KLM lanceert Travlr: Reiskeuze op basis van social media

4 april 2011, 05:59

KLM introduceert vandaag in bèta, dat is vers van de pers, een nieuwe manier om je ultieme vakantiebestemming te vinden: KLM Travlr. Het is een online searchtool die, op basis van jouw interesse, relevante content uit een groot aantal social media-bronnen bundelt en verwerkt tot een, volgens de makers vaak verrassend, reisadvies. Het platform werd bedacht en ontwikkeld door Tribal DDB Amsterdam.

Hoe werkt het?

Nadat je in een zoekbalk je interesse hebt ingevoerd (bijvoorbeeld ‘zeilen’), genereert de applicatie content die daarmee te maken heeft uit diverse social media, zoals YouTube, Twitter, Google Maps, Wikitravel, Flickr en Foursquare. De uitkomst van de zoekopdracht wordt weergegeven in een overzichtelijke interface. Daarbij worden foto’s en aanvullende info getoond, kunnen video’s afgespeeld worden en zijn Twitter-berichten over de bestemming te zien. Alles is vervolgens weer op eenvoudige wijze te delen via Facebook, Twitter en Hyves.

User generated

Bezoekers kunnen vrij zoeken in user generated content, het platform beperkt zich niet tot vooraf geselecteerde informatie. Zo kan iemand vrij door KLM Travlr heen scrollen om inspiratie op te doen. Jacco ter Schegget, Managing Partner van Tribal DDB Amsterdam:

‘Het gaat anno nu niet alleen om campagnes; voor merken gaat het om een permanente manier van relevante aanwezigheid op het web. En vanuit KLM’s brandpositionering ‘een reis vol inspiratie’ was dit een logisch vertrekpunt.’

Roy Scheerder (VP Marketing KLM Nederland):

“Elke reiziger heeft zijn eigen interesses en emoties. KLM stelt zich tot doel iedereen te helpen in het vinden van de bestemming die het meest aansluit bij zijn behoefte. KLM Travlr stelt een gebruiker in staat zich te laten inspireren door de veelzijdigheid van de wereld. Die gebruiker kan vanaf vandaag op zoek naar zijn persoonlijke bestemming in plaats van een land, stad of luchthaven. Travlr is ontstaan vanuit passie voor elke klant van KLM.”

Surfen in Portland

Ik keek naar buiten, zag de zon. En ik typte zojuist in de zoekbalk van Travlr “surfen” in. Ik kreeg kekke plaatjes te zien van surfers en surfspots, en klikte lukraak op één van de meest aansprekende. Die foto bleek gemaakt aan de Weskust van de VS, bij Portland. Naar die bestemming vlieg je met KLM (dat is de link van dit hele verhaal) vanaf 800 euro. De idee dat je ‘uit de box’ komt met deze tool is bij deze geslaagd: als vakantiebestemming om te gaan surfen zou ik op voorhand denk ik niet voor Portland hebben gekozen.

Over de tool

De API’s van de verschillende social media kanalen hebben, aldus Tribal DDB, elk hun mogelijkheden én onmogelijkheden. Dit maakte het niet altijd makkelijk de juiste content te filteren. De service wordt nu als bèta gelanceerd om nog meer feedback te verzamelen van gebruikers en op basis daarvan verder te optimaliseren. Daarnaast wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van een tablet ready versie.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Kilian

    KLM is lekker bezig met social media de laatste tijd! I like.

    Zo ook dit mooie idee. Wel jammer dat de applicatie nog een beetje traag verloopt. Maar het zit nog in beta dus zal wel goed komen denk ik.


    4 april 2011 om 06:49
    Hendrik van Zwol

    Je ziet dat KLM ooit is begonnen met het gebruik van social media om de gebruiker te informeren. Juist nu zie je dat het bedrijf social media inzet om meer reizigers te binden en met opvallende acties KLM wel erg aantrekkelijk maakt. Denk bijvoorbeeld aan de surprise actie dat vorig jaar door KLM werd gelanceerd.

    Ik denk dat KLM op dit moment één van de weinige bedrijven op de juiste wijze gebruik maakt van social media, door bijvoorbeeld user generated content.


    4 april 2011 om 07:02
    Peter

    Alhoewel een beetje social media moe (vooral het geleuter erover) vind ik dit wel een mooi voorbeeld. Andere insteek (niet nieuw volgens mij), maar eentje die wel werkt, in ieder geval ben je er al snel een hoop tijd aan kwijt. Of het direct converteert weet ik niet, maar dat leek me zo te lezen ook niet direct de bedoeling.

    Los van de foutjes (La Reunion is Frans grondgebied, Noumea is Nieuw-Caledonië, pot rokende chick in de Flickr stream) vind ik het voorbeeld wel een heel treffende:

    Enig idee wat het vervoeren van een surfboard kost bij de KLM?

    Ik wel: 150 euro. En dan maakt het niet uit hoe licht of hoe klein ie is of hoeveel tassen je meehebt. Regels zijn regels en dat jij het anders hebt gelezen interesseert ons niet en nee, we hebben geen internet zodat je kan laten zien waar je dat dan wel gelezen hebt. Als je één keer zo afgeperst bent ben je wel genezen.

    Lekker op Travlr ‘inspiratie’ opdoen en bij een ander boeken zou ik zeggen.


    5 april 2011 om 06:48
    Silvia

    Grappig. Maar meer dan dat, vind ik het niet. Ik begin het zelfs een beetje onprofessioneel en vermoeiend te vinden dat elk experiment dat KLM doet, bij voorbaat als “fantastische inzet van social media” betiteld wordt.

    Ik kan nderdaad vakantiefoto’s kijken met trvlr en fantastisch “wilfen”. De daadwerkelijke social elementen die je vindt bij initiatieven als Zoover, vind ik nergens. User generated content: ja. Social: nee.


    5 april 2011 om 07:10
    DAvid

    Leuk idee, matige uitvoering, daar kan de bouwer niet heel veel aan doen, maar de schuld ligt bij de content. Veel irrelevante content. Wat dat betreft heb je meer aan bijvoorbeeld Tripadvisor.


    11 april 2011 om 11:20
    Clarinda

    Maybe you could use halt and rebot instead of invoking the init states directly. Would be nicer for newbies and maybe for the syts¯m,Ãe»¿ too. Nice video anyway.


    11 juli 2016 om 23:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!