7 tools die je leven als Facebook-marketeer een stuk effectiever maken

27 mei 2014, 05:00

Deze tools geven je gemakkelijk meer inzicht en resultaat

Als je Facebook zakelijk inzet, ben je vast op zoek naar handige tools die je helpen om meer resultaat te boeken. Hieronder een overzicht van 7 tools die je leven als socialmediamarketeer een stuk makkelijker en effectiever maken. En ze zijn nog allemaal gratis ook.

#1 Facebook Insights

Facebook Insights zijn de standaardstatistieken die Facebook verschaft aan beheerders van pagina’s met meer dan 30 likes. Beheerders van een pagina kunnen deze statistieken inzien via het administratiepaneel of via Facebook.com/insights.

De statistieken geven je o.a. inzicht in de demografie van je fanbase, het totale bereik van je pagina en per bericht maar ook wanneer je fans online zijn – en sinds een tijdje ook inzage in de resultaten van andere geselecteerde pagina’s (Pages to Watch). Later dit jaar rolt Facebook wereldwijd ook Audience Insights uit, een tool die ook inzage geeft in doelgroepen die geen fan van je pagina zijn.

#2 AgoraPulse Barometer

AgoraPulse is een Franse Facebook-developer die een complete toolkit heeft ontworpen voor pagina’s, met veel applicaties. Naast deze betaalde toolkit hebben ze ook een gratis tool ontwikkeld: Barometer. Na het inloggen met je Facebook-account krijg je gelijk inzage in de volgende statistieken:

  • Fans bereikt
  • Interactie (engagement)
  • Mensen praten hierover
  • Negatieve feedback
  • Viraal bereik
  • Organisch bereik
  • CTR

Een groot voordeel is dat AgoraPulse duizenden pagina’s in hun bestand heeft staan en jouw pagina meteen vergelijkt met de gemiddelde prestaties van pagina’s van een vergelijkbare omvang. Barometer is heel geschikt om snel belangrijke statistieken te checken en te benchmarken, zoals het organische en virale bereik.

#3 Interesselijsten

Ben je op zoek naar inspiratie voor je volgende update of wil je snel weten wat al je concurrenten hebben geplaatst? Maak dan gebruik van interesselijsten, want dat bespaart je heel wat tijd.

De voordelen van een interesselijst zijn:

  • Alle updates van de pagina’s zijn zichtbaar.
  • Je kunt meerdere interesselijsten aanmaken, zoals concurrenten, pagina’s met de goede updates om inspiratie op te doen, pagina’s uit jouw woonplaats etcetera.
  • De gevolgde pagina’s hoef je niet te liken om ze te kunnen volgen.
  • Met een scan van de interesselijst ben je snel op de hoogte.
  • Je kunt interesselijsten delen met collega’s, ze kunnen zich eenvoudig abonneren.

Een interesselijst in Facebook aanmaken, is zeer eenvoudig. Lees hier de stap-voor-stap handleiding hoe je een interesselijst aanmaakt en hier kan je mijn interesselijst over social marketing (met ruim 170 pagina’s) bekijken en volgen. Interesselijsten zijn ook ideaal om privé en zakelijk te scheiden op Facebook, want je timeline toont alleen de zakelijke updates wanneer jij dat wilt – zie je eindelijk ook weer eens een update van je vrienden op Facebook.

#4 Graph Search

Welke andere pagina’s vinden mijn fans leuk? Wat zijn bijvoorbeeld hun favoriete artiesten en waar checken ze in? Welke restaurants vinden mijn vrienden leuk? Zomaar enkele zaken die je kan achterhalen met Facebook Graph Search. Zoeken in de sociogram, zoals Graph Search in het Nederlands heet, is een zeer krachtige zoekfunctie binnen het gehele Facebook-netwerk. Het maakt het vinden van personen, foto’s, pagina’s, plaatsen, interesses en andere objecten zeer gemakkelijk, maar je kan het ook zakelijk gebruiken. Je kunt Graph Search namelijk heel goed gebruiken om beter inzicht te krijgen in de doelgroep van verschillende pagina’s.

