Maken tablets connected TV’s overbodig?

28 november 2011, 09:30

Met dank aan de TV producenten van Startrek en de oplettendheid van wijlen Steve Jobs – die vrijwel naadloos wist aan te voelen wat de hedendaagse consument beweegt – zijn tablets inmiddels niet meer uit ons dagelijks leven weg te denken. Zonder enige twijfel speelt de diversiteit en hoeveelheid aan functionele Apps een centrale rol in de schijnbaar niet te stuiten opmars van tablets. Goed voorbeeld doet goed volgen moeten de producenten van TV toestellen hebben gedacht om vervolgens diezelfde Apps (en/of widgets) direct in hun TV’s te laten inbakken en ziedaar de Connected TV zag het levenslicht.

Het merendeel van de aangekondigde 2,3 en 4.0 Connected TV initiatieven strandde echter in schoonheid en zelfs markthervormer Google is vooralsnog niet in staat gebleken om een product af te leveren waar de consument mee weg loopt. Wat de reden ook moge zijn van al deze mislukte marktintroducties is minder interessant. Weliswaar worden voornamelijk in de Verenigde Staten steeds meer TV toestellen onder de noemer Connected TV verkocht, maar de meeste applicaties worden door gebruikers genegeerd, hetgeen aantoont dat, in tegenstelling tot bijv. de iPad, de eindgebruiker niet op zijn wenken wordt bediend. Voor de consument duurt het intussen allemaal veel te lang, want die gaat inmiddels vrolijk verder met het downloaden en gebruiken van apps op andere apparaten dan TV’s.

De vraag is mijns inziens dan ook terecht, of na al die pre-marketing acties van fabrikanten, de consument vandaag de dag nog wel zit te wachten op al die nieuwe TV-apps? Het lijkt erop dat de Connected TV als apparaat achterhaald is, omdat consumenten nu al in grote mate allerhande apps gebruiken zonder inmenging van het TV toestel. Wat is voor de consument dan nog de toegevoegde waarde van een TV App en waarom zou hij of zij extra geld neerleggen, voor iets dat functioneel nu al kan?

Rol van service providers

Inmiddels blijken ook de grotere leveranciers van geavanceerde chips voor de media industrie, zoals Intel en Broadcom, doordrongen van het feit dat Connected TV fabrikanten op dit moment een achterhoede gevecht leveren en hebben zich recentelijk uit dit marktsegment teruggetrokken. Een natuurlijke afzet voor connected TV’s (en geavanceerde settop boxen) wordt nog steeds toebedacht aan de klanten van media service providers, zoals kabel- en telecom operators. Service providers worden van oudsher gezien als “eigenaar” van de relatie met de eindconsument en als zodanig beheren zij het doorgeefluik waardoor content eigenaren grootschalig hun content kunnen slijten. De markt heeft de laatste jaren echter een wezenlijke verandering ondergaan en je kan je dan ook afvragen of die “poortwachtersrol” nog steeds voorbehouden is aan de service provider en of dat die rol nog wel door een derde vervult moet worden? De consument is tenslotte inmiddels de baas over zijn eigen agenda en kan middels diverse apparaten via internet nu ook eenvoudig op andere manieren voor hem relevante content tot zich nemen.

TV Apps

Een toenemend aantal providers onderkent inmiddels bovenstaande trend en voorziet bovendien het gevaar dat zij, de providers, ad ultimo gedegradeerd worden tot uitsluitend access leverancier en derhalve draaien hun respectievelijke marketing machines op volle toeren v.w.b. het promoten van populaire apps, zoals YouTube, Facebook, Angry Birds etc. Het feit dat deze simpelweg replica’s zijn van bestaande apps (van derden) die allang alternatief ontsloten kunnen worden, wordt vanzelfsprekend niet benadrukt. Het draait allemaal om de populariteit en adoptie van de desbetreffende app en op welk apparaat deze door consumenten wordt benaderd is inmiddels minder relevant. Apps en met name het gebruik via tablets hebben derhalve een verstorend effect op Connected TV als één enkel apparaat. Connected TV is mijns inziens niet dood, maar moet veeleer gezien worden als concept waarbij de consument meerdere apparaten gebruikt en Over-The-Top diensten afneemt van meerdere (voornamelijk content) aanbieders.

The way in which we are communicating is changing rapidly and since we are all consumers, we are all part of this changing world. Marketing- and media strategies will have to be re-written, so let's sharpen our pencils and get the show on the road. http://www.linkedin.com/pub/dir/john/goedegebuure

Categorie
Tags

2 Reacties

    venturo

    Leuk stuk John. Mijns inziens is het niet zo zeer de veranderende perceptie (je weet dat al jaren zo denk over connected TV) maar het feit dat applicatie boeren en hardware bouwers niet geintegreerd denken. Al die stand alone oplossingen gaan het uiteindelijk niet redden. Het naadloos kunnen leveren van diensten in de driehoek CDN. smartdevice en settopbox/connectedtv is tot nu toe nog geen gemeengoed. Zal duidelijk worden of de deal tussen Google, Samsung, LG en Matsushita hout gaat snijden. Er moet sprake zijn van closed loop wil dit grootschalig gaan werken en wil je de nog onwillige contenteigenaren achter je te krijgen. Ik zou zeggen let op Streambox de komende maanden.


    28 november 2011 om 10:26
    Pieterjan Oomen

    En laten we vooral niet vergeten te noemen dat de huidige interactie met deze zogenaamde ‘Connected TV’s’ nu niet echt bijzonder motiverend is om ze te gebruiken of tot succes te maken. De invoer van zoekopdrachten of überhaupt het navigeren door de apps is dermate moeilijk dat je na 1x proberen het wel geloofd.


    29 november 2011 om 07:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!