Helft adverteerders doet niet aan conversie optimalisatie

16 december 2011, 08:05

Uit de CRO Maturity Benchmark 2011 (n=100 Nederlandse bedrijven met een significante online aanwezigheid) van Traffic4U blijkt dat 42% van de Nederlandse bedrijven niet bezig is met het optimaliseren van conversieratio’s. Van de 52% die wel test, doet 65% dat incidenteel. Slechts 3% test continue. Van alle ondervraagde bedrijven, past 48% geen A/B of multivariate testing toe op de website.

(1) Incidenteel – 1 á 3 A/B testen per half jaar; (2) Structureel – 4 tot 6 A/B testen per half jaar; (3) Continue – meer dan 6 A/B testen per half jaar en (4) Nooit.

Ondergewaardeerd

Tekenend voor de staat van conversie optimalisatie is dat er veel meer budget gaat naar het binnenhalen van bezoekers. Iets wat Bryan Eisenberg eveneens benadrukte tijdens Fusion Marketing Experience: voor elke 92 dollar dollar die aan het binnenhalen van verkeer wordt uitgegeven, wordt er maar 1 dollar besteed aan conversie. Janco Klijnstra, productmanager Conversieoptimalisatie bij Traffic4U: “Organisaties die tonnen uitgeven aan hun online marketing campagnes en hier zeer actief en structureel mee bezig zijn, optimaliseren de processen op hun eigen website vaak door middel van een incidentele, tactische test. Ik hoop dat bedrijven wakker geschud worden door de uitkomst van deze benchmark zodat volgend jaar alle ondervraagde bedrijven CRO hoog op de strategische agenda hebben staan.”

CRO taak voor online marketeer

In veel boeken en artikelen omtrent CRO wordt aangeraden een multidisciplinair team op te zetten waarbij zowel marketing als webdevelopment betrokken zijn. Meest opvallende resultaat uit het onderzoek is dat bij de reeds testende organisaties in ruim 85% van de gevallen een online marketeer betrokken is. Dat terwijl die vaak geen diepgaande kennis heeft van Conversie Optimalisatie.

De populaire rollen in het CRO optimalisatie team zijn veelal die van de online marketeer en webbouwer. Tevens wordt in bijna 47% van de gevallen een extern bureau ingeschakeld. De rol van het bureau is vaak die van ‘projecttrekker’. De rol van web analist is de voornaamste rol na eerder genoemde rollen. Het interpreteren en segmenteren van de resultaten wordt vaak wel als sleutelrol genoemd bij het bepalen van een winnaar en vervolgstrategie. De organisaties die continue testen hebben ook de rol van CRO projectleider of coordinator gecreëerd. Alle CRO projecteams die bestaan uit drie of meer betrokken rollen, geven aan dat het rendement uit CRO zeer succesvol is.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Mike van Hoenselaar

    Weet je welke rol ik hier erg mis. De helpdeskmedewerker. Een vergeten rol bij heel veel bedrijven. Ook de meer ervaren partijen. Die weet vaak waar de echte knelpunten zitten bij klanten. Deze mogen van mij een veel prominentere rol krijgen in het CRO-proces.

    En het aantal tests is natuurlijk niet super interessant. Ik wil graag weten wat voor soort tests er gedaan worden en hoe de analyse plaats heeft gevonden. Als bedrijven die de test samen met dat bedrijf doen er een zootje van maken zal er niet vaker getest worden nee. Vrij logisch.

    Ik kom regelmatig bij klanten die sceptisch zijn omdat iemand anders ooit het nut en resultaat van testen voor ze verknalt heeft. Kunnen wij weer vooraf aan beginnen.


    19 december 2011 om 16:00
    Dennis Sievers

    Bij het besteden van een budget aan online marketing kan aan zoveel radartjes worden gedraaid. In plaats van 50k investeren in AdWords kun je misschien ook 25k investeren en (periodiek) 10k aan conversie optimalisatie en zo het conversieratio weet te verdubbelen: tel uit je winst.

    Zo zonde dat bedrijven zoveel geld laten liggen.


    20 december 2011 om 07:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!