[Advertorial] Marja Ruigrok: “Verzamel ‘commissarissen’ om je heen”

16 november 2012, 03:59

Elke dag starten er honderden Nederlanders een eigen bedrijf. Al jarenlang. Het zou jammer zijn als we jou het wiel opnieuw uit laten vinden. Daarom vind je op IKSTART tips die jouw eerste 100 dagen net iets makkelijker maken. Met inspiratie van IKEA en gekoppeld aan de praktijk door tips van succesvolle ondernemers als Marque Joosten (o.a. Funda, auto.nl), Mathys van Abbe (Mobypicture) en Boris Veldhuijzen van Zanten (o.a. The Next Web). Tips waar je echt wat aan hebt en meteen mee aan de slag kan. Met deze keer: Marja Ruigrok.

Deze posting verschijnt in een reeks tips en wordt mede mogelijk gemaakt door IKSTART100, het platform met tips voor ondernemers.

In 1991 begon Marja Ruigrok als 'eenvrouwsbedrijf', ruim 20 jaar later bestaat Ruigrok | Netpanel uit 20 professionele en enthousiaste medewerkers die zich richten op online kwalitatief marktonderzoek. Marja hanteert daarbij 'de 3 P's': plezier, persoonlijk en pragmatisch. Plezier voor alle partijen in het proces, persoonlijk vanwege de focus op nauwe samenwerking en pragmatisch omdat klanten de resultaten direct in de dagelijkse praktijk kunnen toepassen.

Marja begon dan wel alleen, toch zorgde ze voor slimme mensen om zich heen. En dat is ook haar advies aan ondernemers:

“Toen ik begon vroeg ik drie heren om me bij te staan in de ontwikkeling van mijn bedrijf. Eentje wist veel van marketing, de andere veel van mijn branche en nummer drie was een rasechte ondernemer. Elk halfjaar maakte ik een A4'tje met op de eerste helft wat ik bereikt had (omzet, nieuwe klanten etc.) en op de tweede helft de punten die ik wilde bespreken. Een soort commissarissen dus, maar dan goedkoper (een etentje was voldoende). Kijk eens in je omgeving wie jij om je heen kan verzamelen als jouw commissarissen. Hier vind je een lijst met aandachtspunten die ik als rode draad in zo'n gesprek gebruikte.”

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!