Facebook like en marketing in cijfers

23 mei 2011, 08:00

Een eigen Facebook pagina hebben is voor een merk steeds belangrijker. Met dat in het achterhoofd is het voor bedrijven zaak om net zoveel aandacht aan de Facebook pagina te besteden als aan de eigen website. Dat is een van de aanbevelingen van het recent gepubliceerde Facebook Marketing rapport van eMarketer. De snelle adoptie van de ‘like’ button en het belang van een fanpage zorgen ervoor dat 44 procent van de Amerikaanse marketeers Facebook als zeer belangrijk zien.

In 2009 was dit nog 24 procent. Dit blijkt uit cijfers van Hubspot’s inbound marketing rapport over 2011.

Veel bedrijven zien het belang van Facebook dus in. Maar wat doen die merken nu precies op Facebook? Hier op Marketingfacts wordt er regelmatig geschreven over de do’s en dont’s. Een onderzoek van Wongdoody van november 2010 laat zien wat acties van bedrijven op Facebook zijn. Voor het onderzoek zijn de Facebook pagina’s van 84 van de “Best global brands” geanalyseerd. Hier kwam uit dat 88 procent van de bedrijven video publiceert op hun pagina. Daarnaast heeft 79 procent van de bedrijven haar Facebook wall opengesteld voor fan berichten. Twee derde beantwoordt actief vragen en opmerkingen van fans.

Eén van de belangrijkste componenten van Facebook is de social graph waarin de optelling van ‘likes’ zorgt voor content curation van het web. Hoe belangrijk dit systeem is, is af te lezen aan statistieken die Facebook bekend heeft gemaakt aan Searchengineland. Ik adviseer onderstaande lijstjes wel met enige scepsis te lezen, het zijn door Facebook gerapporteerde statistieken en zijn daarom wellicht de meest gunstige gevallen.

Media Statistieken

Dit is wat Facebook zegt over media sites die de Like button en andere social plugins hebben geïntegreerd:

  • Gemiddeld heeft een media sites met Facebook integratie een stijging van 300 procent van verkeer uit referrals beleefd.
  • Mensen die de website van The Huffington Post bezoeken en ingelogd zijn op Facebook bekijken 22 procent meer pagina’s en blijven 8 minuten langer op de website dan de gemiddelde bezoeker.
  • Voor NHL geldt hetzelfde; een ingelogde Facebook gebruiker spendeert 85 procent langer op de website, leest 90 procent meer artikelen en bekijkt 85 procent meer video’s dan de gemiddelde bezoeker.
  • ABCNews.com, Washington Post en The Huffington Post zouden alledrie hun verkeer uit referrals hebben verdubbeld sinds de de social plugins hebben geïntegreerd.

Commerciële Statistieken

Over commerciële sites die de social plugins hebben geïntegreerd heeft Facebook het volgende bekend gemaakt:

  • Levi’s zag het verkeer naar haar website met een factor 40 toenemen nadat het de like knop implementeerde in april 2010. Sindsdien is dat aantal stabiel gebleven.
  • Outdoor sport retailer Giantnerd zag naar inkomsten binnen twee weken met 100 procent toenemen nadat het de like knop had geïmplementeerd.
  • American Eagle voegde de like knop aan elke productpagina toe en zag dat Facebook gebruikers 57 procent langer op de site doorbrachten dan non-Facebook gebruikers.
  • Kinderkledingwinkel Tea Collection voegde de like knop toe aan het merchandise systeem en zag de dagelijkse inkomsten met een factor 10 toenemen.
  • ShoeDazzle voegde eveneens de like knop toe aan elke productpagina en de topproducten hadden na een maand duizenden likes. Via Facebook Connect kunnen gebruikers ook op de site inloggen, zodoende zag ShoeDazzle dat Facebook gebruikers 50 procent vaker dan gemiddeld herhaalaankopen deden.
  • Wanneer een Ticketmaster gebruiker een specifiek evenement waar ze bijzijn op Facebook zet, genereert dat $5.30 aan directe verkoop van tickets.
  • Eventbrite rapporteert dat een link gedeeld op Facebook $2.52 aan ticketverkoop waard is (zie ook hier en hier)

Uit onderzoek van DDB Worldwide en OpinionWay Research onder meer dan 1600 respondenten bleek daarnaast dat 36 procent van de ondervraagde fans van een merk eerder een product van het merk zou kopen. 61 procent van de consumenten gaf geen verschil in aankoop voorkeur aan. Bij 3 procent van de fans was de voorkeur voor het merk afgenomen.

De like button nog effectiever

Facebook zegt dat de like knoppen 3 tot 5 keer zoveel worden aangeklikt, wanneer:

  • de like knop miniatuurvoorbeelden van foto’s van vrienden laat zien.
  • het is toegestaan dat gebruikers commentaar achterlaten.
  • de knop zowel boven als onder het artikel staat.
  • de knop in de buurt van foto’s of video’s staat.
Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jaap ter Hoef

    Samenvatting van 3 bestaande blogs dit….


    24 mei 2011 om 17:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!