TNS NIPO: 23 procent Nederlanders wil een tablet

29 maart 2011, 08:23

Onderzoeksbureau TNS lanceert vandaag TNS Mobile Life 2011. Mobile Life is, zo meldt het persbericht van 10 minuten geleden, ’s werelds “grootste onderzoek naar de hedendaagse mobiele consument ooit”. TNS Mobile Life, dat nu voor het zesde jaar loopt, is het resultaat van meer dan 25.000 uur aan interviews met meer dan 34.000 respondenten in 43 landen. Het onderzoek geeft een compleet beeld van de consumentenervaringen met mobiele toepassingen nu en inzichten in de veranderingen in de nabije toekomst. Een greep uit de resultaten:

  • Het merk van de mobiel is van groot belang, maar fabrikanten van mobiele telefoons verliezen terrein aan de content merken (zoals Facebook en Google).
  • Onverzadigbare consumenten stuwen de markt voor geavanceerde mobiele technologieën. Videobellen, live video en downloaden van video is de volgende belangrijke ontwikkeling
  • Google en Apple zijn aan de winnende hand in de platformoorlog, omdat zij een superieure beleving bieden

Nederland omarmt smartphone en tablet

Het grote publiek in Nederland heeft de smartphone omarmd. Nederland maakt daardoor een enorme inhaalslag in vergelijking met de ons omringende landen. De techniek is steeds gebruikersvriendelijker geworden en de toepassingen worden steeds interessanter. 2011 is het jaar van de smartphone, stellen de onderzoekers. In 2010 maakte 28% van de Nederlandse mobiel internetters bijvoorbeeld gebruik van sociale netwerken op de mobiel. Dit percentage is inmiddels gestegen naar 39%. Nederland loopt hiermee in tegenstelling tot het verleden niet meer achteraan in Europa, maar zit keurig in de middenmoot. Dit neemt niet weg dat in de opkomende markten* inmiddels de helft van de mobiele internet gebruikers actief is op sociale netwerken. Zij gebruiken hun telefoons voor ‘bijna alles’.

Martin Warmelink, directeur Technology & Media van TNS NIPO (het Nederlandse bureau van TNS):

“De mobiele telefoon begint wereldwijd steeds meer het belangrijkste apparaat te worden voor internet toegang en communicatie, vooral in de opkomende markten. Entertainment en multimedia toepassingen zijn essentieel om betrokkenheid van de consument te behouden. […] Naarmate markten meer volwassen zijn verschuift de aandacht in koopbeslissingen van de consument meer en meer naar de toepassingen. Dit gaat dan in combinatie met het besturingssysteem dat de toegang mogelijk maakt. In ons Mobile Life onderzoek zien we dat vooral in Europa en de Verenigde Staten ‘content echt king’ aan het worden is.”

Onderzoeksresultaten uit de rest van de wereld:

  • Live tv kijken op je mobiel: In Zuid-Korea en Japan doet bijna de helft van de mobiele gebruikers het, in Nederland 8%. Wel meer dan in 2010: toen was het 3%.
  • Het gebruik van social video zoals Youtube: In Singapore doet 43% van de mobiele telefoonbezitters het, in de Verenigde Staten en in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 30% en in Nederland nu 18%. Dit is wel een enorme stijging ten opzichte van vorig jaar.
  • Videobellen: In Brazilië maakt 22% van de mobiele telefoonbezitters hier gebruik van, in Maleisië 35%. In Nederland maakt 10% regelmatig gebruik van videobellen.
  • Meer dan de helft van de Apple (56%) en Android (=Google 52%) klanten bezoeken dagelijks social media sites. Dit cijfers zakt naar 44% en 41% voor Windows Mobile en Symbian (=Nokia)
  • 51% van de Apple gebruikers en 49% van de Android gebruikers geven aan zeer waarschijnlijk dit besturingssysteem trouw te blijven. Dit cijfer zakt naar 30% respectievelijk 31% voor Windows en Symbian.

Tablets als extensie, niet als vervanging

Zes procent van de Europese bevolking heeft al een tablet, 28% wil er een hebben. In Nederland ligt dit laatste percentage op 23%. De tablet wordt in Nederland vooral gezien als een uitbreiding van het arsenaal aan producten dat je in huis moet hebben. Het gaat niet ten koste van de mobiele telefoon, maar wel enigszins ten koste van de laptop. Foto’s en video’s maken en vooral delen is the next thing. Bij een kwart van de volgende mobiele telefoon aanschaffen zal het maken en delen van foto en video materiaal een belangrijke rol spelen bij de keuze van het nieuwe toestel, zowel in Nederland als wereldwijd. De iPad kan hier natuurlijk niet bij achterblijven.

Presentatie

Over het onderzoek

Mobile Life is een jaarlijks terugkerend onderzoek van TNS. Het onderzoek geeft een compleet beeld van de consumentenervaringen met mobiele toepassingen nu en inzichten in de veranderingen in de toekomst 34.000 interviews met mobiele gebruikers in 43 landen: Argentinië*, Australië, Benin*, Brazilië*, Kameroen*, Canada, Chili*, China*, Costa Rica*, Frankrijk, Duitsland, Ghana*, Guatemala*, Hong Kong, India*, Indonesië*, Italië, Japan, Kenia*, Zuid-Korea, Maleisië, Mexico*, Marokko*, Nederland, Nieuw Zeeland, Nigeria*, Pakistan*, Filippijnen*, Rusland, zuid Afrika*, Saudi Arabie*, Senegal*, Singapore, Spanje, Zweden, Taiwan, Tanzania*, Thailand*, UAE*, Uganda*, UK, USA, Vietnam.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!