7 merken die Instagram al succesvol zakelijk inzetten

Inspiratie als je zelf aan de slag wilt gaan met de populaire foto-app

7 merken die Instagram al succesvol zakelijk inzetten

Wat in oktober 2010 begon als een nieuwe mobiele foto-app, groeide in 3,5 jaar tijd uit tot een wereldwijd populair foto- en videonetwerk met meer dan 200 miljoen gebruikers. Ook in ons land is Instagram aan een ware opmars bezig en kent het ondertussen al meer dan 1,5 miljoen gebruikers. Ruim een half miljoen mensen gebruikt Instagram zelfs dagelijks. Ook voor merken biedt dit dus kansen. Alhoewel er nog niet heel veel Nederlandse bedrijven zijn die Instagram inzetten, zijn er wel enkele mooie (nationale en internationale) cases te vinden. Hieronder een selectie van 7 merken die Instagram zakelijk zeer effectief inzetten om je te inspireren. 

#1 Ben & Jerry’s: cureert haar eigen brand story  

Ben & Jerry’s was in februari 2011 één van de eerste merken die op Instagram actief werd. Ondertussen hebben ze bijna 400.000 volgers op hun account. Ben & Jerry’s doet al haar Instagram-marketing in-house en ziet haar account als een manier om haar merkverhaal visueel te vertellen. Ze cureren actief de relevante hashtags en plaatsen de mooiste foto’s van fans ook op hun eigen account. Zoals ze zelf zeggen: “We’re a curator of our brand story now.

#2 Ikea Noorwegen: The Social Catalogue  

Ikea Noorwegen wilde hun catalogus beschikbaar maken via social media. Om dit te realiseren, riepen ze hun Instagram- en Facebook-volgers op om een foto te maken van hun favoriete product uit de catalogus en deze op Instagram te plaatsen met een speciale hashtag. Hier was een winactie aan gekoppeld. Het resultaat: binnen vier weken was de gehele collectie gefotografeerd en beschikbaar op Instagram.  

#3 Calgary Zoo: jaarverslag op Instagram 

De dierentuin van de Canadese plaats Calgary besloot om hun jaarverslag van 2012 op Instagram uit te brengen. Op een apart Instagram-account ‘vertellen’ 55 foto’s met bijschriften het gehele jaar van de Calgary Zoo. Een hele mooie manier van visual storytelling

#4 Leica Brasil: Instagram Commerce

Ter introductie van de Leica C, hun eerste camera met wifi-functionaliteit, kwam Leica Brasil met een speciale Instagram-campagne waarbij volgers de camera direct op Instagram konden kopen. Gebruikers moesten zich eerst registeren via Arco en @LeicaBrasil volgen op Instagram. Daarna konden ze de camera bestellen door te reageren op een foto. Iedereen die de camera op deze manier kocht, ontving ook een poster van de foto; dit laatste in het kader van een speciale actie rondom kerst. 

#5 BBC Instafax: 15 seconden nieuwsflits

BBC experimenteert sinds begin dit jaar met BBC Instafax: 15-seconden durende nieuwsvideo’s die ze verspreiden via hun Instagram-account. Ook het Amerikaanse Now this News levert al enige tijd korte nieuwsvideo’s via Instagram. 

#6 TBWA Belgium: iedere week een andere medewerker  

Een belangrijke reden waarom merken actief zijn op Instagram, is het laten zien hoe het is om bij het bedrijf te werken. Een merk dat dit heel goed doet aan de hand van een simpel idee, is TBWA Belgium.  Zij laten hun bedrijfsaccount iedere week door een andere werknemer beheren. Zo krijg je een goed beeld van de sfeer binnen het bedrijf en wat de medewerkers bezig houdt. Internationale voorbeelden van bedrijven die Instagram hiervoor inzetten, zijn onder andere Oracle en VMWare

#7 Baretta Jeans: klein Nederlands merk met zeer loyale fanbase

En denk je dat alleen grote merken succes kunnen hebben? Bekijk dan eens het account van Baretta Jeans uit Den Haag. Zij delen op hun account hun liefde voor jeans met hun zeer trouwe achterban. Deze Haagse jeanswinkel (of 'A Denim Social Club & Haven', zoals ze het zelf noemen) heeft ondertussen meer dan 4.200 volgers en de foto's genereren zeer veel interactie. Hiermee is Instagram voor hen een enorm effectief kanaal om contact te onderhouden met hun fans en de band hiermee te versterken. 

