De slimme inhaker van de Heineken #barman

30 mei 2011, 10:00

Het zal geen voetballiefhebber ontgaan zijn dat dit weekend dé finale plaatsvond tussen Bacelona en Manchester United. Behalve dat het een geweldige wedstrijd was, werd hij ook op Twitter veel besproken. Zoals altijd onder de vaste afkorting hashtag, die in dit geval leidde tot #barman. Hier maakte hoofdsponsor Heineken graag gebruik van, en tijdens de wedstrijd haakte het biermerk hier met leuke tweets op in. Een sterk staaltje hashtag marketing.

Daarbij weet de biermaker zich op een menselijke en komische wijze neer te zetten op Twitter. Dit zorgde naast veel buzz rondom de hashtag voor veel retweets. Al met al een perfecte combinatie van humor, timing en een heldere positionering die perfect aansluit bij het merk. Overigens is het aantal volgers na aanleiding van de actie slechts mild gestegen (+125 followers).

Naast de Twitter actie heeft Heineken ook een iPhone applicatie genaamd StarPlayer gelanceerd. Op Twitter werd er onder #StarPromote geadverteerd voor deze applicatie. De applicatie is een real-time game waarin fans het tegen elkaar opnemen. Om punten te krijgen moeten fans juist voorspellen wat er gebeurt tijdens belangrijke momenten, zoals corners, vrije trappen en penalty’s. De scores kunnen vergeleken en gedeeld worden via Facebook. De applicatie betrekt consumenten bij de wedstrijd en Heineken in real-time. Naast de promoted hashtag maakte Heineken ook promotie op iAD (Apple’s mobiele advertentie platform).

De applicatie speelt in op het “dual-screen” gedrag van consumenten waarbij fans tijdens het kijken van de wedstrijd anticiperen op mogelijk gebeurtenissen. Het betrekt consumenten in real-time bij elkaar, bij de wedstrijd en bij het merk. Toenemend dual screen gedrag dankzij tablets zal er alleen nog maar meer voor zorgen dat social aan TV wordt gekoppeld.

Floris Cobelens, Global Head of Digital bij Heineken:

“StarPlayer will really change the way in which football fans interact with the UEFA Champions League, creating a more social experience around watching and enjoying the matches. For Heineken to be able to bring the excitement and competition of these premium matches to the actual fingertips of the fans through the cutting edge ‘dual screen’ technology of StarPlayer really showcases our commitment to providing extraordinary innovative and engaging experiences for fans.”

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Peter P.

    Typisch zo’n ding wat het vooral van de afzender moet hebben. Want kom op, briljant is dit toch echt niet. Was het van Bierwinkel Hans, dan hadden we hier niks van terug gezien in de media. Begrijp me goed, TBWA is briljant en als je dorst hebt is Heineken ook best binnen te houden, maar ‘slim’? Dit is van een enorme matigheid.


    30 mei 2011 om 11:20
    WW

    Op zich natuurlij leuk om op een dergelijk groot event in te haken. Voor heineken een perfecte timing. Maar de resulaten zijn denk ik nihil. Er staan 1119 volgers op. Dus die zien dit. Dat lijkt me voor Heineken nog niet eens de moeite van het typen waard..

    Dat het dan weer hier in Marketingfacts komt, levert ze denk ik nog meer exposure op. Maar Bavaria deed het dan PR technisch gezien een stuk beter! Als we het al om slimme inhakers hebben


    30 mei 2011 om 12:53
    Mark Werkman

    Kim Holland moet inspringen bij de wedstrijd Portugal – Noorwegen 😉


    30 mei 2011 om 13:31
    Coert

    Ik hou m’n hart vast wanneer Nigeria tegen Duitsland moet spelen.


    31 mei 2011 om 04:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!