plekken plaatsen zodat je irritatie voorkomt.

    geplaatst op
  • Volgens mij is dit artikel zelf spinning van Edwin.
    'Metaspinning' zou ik bijna zeggen.

    geplaatst op
  • Heel opmerkzaam Marcel. En het klopt ook wel, ik verberg het ook niet.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.