Android op Instagram: iPhonography vs Andrography

5 april 2012, 10:15

Ontstaat er een klassenstrijd die de bestaande gebruikers wegjaagt?

Afgelopen woensdag was het zover. De populaire foto-deeldienst Instagram, die tot deze week exclusief voor iOS-gebruikers beschikbaar was, werd na lang wachten voor Android gelanceerd. Logische stap, want na iPhone komt vaak Android. Een ander gevolg ligt wat lastiger. Het onuitgesproken pijnpunt over technologie en wie er gebruik van maakt, wordt onbewust aangesneden. Verdraagt het creatieve iPhone-publiek de gewone Androiders wel op dit fotoplatform? En is dat wel het unieke aan Instagram, de imago-bewuste en smaakvolle iOS-community?

Instagram groeit door

De cijfers liegen er niet om. Per minuut zouden er 2000 gebruikers bij komen, maakte CEO Kevin Systrom bekend tegenover de NY Times. Een logische en vooral kansrijke stap. Het bereik voor Instagram wordt ineens ontzettend vergroot, waardoor ze waarschijnlijk in rap tempo zullen doorgroeien naar de 100 miljoen gebruikers. Instagram heeft nu ongeveer 30 miljoen gebruikers en er worden meer dan 5 miljoen foto’s per dag gedeeld. Tot deze week allemaal met iOS-devices. De applicatie ook op Android uitgeven zal Instagram een enorme impuls geven, dat is in de eerste paar dagen al bewezen.

Imago iPhone vs Android

Tot deze week waren het vooral de hippe en creatieve iPhone-gebruikers die met Instagram aan de slag gingen. Nu kunnen ook de qua imago wat saaiere Android-gebruikers doodeenvoudig een plaatje schieten, Instagram-filtertje toepassen en zichzelf creatief noemen.

De vraag is echter, of de ‘simpele’ Android-gebruikers wel in deze creatieve laag van de samenleving worden opgenomen? Wat mij betreft onzin, iPhone-gebruikers komen er wel overheen en de ophef is overdreven. Maar als je de reacties op Twitter leest, voel je de spanning.

Hierdoor ontstaat een interessant vraagstuk. Kun je door nieuwe gebruikers van andere platformen toe te laten de trouwe garde wegjagen? Publiceren de nieuwe Android-gebruikers dan blijkbaar minder interessante content?

Het sociaal-economische verschil tussen iPhone en Android gebruikers speelt hierin waarschijnlijk een rol. Op Buzzfeed werd er een diepgaand betoog over geschreven: There goes the neighborhood. Dat doet mij denken aan Apple boy vs PC man, de advertenties waarin Apple en Microsoft als verschillende personages (met bijpassend imago) worden neergezet (zie video hieronder). Voor Instagram gaat het nu om het imago van de mensen achter iPhone en Android.

Wat denken jullie? Zal het de ophef onder iPhone-gebruikers meevallen en ontstaat er juist een komische strijd tussen #iPhonography en #Andrography, wat de fotoservice alleen maar ten goede zal komen? Of zullen er structureel iOS-gebruikers afvallen omdat ze zich niet met Androiders willen identificeren en de lol er af is?

Laurens Boex
Partner / Strategy director bij Rodesk

Oprichter & Strategy director Rodesk

Categorie
Tags

21 Reacties

    madbello

    Het word een ware iPhonecide, we zullen ze verpletteren!


    5 april 2012 om 10:47
    bramkoster

    @Laurens: idd wel benieuwd of er mensen gaan weglopen bij Instragram. Denk eerlijk gezegd dat dat meevalt door de fotohistorie die mensen al hebben opgebouwd (archief).

    Ik denk ook dat de hele klassediscussie in de US meer opgaat dan bij ons, eerlijk gezegd. Uit dat artikel blijkt Android daar echt een “poor man’s choice” te zijn. Bij ons is de scheidslijn denk ik anders en zijn het, voor zover ik het kan inschatten, vooral techies die Android prefereren vanwege het meer open karakter van het OS en de devices.

    Zou kunnen zitten in de abo-structuren in VS vs die in NL of zo, maar daarvoor ben ik te weinig thuis daarin.


    5 april 2012 om 11:06
    wijksel

    De reactie van Applefanaten laat zich vergelijken met christenen die te horen krijgen dat je niet in een god hoeft te geloven om in de hemel te komen. Stelletje kleuters.

    En waarom zou een Android gebruiker minder creatief zijn? Zoals het stuk zegt, filtertje erover en het is creatief maar als een Android dat doet is het opeens pauper? Wat een arrogant gelul.

    Ik ben creatief. Ik kan een iPhone betalen. Ik wil er geen. Ook niet gratis. Ik hou van mijn vrijheid om keuzes te kunnen maken, ik hoef niet met de meute mee achter een voorgekauwd platform aan. Maar zo is het met elke religie, kom niet aan hun waarheid.


