iPhone gebruikers klikken het meest op advertenties

18 augustus 2011, 07:56

Volgens een onderzoek van advertentiebureau Jumpstart klikken gebruikers van iPhones veel vaker op advertenties dan gebruikers van Android. De cijfers laten zien dat de CTR voor iPhone 1,6 keer zo hoog is als die van Android. De CTR voor mobiele advertenties is gemiddeld 0,52 procent. Voor iPhone geldt een click-through-rate van 0,78 procent, en die voor Android ligt op 0,47 procent. Jumptap zelf geeft als verklaring dat de uniformiteit van het iOS platform zorgt voor een betere user experience wat zorgt voor betere interactie met de advertenties.

Dat de CTR bij iOS hoger ligt dan bij Android is niet nieuw, de trend is al langer zichtbaar. Zeker als je kijkt naar het Android platform ontbreekt daar de homogeniteit vanwege het grote aantal uiteenlopende devices. Er is dan ook een verschil in CTR tussen de verschillende fabrikanten van mobiele apparaten. Zo is de click through rate voor HTC devices opvallend laag (0,21 procent), terwijl Sony Ericsson een relatief hoge CTR kent (0,54 procent). Samsung en LG zitten hier tussenin.

Jumpstart heeft nog een paar andere correlaties gemaakt. Zo heeft het de CTR naast de leeftijd van de gebruikers gelegd, om zo te zien dat ouderen veel vaker klikken op advertenties. De CTR van 55-64 jarigen ligt met 0,92 procent flink hoger dan die van 14-17 jarigen (0,25 procent).

Rapport

Voor meer informatie en o.a. Amerikaanse geo-grafische opsplitsing van Android vs. iOS, zie onderstaand rapport.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Corazon

    Dit komt natuurlijk ook omdat heel veel websites nog niet mobile proof zijn en daardoor klik je vaak verkeerd op teksten die toch vrij klein zijn…

    Ben meer benieuwd naar de conversie nadat een een banner is geklikt ( al dan niet per ongeluk ).

    gr,


    18 augustus 2011 om 08:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!