Android-tablets zijn booming, de Kindle Fire is het voorbeeld

15 mei 2012, 13:27

Of is dit uiteindelijk toch niet helemaal het geval?

Het gaat lekker met de tablets. Zo heeft Danny eerder al een artikel geschreven over het feit dat we in 2016 eerder een tablet dan een desktop computer aanschaffen. Onderzoek van Comscore laat zien dat de Android tablet-markt niet stil zit, met de Kindle op dit moment aan kop.

De tablet van Amazon zag in november 2011 het levenslicht, en mocht zich in de laatste 2 maanden gigantisch populair noemen in Amerika. Waar in december 2011 nog 29,4% van de Abdroid tablets een Kindle betrof, in februari 2012 is dat gestegen naar maar liefst 55,4%. Het laat bijvoorbeeld de Galaxy Tab van Samsung achter zich (15,4%). De Motorola Xoom staat met 7,0% op de derde plek.

Size does matter

Met het populairder worden van tablets komen ook de variaties. Men moet immers wat te kiezen hebben. Hou je van groot, dan kies je al snel voor de Galaxy Tab of de iPad. Wil je het wat handzamer, dan kom je bijvoorbeeld uit bij de Dell Streak (5 inch). Volgens Comscore hebben metingen uitgewezen dat de grotere tablets een stuk meer bekijks krijgen dan de kleinere varianten. Zo hebben 10″ modellen ruim 39% meer pageviews dan de 7″ tablets en maar liefst 58% meer pageviews dan apparaten met een grootte van 5″.

Dit is bijzonder interessante informatie voor producenten van tablets. De markt ontwikkelt zich razend snel, en dan is het van belang om snel ergens op in te kunnen spelen. De tablets worden steeds kleiner en er blijft voor adverteerders dus steeds minder ruimte over om producten aan de man te brengen in tegenstelling tot de grotere modellen. Of ze moeten natuurlijk een manier bedenken om dit toch volledig tot zijn recht te laten komen op kleine schermen. Wordt ongetwijfeld vervolgt!

De feestdagen zijn voorbij, ook voor de Kindle

En toen was daar de International Data Corporation met nieuwe cijfers, die van het eerste kwartaal 2012. Hieruit bleek dat Apple's iPad 11,8 miljoen iPads (zowel de iPad 2 als de nieuwe versie) verscheept heeft, wat uitkomt op ruim 67,8% van het totaal aantal (17,4 miljoen)) verscheepte tablets.Tijdens de feestdagen was dit nog 54,7%. De Kindle was tijdens het kerstdiner de nieuwe nummer 2 (16,8 procent marktaandeel) in de tablet-markt, na het eerste kwartaal van 2012 zijn ze naar de 3e plek gezakt met een aandeel van 4%.

Paul van der Torre
Online Marketeer bij PeevdTee

Als allround online marketeer houd ik me bezig met de online zichtbaarheid van ZZP'ers en MKB bedrijven. Denk hierbij aan het ontwikkelen van websites, het schrijven van SEO teksten en de uitvoering van social media marketing.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Sam

    De Kindle Fire lijkt duidelijk minder verkocht te zijn dan in het vorige kwartaal, maar de cijfers die je noemt zijn verscheepte tablets. Vorig kwartaal was de introductie van de Kindle Fire en moesten de verkoopkanalen gevuld worden. Er zijn bergen en bergen van die dingen naar Best Buy, Target enz. verscheept en daarmee zijn dus voorraden aangelegd.

    Dit maakt aan de ene kant de keldering van het marktaandeel in de ‘wie heeft de meeste tablets verscheept’ (wat uiteindelijk een vrij nietszeggende statistiek is) verklaarbaar maar kan ook betekenen dat de Kindle Fire minder verkocht is dan gedacht werd in vorig kwartaal (er zijn immers nog voorraden).

    De Apple cijfers zijn trouwens wel verkopen, een belangrijk verschil natuurlijk.


    15 mei 2012 om 22:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!