    5 april 2012 om 11:09
    bramkoster

    Open vraagje, en die is serieus bedoeld (voor het geval het niet zo overkomt). Op de tweet (uit de VS) in het artikel na, heb ik geen enkele negatieve reactie van een iPhone-gebruiker gezien. Is dat negatieve sentiment van iPhone-gebrukers er wel echt, of is dat vooral zo in de perceptie van Androiders? En daarmee wil ik geen Calimero-complex aanpraten, maar het lijkt erop dat iedereen elkaar napraat over negatieve ontvangst door iOS-ers zonder echte onderbouwing.

    For the record: ik ben redelijk fanatief Instagrammer, met een iPhone en wat mij betreft is iedereen welkom: the more the merrier! Van mooie en leuke plaatjes word ik altijd blij. En bij Twitter doe ik ook geen ballotage o.b.v. de Twitterclient (iPhone of niet?).

    Tot slot: interessant om in de gaten te gaan houden of iOS-Instagrammers nu vaker de tilt shift gaan gebruiken om zich te onderscheiden van Androiders, die die functie (nog) niet hebben. Als dat zo is, neem ik al mijn woorden terug en zijn we inderdaad een stelletje arrogante hipsters! 🙂


    5 april 2012 om 11:22
    Tony

    Mooi verwoord @wijksel. Ik dacht het, jij zegt het!


    5 april 2012 om 11:31
    T Walter

    Prachtig stukje gekleurd schrijven. Het slaat echter kant noch wal. De “simpele” Android gebruiker? Is het speerpunt van menig iOs gebruiker niet dat de iPhone zo ontzettend simpel is? Zo ontzettend gebruiksvriendelijk is? Dat zelfs de oma van de iOs gebruiker er mee over weg kan? Waarom is de Android gebruiker dan “simpel”, lijkt mij eerder dat de gemiddelde iPhone gebruiker “simpel” is of in ieder geval “simpel” prefereert. Waar overigens niks mis mee is.

    Waarom is het voor een iPhone gebruiker hip en creatief om een filtertje over een foto te zetten en zou het voor een Android gebruiker in eens “doen alsof je creatief bent” zijn. Instagram is per definitie niet creatief, nooit geweest het is een programma voor mensen die een onfatsoenlijke foto fatsoenlijk willen doen lijken. Als je echt creatief bent heb je een dergelijk filter niet nodig voor een interessant kiekje. Of je dat kiekje nou op een Android of op een iPhone maakt, dat doet er niet toe. Sterker nog er zijn nu Android toestellen die betere foto’s schieten dan een iPhone, waar je dus in principe “creatievere” plaatjes mee kan maken.

    iPhone gebruikers denken graag dat ze creatief, hip en exclusief zijn maar als ik in de Phonehouse sta hoor ik genoeg “tokkies” roepen dat ze een iPhone willen. Want dat is nu hip, dat is nu helemaal het. Eerst was het Blackberry nu is het iPhone. Lekker hip hoor met hetzelfde toestel rondlopen als de gemiddelde tiener moeder, die foto’s maakt van haar baby en er een filtertje van Instagram over heen gooit en het op facebook zet.

    Net als Wijksel ben ook ik creatief, kan ik ook een iPhone betalen, toch geloof ik in hetgeen kopen wat op dat moment het beste product voor mij is. Als dat een iPhone is koop ik een iPhone is het een Android of Windows Mobile toestel koop ik dat. Ik ben geen dom schaap dat blindelings achter een merk aan loopt dat de laatste jaren, eigenlijk sinds de iPad 1, niet meer innovatief, hip of creatief is.


    5 april 2012 om 11:38
    Tony

    Ik denk dat het vooral een actie = recatie effect is. iPhone gebruikers noemen zichzelf trendy en stylish en wijzen met een beschuldigende dikke kopieer-vinger naar Android gebruikers. Apple is gekomen met een succesvol en bepalend design, dit is uiteraard overgenomen door andere fabrikanten (Samsung enz. ) een heel logisch vervolg. Kijk alleen maar naar auto’s en hun fabrikanten.

    Ik denk dat de reactie van Android gebruikers vooral komt vanuit het feit dat zij zich meer open minded georiënteerd voelen en hierdoor zich aangesproken voelen om ‘hun’ open source te verdedigen.

    Overigens vindt ik mensen die zich beperken tot 1 merk of platform helemaal niet hip en cratief, tegenovergestelde eigenlijk. Je kunt juist creatief zijn door de pluspunten te benutten van de vele ideeën en voorwerpen die er al bedacht en gemaakt zijn.


    5 april 2012 om 11:43
    Maurits van Eeghen

    Als dit stuk tongue in cheek bedoeld is, dan is dat erg goed geslaagd. Zo niet, dan is het nog steeds een bijzondere posting en geslaagd omdat hij zo heerlijk provocatief geschreven is. In beide gevallen dus goed voor een lach op mijn (android) gezicht 🙂


    5 april 2012 om 11:53
    Harry Nooteboom

    @T Walter

    Heb je wel eens een iPhone vastgehouden? Volgens mij niet. Je weet niet waar je over lult! Android is voor mensen die niks beters kunnen betalen. Net zoals jou! Wees maar lekker jaloers op die “tokkies”.


