Pan introduceert Gedragscode Affiliate Marketing 1.0

23 mei 2011, 09:37

Het Platform Affiliate Netwerken (PAN), de branchevereniging van affiliate netwerken in Nederland, introduceert vandaag de eerste gedragscode voor de affiliate marketingbranche in Nederland. De ‘Gedragscode Affiliate Marketing 1.0’ heeft als doel om de branche in zijn geheel verder te professionaliseren. De behoefte aan een algemene gedragscode is ontstaan als gevolg van een sterk groeiende markt, zo meldt de branchevereniging in het persbericht. Affiliate marketing heeft bewezen een krachtig en doeltreffend (online)marketing instrument te zijn waar, indien goed toegepast en uitgevoerd, veel rendement te behalen is.

Samenvatting gedragscode pan Affiliate marketing Nederland

View more documents from Marketingfacts.

Regels voor alle partijen

De affiliate marketing netwerken die nu in het PAN zitting nemen zijn Daisycon / Paxz, M4N, Tradedoubler en Zanox. Zij hebben voor zichzelf een aantal regels opgesteld, zoals het zorgen voor transparantie in het volgen van transacties of het bieden van financiële stabiliteit. Anderzijds zijn er afspraken gemaakt om er op toe te zien dat adverteerders, affiliates en bureaus zich aan de spelregels houden. Van adverteerders wordt bijvoorbeeld verwacht dat zij gerealiseerde transacties op tijd beoordelen. Van affiliates wordt onder andere gevraagd dat zij enkel volgens de afspraken van het affiliate programma advertentiemateriaal plaatsen. Aan het niet naleven van deze regels koppelt het PAN diverse sancties. Het bestuur kan bijvoorbeeld overgaan tot het informeren van overige leden en het staken van de dienstverlening aan de betrokken partij. Voorzitter Thomas Joosten:

“Het oprichtingsjaar stond in het teken van het opstellen van spelregels voor affiliate marketing en het leggen van een structurele basis waarin we in de toekomst regels kunnen opstellen, handhaven en aanscherpen. Onze plannen voor 2012 zijn om het platform uit te breiden en de gedragscode toe te passen op de branche.”

Het opstellen van de gedragscode past binnen de doelstellingen van het PAN, welke zijn gericht op het ijveren voor een grotere transparantie in de markt ten aanzien van de wijze van dienstverlening. Het PAN roept andere affiliate netwerken op om zich aan te sluiten bij de vereniging.

Informatiebijeenkomst

De gedragscode is een werkdocument, dat regelmatig aangepast moet worden. Op maandag 30 mei om 14:00 uur wordt een informatiebijeenkomst georganiseerd voor aspirant-leden. Dit zal plaatsvinden bij Brasserie Schiller, Rembrandtplein 26 te Amsterdam. Deelnemers aan de bijeenkomst worden opgeroepen om verbeteringen en opmerkingen aan het bestuur van de belangenvereniging door te geven. De lijst met condities is te downloaden vanaf www.vpan.nl. Aanmelden voor de informatiebijeenkomst: via Melanie.Landsmeer@tradedoubler.com.

Over het PAN

De branchevereniging ’Platform Affiliate Netwerken’ werd in oktober 2009 opgericht op initiatief van Daisycon/ Paxz, M4N, TradeDoubler en Zanox. Tot op heden bestaat het PAN uit deze vier leden, die met hun activiteiten en diensten op dit moment het grootste deel van de affiliate marketing activiteiten in Nederland bestrijken.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Bastiaan Govers

    Sluiten Tradetracker en Cleafs zich nog aan?


    25 mei 2011 om 13:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!