Consumenten vervreemden van alles en iedereen – ook van jouw merk

Consumenten vervreemden van alles en iedereen – ook van jouw merk
, LEWIS
@gijsmoonen

Ook ik zat vorige week zondag gekluisterd aan de buis voor een schitterende aflevering van VPRO Tegenlicht. In een donkere kamer ratelde Douglas Rushkoff drie kwartier door over onze perceptie van tijd en dat we ‘always on’ zijn. Het betoog van de mediatheoreticus over de nieuwe samenleving intrigeerde en gaf stof tot nadenken. In de 45 minuten dat Rushkoff aan het woord was, rees bij mij (ook weer) het besef dat merken hun communicatie drastisch moeten veranderen. We vervreemden van elkaar, dus we moeten op zoek naar de ultieme manier om in dialoog te blijven met de consument.

Douglas Rushkoff sprak bij VPRO Tegenlicht bevlogen over de theorie van zijn laatste boek, Present Shock, When Everything Happens Now. Hierin betoogt hij dat de maatschappij is veranderd in een always on-samenleving, waarin we allemaal permanent bereikbaar willen of moeten zijn. Door de prikkels van telefoons, smartwatches, Google, Facebook en Twitter zijn we langzaamaan vervreemd geraakt van alles en iedereen in de 'echte wereld'.

Volgens Rushkoff zou het gemakkelijk moeten zijn om deze staat van vervreemding te doorbreken. In meerdere voorbeelden laat hij zien hoe de moderne communicatiemiddelen zinvol kunnen worden ingezet. Ogenschijnlijk is het simpel om weer relaties op te bouwen en te communiceren zonder te vervreemden. Leuk en aardig voor de digitale consument, maar ondertussen staan merken met lege handen. Als de consument van alles en iedereen vervreemd raakt, dan zal dit dus ook gelden voor de merken. En die willen op hun beurt juist relaties opbouwen met de consument. Wat nu?

Tijdens de Global PR Summit 2013 in november hoorde ik Rushkoff ook spreken over zijn theorie en dus pakte ik de afgelopen dagen mijn aantekeningen er weer eens bij. Want juist daar in Miami sprak de flamboyante spreker over de rol van merken in zijn beeld van de huidige maatschappij. Enigszins schokkend was de conclusie die Rushkoff daar op het podium trok: het conventionele merk zoals wij dat kennen is dood.

Rushkoff beargumenteerde dat in een always-on samenleving merken hun traditionele rol los moeten laten. Ze moeten niet meer op zoek naar erkenning voor hun producten of waarden, maar juist inzetten op realtime relevantie voor de doelgroep:

“Brands need to make themselves more immediately relevant. That doesn’t mean ‘flash in the pan’ publicity stuff. You have to keep arming your ardent supporters with the ammunition they need to champion you.”

Jong literair talent in een digitaal tijdperk

Het traditionele narratief waarin bedrijven zich richten op hun concurrentievoordeel is absoluut voorbij. Douglas Rushkoff zei in 45 minuten waar we ons als marketeers steeds meer bewust van zijn: we maken online makkelijker contact met mensen, maar het contact is veel vergankelijker.

Als je online een impact wil maken die blijft hangen (ook als iemand alweer met zijn snufferd uit zijn scherm is), zul je bijzonder entertaining moeten zijn (een goed of onderhoudend verhaal hebben), echte interactie moeten hebben vanuit een echt persoon en mensen helpen door nuttige informatie te delen waar ze echt iets aan hebben. Het liefst alledrie natuurlijk. Als je aan geen van deze drie voorwaarden voldoet, dan vervliegt je boodschap.

In mijn ogen gaat dit het beste als we gaan denken als schrijvers om het beste verhaal te kunnen overbrengen. Niet dat we allemaal romans moeten gaan schrijven, maar de drive en passie moeten hetzelfde zijn.

Onlangs kwam ik een video tegen van bestsellerauteur John Green. In deze video vertelt hij over zijn voorliefde voor het internet, maar belangrijker nog is zijn advies aan schrijvers in dit digitale tijdperk. Hoewel zijn boodschap gericht is aan jong literair talent, heb ik in tijden geen beter advies gezien aan online professionals.

“Every single day, I get emails from aspiring writers asking my advice about how to become a writer, and here is the only advice I can give: Don’t make stuff because you want to make money — it will never make you enough money. And don’t make stuff because you want to get famous — because you will never feel famous enough. Make gifts for people — and work hard on making those gifts in the hope that those people will notice and like the gifts.

Maybe they will notice how hard you worked, and maybe they won’t — and if they don’t notice, I know it’s frustrating. But, ultimately, that doesn’t change anything — because your responsibility is not to the people you’re making the gift for, but to the gift itself.”

Om in contact te blijven met de consument moeten we beseffen dat het creëren van het mooiste verhaal dat het publiek waardeert het belangrijkste doel is, elke dag opnieuw.  

Credits afbeelding: NPO, licentie: Alle rechten voorbehouden

Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • In bovenstaand artikel lees ik over 'magnetizing' in plaats van marketing. Pull in plaats van push. Geven tot je magneet gevuld is en dan kijken wie je aantrekt. Joyce Meuzelaar schreef daar ruim tien jaar geleden al een boek over.

    geplaatst op
  • Het gaat dus mis met termen als "de ultieme manier om in dialoog te blijven met de consument", zie ook de Cluetrain Manifesto, alweer 14 jaar oud maar nog steeds zeer relevant.

    Er is geen dialoog tussen 'brand' en 'consument' er is alleen een dialoog tussen mensen over producten / diensten, met of zonder vertegenwoordigers van 'het brand'.

    geplaatst op
  • Hallo Gijs,

    Mooi verhaal en helemaal mee eens! Niet bedrijven, maar mensen interacteren. In mijn praktijk zie ik dat nogal eens uit het oog verloren omdat bedrijven zich focussen op het bedrijfsresultaat. Maar, daarmee creëer je geen gelijkwaardige relaties. En die zijn wel nodig want: ´Er is geen ik zonder de ander, geen wij zonder zij´. Deze zin vormt daarom ook de ondertitel van mijn boekje: HIER BEN IK. Zie http://www.f-irma.nl.

    In het boekje beschrijf ik waarom en hoe organisaties hun communicatie anders moeten en kunnen inrichten. Na de lancering eind maart, werk ik nu aan de opzet van een clinic voor marcom managers om bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van ons vak. Als je het leuk vindt, spar ik daar graag een keertje met je over.

    Groet,
    Irma van Zand






    geplaatst op
  • Ivar,
    "Er is geen dialoog tussen 'brand' en 'consument' er is alleen een dialoog tussen mensen over producten / diensten, met of zonder vertegenwoordigers van 'het brand'."

    Die is er wel, tenminste als je deze dialoog wat abstracter beschouwt. Dit kan ook non-verbale communicatie zijn. De beleving van het merk — product/service — en de (nonverbale) reactie hierop is ook een dialoog. Deze dialoog gaat vooraf aan de dialoog tussen consumenten over het merk.

    Een goed voorbeeld is de NS.

    geplaatst op
  • Mooi betoog!
    Alleen vind ik de conclusie een beetje dun.
    Het creëren van het mooiste verhaal valt voor mij moeilijk te rijmen met directe relevantie.
    Minder verhalen, meer actie zou het moeten zijn als je het mij vraagt!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.