    5 april 2012 om 13:02
    T Walter

    @Harry Nooteboom

    Aan jouw taalgebruik te zien ben je inderdaad een tokkie met een iPhone. Ik heb de iPhone regelmatig gebruikt en vind het overigens geen slecht toestel verre van zelfs. Als je niet als een verschrikkelijke fanboy meteen in de verdediging schiet en enigszins begrijpend lezen zou toepassen zie je ook dat ik nergens de iPhone als product afkraak. Wel iPhone gebruikers zoals jij. Dus ik dank je hartelijk voor het wederom bevestigen van mijn standpunt.

    Ik hoop dat jouw volgende reactie enigszins inhoudelijk zal zijn, maar ik vrees het ergste.


    5 april 2012 om 13:22
    Steven

    @Harry Notenboom

    Je kan niet eens je naam juist spellen. Of is dat ook weer de “creatieve” gedachte van de gemiddelde iPhone gebruiker?


    5 april 2012 om 13:31
    Harry Nooteboom

    @T Walter

    Kraak jij niet de iPhone af? Heb jij je eigen ondertoon niet eens door? Je zegt dat je de iPhone geen slecht toestel vindt, wat weerhoud je er dan van om ook het beste van het beste te kopen.

    @Steven

    Bakkie koffie of water?


    5 april 2012 om 13:35
    Harry Nooteboom

    @T Walter

    Kraak jij niet de iPhone af? Heb jij je eigen ondertoon niet eens door? Je zegt dat je de iPhone geen slecht toestel vindt, wat weerhoud je er dan van om ook het beste van het beste te kopen.

    Steven

    Bakkie koffie of water?


    5 april 2012 om 13:38
    T Walter

    @Harry Nooteboom

    Nee ik kraak de iPhone inderdaad niet af, die ondertoon die je in jouw hoofd hoort zal waarschijnlijk je eigen onzekerheid zijn over jouw keuze van telefoontoestel.

    Ik heb het over iPhone gebruikers die “hip en creatief” zouden zijn tegenover Android gebruikers die “Saai en grijs” zouden zijn. Daarin duid ik aan dat iPhone gebruikers echt niet zoveel creatiever en hipper zijn dan andere telefoongebruikers

    .

    Lees het stukje nogmaals en probeer het te snappen. Als de iPhone het beste van het beste voor mij is op het moment dat ik een toestel aanschaf dan heb ik inderdaad een iPhone, zo niet dan is het een ander toestel.


    5 april 2012 om 13:48
    Harry Nooteboom

    @T Walter

    Ik heb je reacties nogmaals gelezen en misschien zit er toch een kern van waarheid in. Misschien doen wij maar hip en zijn we een stel schapen die achter elkaar aan lopen.

    thinking about it …….


    5 april 2012 om 13:51
    laurensbx

    Dank allemaal voor de reacties. Goed dat er discussie ontstaat, dat was ook precies de bedoeling 🙂

    Het is inderdaad een sociaal netwerk, dat werd mooi uitgelegd in de reactie die ik op Instagram las en hier prima als afsluiter past:

    “I say Welcome Everybody! I know there is a very stubborn “i” in both iPhone and Android, but do we look at the pics people share or at the system they use. Do we dislike Nikon generated photos when we are using Canon ourselves? Imo it’s the creativity that binds us, so please let us not be devided by the technique that get us there.”


    5 april 2012 om 16:01
    Jeroen Mark II

    Behoorlijk suggestief stukje. Waar komt bijvoorbeeld “Publiceren de nieuwe Android-gebruikers dan blijkbaar minder interessante content?” ineens vandaan? Van alle vragen die bij mij opkomen na het lezen van de tweets over dit onderwerp is dit niet meteen de eerste.

    Hmmm… Waar komt toch die tweestrijd vandaan?


    6 april 2012 om 08:20
    Remi

    Goh ik dacht dat de techniek er was om de mens te dienen. En dat de techniek dus ondergeschikt hoort te zijn.

    Maar blijkbaar zijn er een hoop mensen die andersom denken. Wat zielig voor die mensen.

    Dan ook even inhoudelijk: Het smartphonelandschap is versnippert. Dat is vanuit een publishers perspectief een lastig probleem omdat je dan met dubbele ontwikkelkosten zit e.d. Maar het is wel een fact of life en volgens mij moet je er altijd naar streven om op korte termijn en grote beschikbaarheid te hebben. Ofline-sociale netwerken beperken zich niet ook niet tot 1 systeem. En als ik mijn vrienden wil bellen, kan ik met T-mobile gewoon naar KPN of Vodafone bellen.

    Op dit moment betekent dat dat elke zichzelf respecterende App zowel op Android als op iPhone uit moet komen. Kies je er slechts een, dan mis je gewoon te veel mensen.

    En dan is er ook nog een redelijke kans dat er straks een derde partij bij komt. Want Windows Phone zou zo maar eens een hele nieuwe groep mensen kunnen aanspreken.

    Ik ken Instagram niet, dus daar kan ik niet over oordelen. Maar een App die al bijna 2 jaar bestaat en dan pas lanceert op het grootste systeem vind ik wel een beetje raar.


    8 april 2012 om 14:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!