Blogcommentaren en het belang van de sociale metric conversatieratio

Blogcommentaren en het belang van de sociale metric conversatieratio

Help, mijn blog krijgt geen commentaren! Ik hoor het vaker zeggen door bezorgde bedrijven die pas van start zijn gegaan met een blog. Om commentaren te krijgen moet je natuurlijk eerst een community hebben van mensen die je blog ook de moeite waard vinden. Bovendien zijn ze geen ‘must’. De commentaarcultuur is zeer verschillend in diverse landen en misschien zijn je posts gewoon supergoed. Ook zonder commentaren kan een blog erg populair zijn. Maar in veel gevallen is het nuttig om ze wel na te streven. En vooral om ze te meten.

Een corporate blog kan verschillende doelen nastreven. Je kent ze wel: de mensen en ‘brain juice’ achter de bedrijfsmuren tonen, een menselijker gezicht verwerven, SEO, branding en nog een rist andere doelen. Het is belangrijk dat je die doelen koppelt aan de noden en levenscyclus van je content marketing persona's.

Wie zijn blog ernstig wil gebruiken voor marketingdoeleinden, kan niet zonder een strategie, een verhaal, segmentering en een redactionele kalender.

Commentaren en conversaties in relaties

Eén van de taken van veel blogs is echter het opbouwen van relaties die tot meer moeten leiden. En daarbij moet je ergens starten: sociale connecties, zoals zogeheten volgers, fans, tweeters en retweeters, bijvoorbeeld. Die identificeer je dan en je probeert simpel gezegd verder te evolueren van een connectie tot een relatie die dan potentieel ook een zakelijk karakter kan aannemen of puur in de relationship marketing of branding sfeer blijft. De praktijken waarmee we die relatie ontwikkelen, noemen we dan, afhankelijk van de context, bijvoorbeeld lead management, community management enz.

Vanzelfsprekend ontstaat er een zeer directe link met mensen die commentaren op je posts geven. Zoals gezegd kunnen er verschillende redenen zijn waarom mensen er geen geven maar als je er geen krijgt, is dat vaak een signaal dat er iets mis is met je content.

Maak daarbij het onderscheid tussen mensen, zoals ik, die heel veel en op diverse plaatsen bloggen voor het plezier of wat dan ook, en de bloggers die voor bedrijven relaties willen aanknopen met een specifiek publiek via hun posts.

Het berekenen van de conversatieratio en wat je er mee doet

Als je geen commentaren krijgt, eens je blog een bepaalde kritische massa en zichtbaarheid verwerft, kan dat aan veel factoren liggen maar vaak betekent het eenvoudigweg dat je content niemand inspireert, aanspreekt of engageert. Je weekt met andere woorden geen reacties los, beroert de geesten niet en schrijft niet over wat je “lezers” bezig houdt.

Moet dat? Opnieuw: het hangt van je doelstellingen af maar de meeste bedrijven die ik ken willen wel degelijk, om het met een populair woord te zeggen, “conversaties”. En commentaren zijn de start van een conversatie (als je reageert natuurlijk). Bovendien: met een blog wil je “mensgericht” bezig zijn en in principe dus je content schrijven in functie van wat jij wil maar ook van wat je doelgroepen willen!

Het lijkt op het eerste zicht geen echte KPI maar het loont zeker de moeite om de conversatieratio van je blog eens te bekijken als je dialoog nastreeft.

Hoe doe je dat? Heel eenvoudig: deel het aantal commentaren door het aantal posts. Ik noem de metric conversatieratio omdat Avinash Kaushik hem zo benoemde als parameter onder het motto “are we having a conversation?” in een bijdrage over het meten van dat – meestal –op dialoog gerichte ding dat bloggen heet. Bekijk hem over de maanden en jaren heen en pas je content aan als je conversatie en dus relatie nastreeft.

Simpel toch?

O ja: uiteraard gebeuren de dialogen in verband met je blogposts ook elders (zoals op Twitter en Facebook) maar met de conversatieratio zoals Kaushik ze definieerde kun je echt wel al een heel stuk op weg.

Alleen meten is natuurlijk niet genoeg. Iets doen met de data is het belangrijkste.

Hebt u commentaar?


Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Vroeger noemden we dat de Conversatie-index welke ik een aantal jaren als KPI heb gebruikt voor Marketingfacts. Tegenwoordig vinden steeds meer discussies plaats op Twitter, Facebook en nu ook Google+. Wellicht tijd om eens te kijken of het mogelijk is om de CIx te bepalen over meerdere platformen heen!

    geplaatst op
  • Absoluut! Web Analytics 2.0 van Avinash is op dat vlak echt wel een "must read", in combinatie met Jim Sterne zijn "Social Media Metrics". Soms zijn dingen simpel he ;)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.