Colopl integreert offline in gaming business model

29 juli 2011, 06:31

Colopl is een online social game in Japan. Maar wel een die zeer succesvol is. De grootste telco in Japan heeft een aandeel van 5 procent in de game genomen, wat zich vertaalt in funding van 6.2 miljoen dollar, en een waardering van 125 miljoen dollar. Dit hebben ze onder andere voor elkaar gebokst door een heel gaaf nieuw verdienmodel te hanteren. Waar in social gaming virtual goods en branded content nu on speakings terms zijn gaat Colopl nog een stapje verder.

Hoewel het aantal gebruikers met 2 miljoen beperkt is, draait de social game naar verluid 1,5 miljoen dollar omzet per maand, en genereert het meer dan 1.250 pageviews per gebruik per maand! Dat vertaalt zich in een gemiddelde omzet per gebruiker van 0,84 dollar.

Located Based Gaming

Op het eerste gezicht is Colopl niet veel anders dan andere time-management spellen waarin je een eigen stad, boerderij of pretpark opbouwt. De speler verbouwt resources waar mee je een groeiende populatie mee moet voeden. Spelers bouwen een wereld op en moeten zich verweren tegen inkomende meteoren. Tot zover weinig nieuws onder de zon. Hetgeen wat Colopl echt uniek maakt is de integratie van location-based inchecken a la Foursquare.

In tegenstelling tot dat je als speler ergens moet inchecken, krijgen de spelers virtual currency op basis van de afstand die gebruikers in de echte wereld afleggen. Zo krijg je 25 Pura (de in-game currency) als je 25 kilometer reist. Pura kan weer gebruik worden om in-game items of resources te kopen. Inchecken is daarnaast op bepaalde punten in het spel noodzakelijk. Eens in de zoveel tijd wordt de kolonie van de gebruiker bedreigd door een meteorietenregen. Om die te ontwijken moet de speler minimaal een kilometer reizen.

Hoewel het niet noodzakelijk is om een kolonie op te bouwen, kunnen spelers inchecken in verschillende regio’s in Japan om zo virtuele souvenirs en location stamps (een soort geo-badges) vrij te maken. Er zijn op dit moment bijna 750 van deze geo-badges vrij te spelen, en ongeveer een zelfde aantal aan virtuele souvenirs.

De achterban van Colopl is zeer dedicated. Een dag na de tsunami in Japan checkten alweer honderden mensen in rondom de kerncentrale in Fukushima.

Verdienmodellen

De integratie van geolocatie brengt allerlei nieuwe mogelijkheden met zich mee. Vanaf het begin van het spel heeft de enthousiaste achterban van het spel veel door Japan gereisd om zo souvenirs, badges en virtueel geld vrij te spelen. Een interessante doelgroep voor de toeristische industrie. Vandaar dat Colopl partnerships heeft opgebouwd met bedrijven uit deze industrie, zoals transportbedrijven en sourvenirketens.

Op dit moment zijn er meer dan 100 sourvenirwinkels die meedoen met het spel. Colopl promoot de sourvenirs in het spel en op de website. Als tegenprestatie geeft Colopl branded verzamelkaarten uit (ColoCa’s) wanneer een speler iets in de winkel koopt. Deze kaarten bevatten een serienummer waarmee in-game weer exclusieve goederen zijn te claimen.

Daarnaast organiseert Colopl met partners Colopl branded tours. Deze tours gaan langs verschillende locaties in Japan waar gebruikers zo makkelijk op verschillende locaties kunnen inchecken en zo weer virtuele goederen kunnen vrijspelen en gesponsorde winkels bezoeken. Zo worden de 500 hotels die de site Jalan aanbeveelt frequent bezocht om ColoCa’s te unlocken.

Ook wordt er met transportbedrijven gewerkt. Colopl werkt met meerdere OV maatschappijen die branded kaarten levert bij de aankoop van dagkaarten voor het OV.

Volgende stap?

In het artikel wat over het spel op Penn-Olsen is gepubliceerd wordt verteld dat de makers aan meerdere nieuwe spellen werken die van hetzelfde model gebruik gaan maken. Maar nét weer op een andere wijze. Bij één spel moeten spelers bijvoorbeeld in bepaalde richtingen reizen om zo een puzzel op te lossen. Daarnaast kun je op je vingers nagaan dat het business model international gebruikt gaat worden. Zowel door de makers zelf als door anderen die het zullen kopiëren naar nieuwe concepten.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!