Stel, je wilt een beter beeld krijgen van de interesses en pagina’s die fans van een bepaalde pagina, in dit geval Marketingfacts. Dit kan je goed onderzoeken met Graph Search. Uiteraard kun je de naam Marketingfacts veranderen door ieder andere paginanaam. Je kunt ook pagina’s combineren. In dit geval heb ik de pagina van Frankwatching gebruikt. Omdat de doelgroep van deze pagina – gebruikers geïnteresseerd in online marketing – grotendeels overeenkomt met die van Marketingfacts, levert dit waardevolle andere pagina’s, interesses en groepen op.

Enkele zoekopdrachten die je kunt gebruiken om interessante data te vinden:

  • Pages liked by people who like Marketingfacts
  • Pages liked by people who like Marketingfacts and Frankwatching
  • Interests liked by people who like Marketingfacts
  • Interests liked by people who like Marketingfacts and Frankwatching
  • Groups joined by people who like Marketingfacts
  • Groups joined by people who like Marketingfacts and Frankwatching

Omdat Graph Search vooralsnog enkel in het Engels beschikbaar is, zul je alle zoekopdrachten ook in het Engels moeten invoeren.

De pagina’s en interesses die uit deze zoekopdrachten voortkomen, zou je kunnen gebruiken gebruiken als targetingoptie voor eventuele advertentiecampagnes gericht op mensen die geïnteresseerd zijn in online en socialmediamarketing. Of je kunt de pagina’s allemaal in een interesselijst (zie #3) zetten zodat je ze gemakkelijk kan volgen.

#5 Power Editor

De input die je hebt verkregen met Graph Search, kun je onder andere gebruiken als input voor je advertentiecampagnes op Facebook. Als je die effectief wilt opzetten, raad ik je aan om gebruik te maken van de Facebook Power Editor. Dit is een gratis Google Chrome-extensie (dus alleen te gebruiken in de browser Google Chrome) en kan hier worden gedownload.

Met de Power Editor is het mogelijk om:

  • gemakkelijke grote hoeveelheden advertenties te creëren;
  • vanuit de Power Editor de belangrijkste statistieken te monitoren;
  • op grote schaal wijzigingen door te voeren in advertentiecampagnes;
  • enkele targetingopties te gebruiken die niet mogelijk zijn in de webversie.

Het gebruik van Power Editor boven de webversie levert een flinke tijdsbesparing en geeft beter inzicht in de resultaten van de campagnes. Maak er dus gebruik van als je gaat adverteren op Facebook.

#6 Fanrise

Fanrise is een Nederlands bedrijf dat de statistieken van vrijwel alle Nederlandse Facebook-pagina’s bijhoudt en anayseert. Ze houden ze onder andere een actuele Top-100 van de grootste en meest interactieve Nederlandse Facebook-pagina’s bij, maar ook per branche. Deze informatie kun je gebruiken om te kijken welke pagina’s veel interactie genereren, om vervolgens te leren van hun contentstrategie.

Naast deze openbare statistieken biedt Fanrise ook een betaalde versie aan die je direct inzicht geeft in je belangrijkste statistieken (bereik, interactie etc.). Daarnaast kun je je topfans identificeren, je pagina benchmarken met concurrenten en de reponsestijden en -ratio bijhouden. Een ander groot voordeel is de uitgebreide en visueel aantrekkelijke managementrapportagefunctie (te exporteren als Powerpoint). Dit kan je uren werk per maand besparen als je als socialmediamarketeer je je Facebook-activiteiten intern wilt rapporteren.

#7 Open Graph Debugger

Ken je dat? Wil je dat mooie artikel van je website of blog delen en dan vertoont Facebook de verkeerde afbeelding en/of beschrijving. Dat komt doordat op je site de Open Graph-tags ontbreken of verkeerd staan ingesteld. Deze tags gebruikt Facebook om te bepalen hoe de gedeelde url er uit komt te zijn. Met de Open Graph Debugger kun je dat gemakkelijk per url testen en, waar nodig, je tags aanpassen en optimaliseren. Op deze pagina deelt Facebook enkele best practices op het gebied van social sharing, zoals de minimumafmetingen van de afbeeldingen.