Nog meer over Instagram-marketing leren?

Instagram is aan een enorme opmars bezig, ook in Nederland. Instagram is hard op weg om na Facebook het meest gebruikte sociale netwerk te worden. Wil je nog meer weten over dit onderwerp? Dan geeft dit artikel over Instagram-marketing je vele handige handige overzichten, voorbeelden, stappenplannen, tips en tools.

En op het Congres Facebook Marketing op woensdag 11 juni vertelt Kirsten Jassies, productmanager bloggers & social bij Sanoma, het geheim om 1 miljoen Instagram-volgers te krijgen en hoe je dit succesvol kan inzetten als marketingtool.

Credits afbeelding: Ben & Jerry's Instagram, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Beetje vreemde voorbeelden gezien de titel.

    Neem Baretta bijvoorbeeld, "meer dan 4.200 volgers en de foto's genereren zeer veel interactie"

    Ik zie gemiddeld maar 7/8 comments en rond de 100/120 aan likes. Dit vind ik niet echt veel, ja het is een leuk account, zeker voor zo'n klein merk maar noemenswaardig in dit artikel?

    Er zijn heel veel Nederlandse merken die goed bezig zijn op Instagram, zoals bijvoorbeeld KLM (instagram.com/KLM/) en Body & Fit ( instagram.com/bodyenfitshopnl/ ) maar ook Nederlandse internationale kledingmerken doen het erg goed.

    geplaatst op
  • En nog een leuk voorbeeld van eigen bodem: Destination Unknown van Schiphol (http://www.schipholdestinationunknown.nl).

    Een zeer veslavend spel waarin Instagram op een verrassende wijze wordt ingezet en dus zeker niet als een zendmedium wordt gebruikt.

    Nee men hoeft niet foto's van jou producten te plaatsen om je ego als brand te strelen, instagram KAN anders worden ingezet je moet alleen een beetje buiten t hokkie denken ;)

    Genoeg inspirerende voorbeelden buiten de bovengenoemde 7 dus.

    geplaatst op
  • 'Jou' met een 'w' uiteraard ;)

    geplaatst op
  • Hoi KP, misschien wel zo fair om er even bij te vermelden dat je werkt voor FHV/BBDO, het bureau dat die game ontwikkeld heeft. Vind je niet? #wceend

    geplaatst op
  • Hi Bram, no fiber in my body dacht goh ik ga lekker mn bureau promoten en ff de credits voor, laten wij nou eerlijk zijn, een heel tof spel opstrijken. Want dan had ik juist FHV er heel trots bij vermeld. Ik denk bescheidenheid siert in dit geval.

    Tuurlijk mag je melden dat ik voor FHV werk. Of dit meteen betekent dat mijn toevoeging minder waardevol wordt betwijfel ik echter.

    Na jouw comment te hebben gelezen voel ik mij klein beetje aangevallen, net of ik hier stiekem reclame wil maken voor een slecht product dat anders niemand zal kopen. Volgens de cijfers behoeft Destination Unknown helemaal geen reclame in mijn comments ;) en is mijn aanvulling puur uit persoonlijke enthousiasme en wil deze met de vakwereld te delen geplaatst.

    Ik zou het veel spannender vinden als jullie inhoudelijk op de reacties zouden reageren. Denk dat Mark's comment hier een uitstekende begin voor biedt.

    Hartelijke groet,

    Inderdaad een trotse FHV'er ;)

    geplaatst op
  • Bedankt KP

    Ik vind het ook een beetje een vreemde reactie van Bram. Zeker als je bedenkt hoeveel advertorials hier de afgelopen jaren geplaatst zijn onder de noemer "blog".

    De kwaliteit van Marketingfacts is naar mijn mening enorm achteruit gegaan doordat er steeds meer bloggers bij MF zitten met een commercieel belang, maar dat terzijde.

    Aangezien ik geen reactie krijg op mijn feedback vermoed ik dat het stukje over Baretta ook gewoon sluikreclame is. Als dat niet zo is dan zou ik wel graag een verantwoording willen waarom juist dit account gekozen is, een account waarvan er nog honderden in Nederland zijn.






    geplaatst op
  • @KP: Ik zeg helemaal niet dat je reclame wilt maken voor een slecht product. Misschien is het wel een supermooi product. Ik kan het niet beoordelen, want ik ken het niet. En bovendien is mijn oordeel totaal irrelevant.

