Je bekijkt een artikel van Teamleader
partner

6 Manieren om tijd te winnen met cloud tools #adv

4 februari 2016, 13:30

Vraag je iemand naar de voordelen van de cloud voor het MKB, dan komt het financiële plaatje vaak aan bod: de hardwarekosten liggen laag, de schaalbaarheid is hoog, en ook aan gespecialiseerd IT-personeel hoef je niks uit te geven. Zo bespaar je een hoop centen.

Tijd, die andere grondstof van een gezonde onderneming, wordt minder belicht. Toch kan de cloud je ook op dat vlak een stuk schelen. Daarvoor hoef je niet eens je infrastructuur online onder te brengen; heel wat apps maken deskundig gebruik van de cloud om heel jouw onderneming efficiënter te doen werken.

Wat voor zakelijke tools bestaan er zoal in de cloud, voor wie zijn ze interessant, en hoe win je er tijd mee? Deze blog geeft je een handig overzicht.

6 Manieren om tijd te winnen met cloud tools

  1. Flexibele marketing

Marketeers winnen tijd in de cloud door met scherp te schieten in plaats van met hagel. Zo laat Unbounce je snel goede landingspagina’s maken, ze A/B-testen en weer aanpassen. Geen IT-hulp nodig, dus geen technische bottlenecks. De integratie met een scala andere marketingtools zorgt dan weer voor een snelle workflow.

Met een social media management tool als Buffer plan je dan weer makkelijk geautomatiseerde posts in, kan je de ROI analyseren en vrijwel meteen bijsturen. Zo verspil je nooit te veel tijd aan social media-campagnes die hun doel niet bereiken.

  1. Eenvoudige administratie

Zakelijke administratie komt vaak neer op een tijdrovende papierhandel. Dat soort werk neemt Xpenditure je uit handen. Met een smartphone of webcam digitaliseer je snel je bonnetjes die je daarna omzet in onkostenrapporten en in enkele klikken exporteert, zelfs naar je boekhoudpakket.

  1. Grenzeloze productiviteit

Door productiviteit te beperken tot de kantooruren en -muren leg je ook je creativiteit aan banden. Daarom is een digitale online werkplek als Evernote zo handig: je brengt er al je beste vondsten en ideeën samen, in welk formaat dan ook, over al je toestellen heen. Zo ben je altijd en overal het meest productief.

Met cloud-based apps als Confluence kunnen ook teams hun productiviteit flink opkrikken door alles op één plek te organiseren. Invision doet design- en softwareteams dan weer vlekkeloos samenwerken aan interactieve prototypes van websites en apps, zonder slome feedback via e-mail of revisies wanneer het te laat is.

  1. Sales op kruissnelheid

Een log salesapparaat doet je in de moderne zakenwereld hopeloos achterop hinken. Ook daar weet de cloud raad mee: met Gotomeeting of Join.me organiseer je virtuele meetings met potentiële klanten waardoor je veel kilometers en uren bespaart.

Vraagt je lead een offerte? Met het juiste cloudplatform kan hij ze online inkijken, er feedback op geven en ze het liefst onmiddellijk goedkeuren. Ook facturen kan je dankzij de cloud online laten raadplegen én betalen. Een goede online CRM slaat je aanvaarde offertes en betaalde facturen meteen op bij het juiste bedrijf of contactpersoon. Zo vloeit elke stap van je salesproces over in de volgende.

  1. Gestroomlijnde workflow

Investeren in een gestroomlijnde workflow is sowieso een goed idee, want niemand houdt van dubbel werk. Een perfect voorbeeld van hoe dat kan werken is Zapier, de workflow tool waarmee je al je apps verbindt zodat ze makkelijk data uitwisselen. Met event-based automatisatie vermijd je vervolgens onnodig herhaalde taken.

If This Then That (IFTTT) is van oorsprong meer op particuliere consumenten gericht, maar laat op een gelijkaardige manier het internet voor jou werken door snel eenvoudige koppelingen te maken tussen de tools die je gebruikt. Want een geïntegreerde workflow betekent optimale productiviteit.

  1. Directe communicatie

De kortste weg van A naar B is in een rechte lijn. Bouw dus ook in je communicatie zo min mogelijk omwegen in: kies een online platform zoals Slack om intern te communiceren of Intercom om hetzelfde te doen met je klanten. Olark biedt je dan weer de mogelijkheid om live klantenvragen te beantwoorden, zonder omslachtige e-mails of tickets die door de andere partij nog geopend moeten worden.

Natuurlijk kan je niet de hele tijd online zijn. Ga dus ook op zoek naar een cloud-based ticketingplatform om tijd te winnen: de klant kan de status van zijn supportvraag direct opvolgen en bijkomende info verschaffen, jouw customer service kan alle openstaande tickets zien in de historiek en ze zelfs automatisch laten sluiten na verloop van tijd. Geen verloren tijd meer, geen overbodig gezoek.

Win tijd met Teamleader

Met Teamleader, dé online tool voor het MKB, haalt elk bedrijf het meeste uit de cloud. Alle info in de CRM blijft up-to-date en voor iedereen beschikbaar, en je kan makkelijk gegevens uitwisselen. Dankzij een uitgebreide lijst eigen cloudplatformen kan elke afdeling van je bedrijf bovendien recht op zijn doel af: lopende projecten delen met de klant, offertes en facturen online versturen én laten goedkeuren, of efficiënt vergaderingen plannen, Teamleader kan het allemaal.

Probeer Teamleader 14 dagen gratis!

Teamleader CRM: one overview for all your customer data. Easy to use, accessible at any time and at any place. Our tool allows you to online manage your customers, send invoices and easily plan projects to help you speed up your administration. Have a question? We are here to help!

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!