• Mobile
    wordt gesponsord door

56 procent van Nederlandse huishoudens beschikt over tablet

Adoptie tablets neemt af; senioren belangrijkste groeimarkt

56 procent van Nederlandse huishoudens beschikt over tablet

Het aantal Nederlandse huishoudens waarin één of meer tablets worden gebruikt, is in het tweede kwartaal van dit jaar met 'slechts 5 procent' gegroeid naar 56 procent. Daarmee lijkt de adoptie van tablets af te vlakken. Totaal beschikken 4,2 miljoen huishoudens in Nederland over een tablet, aldus het Dutch Tablet Users Q2 2014-rapport (N=6.600) van Telecompaper.

Groei vlakt af

Nu ruim meer dan de helft van de Nederlanders een tablet heeft geven minder Nederlanders aan dat ze van plan zijn om in de komende maanden een tablet te kopen. Minder dan één op de zes consumenten (16 procent) zonder tablet geeft aan in de komende zes maanden een exemplaar te zullen aanschaffen. Een halfjaar geleden was dit nog 19 procent. Van deze groep heeft een derde ook daadwerkelijk een tablet gekocht. In Q2 2013 gaf eveneens 19 procent van de consumenten zonder tablet aan in de komende zes maanden een exemplaar te zullen kopen. De helft van hen heeft dit vervolgens ook gedaan. De grootste groei komt van de groep 65-plussers.

In het onderzoek van Telecompaper onder ruim tweeduizend Nederlanders gaf de meerderheid aan dat prijs en merk de belangrijkste overwegingen zijn bij de aankoop van een tablet. Het merk is vooral belangrijk als er een keuze wordt gemaakt voor Apple of Samsung.

Bij een nieuwe schuift de oude door

Het is een bekend feit dat in huishoudens vaak meer dan één tablet wordt gebruikt. Zodra er een nieuwe verschijnt, schuift de oude door binnen het gezin. De penetratie van tablets loopt daarom op tot 120-130 procent van de huishoudens.

De groei van de tabletmarkt neemt eveneens af doordat smartphones met een groot scherm en phablets steeds populairder worden. 

Helft van senioren bezit tablet

De tabletpenetratie neemt in alle verschillende leeftijdsgroepen toe. Inmiddels heeft al meer dan de helft van de Nederlandse ouderen van 65 tot en met 80 jaar een tablet. Onder tieners is de tabletpenetratie aan het stabiliseren.

Samsung loopt in op Apple

De iPad van Apple is nog steeds de meest populaire tablet op de Nederlandse markt. Het aandeel van Apple is de afgelopen kwartalen stabiel gebleven, terwijl het aandeel van Samsung stijgt. Het marktaandeel van Apple bedraagt 37,2 procent, en dat van Samsung komt uit op 31 procent. De twee zijn samen goed dus voor meer dan tweederde van de tabletmarkt. Uit addionele data verstrekt aan Nu.nl blijkt dat het marktaandeel van Samsung vorig jaar nog 25,8 procent bedroeg. Apple had in dezelfde periode een marktaandeel van 37,2 procent. De groei van Samsung is vooral ten koste gegaan van andere, kleinere, tabletfabrikanten.

Consumenten geven aan dat de belangrijkste redenen om een specifieke tablet te kopen de prijs en het merk zijn. Dit laatste is vooral belangrijk wat betreft de keuze voor een tablet van Apple of Samsung.

Internetten en gamen meest populair

Uit het onderzoek blijkt verder dat tablets het vaakst gebruikt worden om te internetten en om games op te spelen. De iPad 2,3, 4 en Mini worden gemiddeld vaker dan andere tablets gebruikt om online aankopen mee te doen. Vrouwen gebruiken de apparaten vaker dan mannen om mee te gamen en om actief mee te zijn op social media. Nederlanders gebruiken een tablet gemiddeld 9,5 uur per week. Ouderen zijn tablets gemiddeld minder uur per week gaan gebruiken in vergelijking met een halfjaar geleden.

Credits afbeelding: Alan Levine, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.