En als je daar toch mee bezig gaat, is het ook aan te raden om je gelijk te verdiepen in de implementatie van Twitter Cards. Twitter maakt namelijk geen gebruik van Open Graph-tags, maar van de zogenoemde Cards-technologie om te bepalen of en welke afbeeldingen worden vertoond bij je tweets. Door eenvoudig een aantal regels HTML-code toe te voegen aan je website, maak je hier gebruik van. Aandacht besteden aan een juiste implementatie van Open Graph-tags en Twitter Cards helpt je om je zichtbaarheid te vergroten en zodoende meer verwijzend verkeer vanuit Facebook en Twitter te genereren.

Nog meer resultaat uit Facebook halen? Bezoek dan het Congres Facebook Marketing

De bovenstaande 7 tools helpen je om meer resultaat uit Facebook te halen. Wil je nog meer verdiepen in Facebook-marketing? Bezoek dan het Congres Facebook Marketing op woensdag 11 juni in Utrecht.

Met de kortingscode mfcts20 krijg je als Marketingfacts-lezer 20% korting op de toegangsprijs. Meer info en het gehele programma is te vinden op CongresFacebook.nl.

Peter Minkjan
Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting

Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting, waar ik mijn passie voor marketing, voetbal en innovatie kan combineren. Samen met een team van elite videoscouts helpen wij betaald voetbalclubs uit binnen- en buitenland om meer geschikte spelers te vinden. De scouts, verspreid over drie continenten, behoren tot de absolute top 1% na een zeer uitgebreide selectieprocedure.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Jet

    Wauw! Ben direct naar die AgoraPulse Barometer gegaan en de pagina die ik voor een klant beheer heeft 177% viral bereik (t.o.v. 30,6% gemiddeld). Mijn dag kan niet meer stuk. Thanks!


    27 mei 2014 om 11:24
    Thomas

    En weet je vervolgens ook wat die cijfers betekenen? :”)

    Sorry maar zomaar zulke cijfers overnemen en klakkeloos aannemen gaat er bij mij niet zo snel in


    27 mei 2014 om 21:12
    Hubert Haenen

    Kan het een tikje begrijpelijker ?

    ik snap nauwelijks iets van deze FB-verhalen vol jargon. En volgens mij doe je helemaal niet je best om begrijpelijk te schrijven. De kop is duidelijk. Zet aan tot lezen, maar na een paar zinnen is mijn “zin” snel over. Analyseren van gegevens is puur breinwerk en dat levert geen enkele bijdrage aan het creatieve deel: de duidelijke boodschap. Karel Appel is beroemd geworden door de geweldige expressie die zijn schilderijen uitstralen. De analyses van zijn werk, of dat van Rembrand hebben nog nooit een duidendste van Appels bekendheid opgeleverd. Ik denk dat al die tools die worden ontwikkelt om “inzicht” te geven net zo onnodig zijn. Met creativiteit en goede content is de

    de geboden functionaliteit van FB voldoende om aansprekende resultaten te verkrijgen. Ik ken geen enkele goede schrijver van content die zich ook maar iets aantrekt van al dat achteraf geanalyseer. De taak van de techneuten is niet meer of minder dan ons een potlood te leveren dat duidelijk schrijft, of de juiste techniek te verschaffen waarmee we meteen kunnen scoren.


    2 juni 2014 om 16:42
    Hubert Haenen

    oei…. mijn reactie blijft voor altijd staan, lees ik te laat onder het blauwe kopje “plaats reactie”. Maar zou je dan die taalfout even willen verbeteren. Mijn “taal ontwikkeling” moet nog wat verder ontwikkelD worden.


    2 juni 2014 om 16:50
    bramkoster

    @Hubert: dat heb je hierbij zelf mooi rechtgezet!


    2 juni 2014 om 21:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!