    Wat wél relevant is, is dat je open en eerlijk bent over wie je bent (die initialen helpen niet) en wat je relatie is met het product of de dienst die je aanprijst. Dan kunnen de lezers nl. zélf bepalen of ze vinden dat die relatie invloed heeft op objectiviteit van je aanprijzing. En die kans geeft je mensen niet door vrijwel anoniem te reageren.

    Helaas zijn marketeers vaak nogal vol van hun eigen waren en hebben velen de neiging die aan te prijzen in de comments. Normaal gesproken verwijderen we die gelijk. In jouw geval heb ik ervoor gekozen het comment te laten staan omdat deze inhoudelijk wel relevant is. Maar kom er dan ook gewoon voor uit wat je belang is erbij.

    geplaatst op
  • @Mark: het is niet aan mij om inhoudelijk te reageren, want het stuk is afkomstig van Peter Minkjan. Ik zal vragen of hij kan reageren. Ik weet dat hij vol in de voorbereiding zit voor het Congres Facebook dat hij mede-organiseert, ik gok dat dat de reden is dat hij dat nog niet gedaan heeft.

    Dat je vindt dat Marketingfacts in kwaliteit achteruit gaat, kan ik moeilijk verhelpen. Uit lezersonderzoek weten we dat de teneur over het algemeen gelukkig juist de andere kant op is.

    Natuurlijk is er altijd een eigenbelang bij bloggen. Het laten blijken van je expertise of mening heeft iets exhibitionistisch. Tegelijkertijd helpt het velen dat er kennis wordt gedeeld, etc. Bloggen is gewoon een vorm van contentmarketing, waarbij het belang soms heel direct commercieel is, soms heel indirect. Maar *alle* artikelen waarbij voor plaatsing wordt betaald, zijn als dusdanig herkenbaar in de titels (tot voor kort "[Adv]", sinds kort "#adv", omdat daarmee de tweets over het artikel herkenbaar zijn volgens de Reclamecode Social Media).

    En daarmee heel direct terugkomend op je opmerking over Baretta: ik ken Peter Minkjan intussen goed en durf ervoor in te staan dat dit geen (sluik)reclame is. En het feit dat er nog meer Instagram-accounts succesvol zijn in Nederland, wil niet zeggen dat het daarmee een slecht voorbeeld is. Niet voor niks staat expliciet beschreven in de post dat het gaat om een voorbeeld van een *klein* merk.

    geplaatst op
  • Beste Mark,

    in mijn zoektocht naar Nederlandse merken die al veel volgers op Instagram hadden kwam ik Baretta Jeans tegen. Een winkel die ik daarvoor niet kende en alleen al om jouw suggestie dat het sluikreclame betreft heb ik hard gelachen.

    Met meer dan 4.000 volgers en veel interactie vond ik ze een mooi voorbeeld van kleiner en minder groot Nederlands merk die Instagram al goed inzet. Een profiel waar ik de door jouw genoemde merken KLM en Body & Fits shop niet aan vind voldoen. Zij zijn zeer zeker niet het enige (Nederlandse) account wat aan dat profiel voldoet maar door dat er honderden zijn zoals jij beweert lijkt me overdreven. Ik ben echter altijd op zoek naar mooie nieuwe voorbeelden dus als je dit hier wilt delen, graag.

    Hopelijk is dit voldoende onderbouwing en verantwoording voor mijn keuze. Ik was een paar dagen onderweg dus vandaar had ik nog niet gereageerd.

    Groeten,
    Peter

    @FHV: mooi spel. Ben het gelijk gaan spelen. Gaaf concept: soort GeoGuessr icm Instagram API.

    geplaatst op
  • Wat vinden jullie van de volgende ontwikkeling: kopen via instagram? http://www.twinklemagazine.nl/nieuws/2014/06/vogue-maakt-zijn-instagram-account-shoppable/index.xml

    Ik geloof er persoonlijk niet zo in. Doet me denken aan de e-commerce shops die Facebook zonder succes probeerden in te zetten als afzetkanaal. Ben benieuwd naar jullie mening.

    geplaatst op
  • @Patrick Steenks, het kan zeker maar denk niet dat dit op korte termijn echt een grote vlucht gaat nemen. Zeker omdat je eerst je account bij een externe partij dient te koppelen. Instagram is beter geschikt voor branding dan voor directe conversie. Wel interessant om dit soort experimenten in de gaten te houden.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.