Storytelling met Planking Jack door Stichting 100 dagen voor Kika

11 juli 2011, 14:21

Een tijdje geleden berichten we hier bij wijze van uitzondering over Marketeer Mark van Rijmenam en Reinier van Dieren die in het kader van 100 dagen voor KiKa Australië rond fietsen in 100 dagen om daar mee geld op te halen voor Stichting KiKa. Op dit moment zijn ze al een tijdje onderweg en hebben ze de eerste 5000 km erop zitten. Om deze presentatie meteen even in juiste kader te zetten…. De gemiddelde dagafstand van de Tour de France is 175 kilometer en duurt 3 weken. Mark en Reinier fietsen ook gemiddeld 175 kilometer per dag, maar doen dat wel ruim 3 maanden lang!

Op de maandagavond daarom even ruimte voor deze prestatie voor een goed doel met een korte update waarbij je meteen kennis kunt maken met…. Planking Jack!

De afgelopen weken hebben ze hierover bericht op hun website, twitteraccount @100dgnvoorkika , Facebook, Youtube en Linkedin. Online storytelling met behulp van diverse sociale media tools. De website 100dagenvoorkika.nl vormt de basis van hun verhaal met elke dag een nieuw verhaal inclusief foto’s. De verhalen verschijnen in het Engels en het Nederlands. Verbazend om te zien hoe de heren naast gemiddeld 175km fietsen ook elke dag hun story onder de aandacht weten te brengen via online media.

Gedurende de dag worden met de iPhone blogs en foto’s gemaakt die zodra er bereik is in een Dropbox account worden geplaatst voor het supportteam in Nederland. Zij zorgen er voor dat nog dezelfde dag de content op de site staat. Daarnaast wordt er onderweg actief getwitterd op @100dgnvoorkika en worden de op dit moment ongeveer 850 volgers op de hoogte gehouden van alles wat de heren mee maken tijdens de tocht. Ook via twitter worden er meerdere foto’s per dag getweet en schromen ze niet om de interactie met hun volgers aan te gaan. Ook facebook wordt natuurlijk niet vergeten met regelmatig updates. Tot slot is er nog een videoblog op de eigen site waar middels Tubepress alle HD video’s worden geplaatst die gedurende de tocht worden gemaakt.

En dat alles schept verwachtingen want als ze een paar dagen geen bereik hebben, worden de updates zeker gemist.

Live-tracking

Één van de leukste tools op de website is de live-tracker, waarmee je Mark en Reinier niet alleen vrijwel live kan volgen, maar ook ziet hoe hard ze gaan en hoeveel calorieën ze hebben verbruikt. Hiervoor gebruiken ze Runkeeper op de iPhone om alle gegevens continue door te geven als er bereik is natuurlijk.

Planking Jack

Naast Mark en Reinier is er ook nog een derde iemand mee op te tocht: Planking Jack! Jack is de unieke KiKa beer die mee is op de tocht. En volgens de in Australië geboren hype ‘planking’ plankt Jack overal waar Mark en Reinier zijn. Planking Jack houdt al zijn avonturen bij op zijn Facebook pagina en aan het einde van de tocht wordt Jack via de website geveild.

Storytelling

Kortom naast een topprestatie ook een mooi staaltje online storytelling via een mix van platformen en middelen. Dat alles heeft slechts 1 doel: zoveel mogelijk geld ophalen voor Stichting KiKa, zodat het onderzoek naar kanker bij kinderen blijvend door kan gaan. Met het verhaal dat zij online vertellen proberen ze mensen te raken en daarmee hopen ze uiteindelijk zoveel mogelijk geld voor KiKa te kunnen ophalen.

Hint vanuit downunder: er kan gedoneerd worden via iDeal of Paypal!

Dat het geheel niet onopgemerkt is gebleven blijkt wel uit de media aandacht die de heren al hebben gehad. Zo was er recent een live interview bij Giel op 3FM, belde Jeroen van Inkel van Q-music op en waren er diverse krantenartikelen. Ook in Australië zijn de heren al op de radio en in de krant geweest en zelfs Tour de France rijder Lance Armstrong liet weten vanuit de Livestrong Foundation Mark en Reinier: “Reinier and Mark, What you are doing is remarkable and meaningful. Your friends at LiveStrong support you 100%. Good luck!”

Iemand al een podium in gedachten waar de heren straks in Nederland hun verhaal kunnen vertellen?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!