Blogview: Punt.nl

10 november 2005, 22:53

Punt.nlRegelmatig wordt me gevraagd naar voorbeelden van succesvolle weblogs in Nederland. En alhoewel de grote bedrijven het vooralsnog laten afweten, zijn er inmiddels tal van kleine ondernemers en ondernemingen die hebben laten zien wat weblogs kunnen betekenen in hun bedrijfsvoering. In de komende periode zal ik op Marketingfacts een aantal van deze voorbeelden de revue laten passeren.

Deze week aandacht voor de mensen achter een aantal Nederlandse weblognetwerken. Vandaag een interview met Henkjan de Krijger, de iniatiefnemer van het blognetwerk punt.nl.

Wanneer ben je begonnen met punt.nl?

De registratiedatum van de domeinnaam is 17-2-1997 maar eerst was het een cvbank. Nu te vinden op cvbank.nl. Een iets betere naam dan punt.nl aan de telefoon 🙂

Als weblogcommunity zijn we gestart in oktober 2003.

Hoe ben je op het idee van een weblognetwerk gekomen?

Door web-log.nl. We hebben het toen 1 op 1 gekopieerd en zijn daarna verbetering op verbetering door gaan voeren die weer door web-log.nl werden en nog steeds worden gekopieerd 🙂

Wat is je doelstelling met punt.nl?

Een goede winst maken door dit in 1 pakket aan je te verkopen:

1) Je internetadres

2) Je publicaties

3) Je bezoek

Wat heeft het je tot nu toe opgeleverd?

Het inzicht dat we er nog lang niet zijn. Het inzicht dat de vormgeving van de weblogs sterk moet professionaliseren en dus ook individualiseren. Het inzicht dat we ons moeten concentreren op de longtail. Het inzicht dat individuen uit die longtail zich ineens kunnen organiseren en het geluid van al die individuen aan kan zwellen tot een oorverdovend gefluister waar autoriteiten en bedrijven niet omheen kunnen. De macht ligt bij de consument. Die weten het alleen nog niet allemaal….

Verder: 26.000 betaalde domeinnamen.nl, 60.000 blogs waarvan 10.000 zeer actief en waarvan vandaag ongeveer 2500 betalende bloggers. Er staan 125.000 berichten online en er staan er ongeveer 25.000 in het archief. 400.000 foto’s in de fotoalbums.

Wat zijn volgens jou de belangrijkste succesfactoren?

De belangrijkste succesfactor is dat een mens aandacht wil. Door te posten op punt.nl krijg je dat. Als je aandacht aan anderen geeft krijg je aandacht terug. punt.nl faciliteert dit en gaat dit steeds meer en intelligenter faciliteren voor prive en zakelijke gebruikers. Als we het voor elkaar krijgen de juiste mensen met elkaar in contact te brengen ontstaan er relaties die de stabiliteit en groei van de community waarborgen en dus de inkomsten. Verder garanderen we dat punt.nl bannerloos is en blijft. Tenzij iemand er zelf voor kiest natuurlijk.

Waar staat punt.nl over een jaar?

Dan zijn onderstaande punten verder geintegreerd tot een publicatieplatform waarmee we voor iedere publicatie een sjabloon aanbieden. Van je CV tot je weblog en van je advertentie op marktplaats tot je zelfuitgebrachte mp3tje. We zullen ook sjablonen samen met partners aanbieden en die in het raamwerk integreren.

1) Je internetadres: Dan staan we samen met mijndomein.nl (een zusje van punt.nl wat binnenkort wordt geintegreerd met punt.nl) in de top 5 van de grootste hostingproviders van Nederland (mijndomein.nl heeft eind dit jaar 30.000 .nl domeinnamen geregistreerd).

2) Je site: Upload je eigen website – weblogsoftware of maak gebruik van de onze. Wil je iets specifieks publiceren bijvoorbeeld een CV kies dan een kant en klaar sjabloon van punt.nl wat je als voordeel biedt dat het strak op je eigen site staat en er op die publicatie ook het juiste bezoek komt. Ook is er dan een betere tool om je te organiseren in groepen.

3) Je bezoek: Iedere publicatie komt op je eigen punt.nl website EN op de juiste rubriekenwebsite van punt.nl nu al te vinden op rubrieken.punt.nl.

Rubrieken, ik noem dat sattelietsites, waar geld mee verdiend wordt krijgen een eigen voorkant op maat zoals bijvoorbeeld straks cvbank.punt.nl en uiteraard ook vacatures.punt.nl. Deze aggregaties trekken bezoekers die uiteindelijk op de website van het individu belanden.

Henkjan, heel veel succes met punt.nl!

Suggesties voor deze reeks van succesvolle zakelijke weblogs zijn uiteraard altijd welkom. Stuur een email naar [email]info@marketingfacts.nl[/email] of plaats hieronder een reactie.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    henkjan

    Dank voor de uitnodiging Marco !

    @ lezer:

    Reacties en kritiek stellen we zeer op prijs. Reageer en ik probeer hieronder een heldere reactie voor je te produceren.


    11 november 2005 om 06:30
    Jessica

    @boogaarts: volgens mij mogen punt.nl logs zich nu al verheugen op een goede vindbaarheid, maar nog beter is altijd welkom natuurlijk 😉


    11 november 2005 om 08:33
    June

    @boogaarts; De pleinen van toen zijn de thema weblog van nu maar waar de bezoeker een eigen stem heeft. Als ex medewerker van Interplein die des tijd verantwoordelijk was voor de pleinen sites, dacht ik laats nog aan dat we toch best wel goed bezig waren. En punt.nl heeft dat formule goed door getrokken in de hedendaagse weblog trend.


    11 november 2005 om 09:43
    henkjan

    Straks zullen er betere subrubrieken zijn zodat het individu binnen een hoofdrubriek weer kan differentieren. Bv onder auto’s kan je dan ieder automerk kiezen.


    11 november 2005 om 09:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!