Ben jij al op snelheid? ‘High velocity’-optimalisatie is meer nodig dan ooit

29 september 2015, 22:51

Vorige week beschreef ik uit hoe een perfect opgeleid ‘A-Team’ je kan helpen met het groeien je business. Een belangrijke reden die ik onbesproken liet, was een voordeel van zo’n A-Team, namelijk het maken van snelheid in je optimalisatieproces. Waarom wil je hoge snelheid, oftewel high velocity, bij optimaliseren en wat zijn de voordelen daarvan?

Velocity’. Ook op de Digital Data Tips Tuesday, het altijd leerzame event van webanalisten.nl, kwam het begrip weer een paar keer naar voren tijdens de presentaties. Partijen als The Next Web (Martijn Scheijbeler) en Skyscanner (Colin McFarland), lieten in hun presentaties zien dat zij al een heel volwassen en vooral snelle manier van optimaliseren beheersen.

Snelheid is key bij beide partijen. En je moet ook wel. De wereld verandert sneller dan organisaties deze veranderingen kunnen omarmen. Voor je het weet, wordt je links en rechts ingehaald door je concurrenten. Gas er op dus!

‘Optimaliseren op de max’ wordt al veel langer geroepen in conversie- en optimalisatieland. Als je niet al je optimalisatiecapaciteit benut, laat je geld liggen als bedrijf. Er zijn dan plaatsen in je journey die je had moeten optimaliseren, maar die je onterecht links laat liggen. En geloof mij, we laten veel geld liggen met zijn allen.

Moestuin

Ik vergelijk dit altijd graag met een moestuintje. Stel je hebt sla, boontjes, aardappelen en worteltjes in je moestuintje staan. Nu heb je slechts één tuinman tot je beschikking die alleen de sla water geeft en verzorgt (een bijzondere situatie, ik geef het onmiddellijk toe). Dan durf ik je nu al te vertellen dat die boontjes, aardappelen en wortels het niet gaan redden.

Natuurlijk, die toevallige regenbui geeft de groenten de broodnodige voeding, maar door structureel deze groeten te negeren, gaat je oogst uiteindelijk toch mislukken. Zonde natuurlijk.

Zo is het ook met digitale optimalisatie. Als je maar op twee plaatsen per week optimaliseert, terwijl gezien je traffic en conversie veel meer optimalisatiecycli mogelijk waren, dan laat je nogal wat verbetermogelijkheden liggen. Je groei had heel wat hoger kunnen zijn dan die nu is.

Nu zijn er altijd redenen te benoemen dat het moestuintje niet goed verzorgd wordt. De belangrijkste reden zit ‘m wel in de cultuur en organisatie van een bedrijf. Ook gebrek aan kennis en budget zijn vaak oorzaken van niet of nauwelijks testen, maar daar is relatief snel wat aan te doen. Een businesscase is immers zo gemaakt en zeker als een bedrijf al een aantal testen doet, dus veel leert en langzaam richting winnende optimalisatiecycli gaat, is het snel te berekenen wat een factor 3 of meer aan testen je zal gaan opleveren.

De organisatie en cultuur van een bedrijf zijn echter vaak de hardere noten om te kraken.

Organisatie en cultuur

Vaak ontbreekt er binnen een bedrijf een testcultuur. Veel optimalisatieteams worden tegenhouden door legal & compliance, de huisstijlpolitie of een manager of ceo die nog niet overtuigd is van optimaliseren en dus liever geld in een redesign stopt – totaal niet datagedreven, geen enkele garantie tot meer conversies, maar het ziet er wel mooi uit, dat wel. In plaats van 1 test per week heeft men minimaal 1 of meerdere meetings per week, waardoor het testvolume flink wordt gedrukt door het typisch Nederlandse ‘poldermodel’.

Daarnaast blinken veel organisaties uit in het controleren van elkaars werk of het in hokjes stoppen van verantwoordelijkheden. Eerst drie stempeltjes halen bij de baas van de baas, dan pas aan de slag. Onnodig tijdrovend en geldverspillend, want een dag niet geoptimaliseerd, is een dag minder verdiend. Bedrijven als Skyscanner en The Next Web snappen dat.

Naar mijn mening heeft een organisatie die excelleert in continu optimaliseren de volgende eigenschappen:

  • Niemand is bang om fouten te maken.
  • Experimenteren wordt aangemoedigd en mag binnen bepaalde budgetten zelfs volledig zelfstandig.
  • Niemand is de baas van testing en optimaliseren.
  • Optimaliseren is geen job description, maar onderdeel van de cultuur.

Organisaties die zich bovenstaande cultuur aanmeten, waarbij versnelde verandering de nieuwe norm is, waarbij pionieren en innoveren is toegestaan en waarbij initiatieven niet worden doodvergaderd, dát zijn de organisaties van de toekomst.

Ja, het raakt een organisatie op allerlei gebieden, verandering doet pijn, maar het is naar mijn mening noodzakelijk om in de toekomst te overleven. Wanneer druk jij het gaspedaal wat dieper in?

Maurice Beerthuyzen
Conversion manager & strategist bij Nummer Negen consultancy

Oprichter en eigenaar van Nummer Negen consultancy. Ik optimaliseer (mobiele) websites en customer journeys bij mijn klanten. Ik verdeel mijn tijd tussen grote opdrachtgevers (zoals Efteling en eerder adidas) en het MKB. De issues zijn per klant anders, maar de uitdaging is bij iedere klant om de online prestaties te verbeteren maar vooral om meer te begrijpen en te leren van die bezoeker op de (mobiele) website. Ik heb het vak geleerd bij Interpolis en Rabobank, waar ik digitaal strateeg was en bij Online Dialogue, waarvan ik mede-eigenaar was.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!